رحیم‌زاده: سابقه‌ام از محرم در سپاهان بیشتر است اما آیا ‌آن‌ها مرا می‌شناسند؟

مجید رحیم‌زاده، پیش‌کسوت ورزش اصفهان از فعالیت خود در رشته هندبال و وضعیت آن در اصفهان سخن گفت.

مجید رحیم‌زاده، پیش‌کسوت ورزش اصفهان از فعالیت خود در رشته هندبال و وضعیت آن در اصفهان سخن گفت.

به گزارش فارس ، رشته هندبال از رشته‌هایی است که از گذشته در ایران فعالیت داشته و روز به روز با پیشرفت همراه بوده است.

هندبال ایران در سال 2015 موفق شد برای نخستین بار به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کند و با وجود کسب رتبه بیست و یکم، اما زمینه حضور هندبالیست‌های خوب ایرانی در اروپا را ایجاد کرد.

اصفهان همواره در هندبال موفق بوده است، از قدرت‌نمایی تیم‌های اصفهانی هم‌چون سپاهان و ذوب‌آهن در لیگ برتر هندبال گرفته است تا تعداد زیاد ملی‌پوش اصفهانی در سال‌های اخیر و همچنین تعداد بالای لژیونر‌های ایرانی اصفهانی حاضر در لیگ‌های معتبر اروپا و درخشش آن‌ها نام برد.

اما دوباره مدتی است که هندبال کشور و همچنین استان اصفهان دچار ضعف‌هایی شده است و از روز‌های خوب خود دور شده است؛ از همین رو گپ و گفتی را با مجید رحیم‌زاده، پیش‌کسوت اصفهانی این رشته داشتیم که در زیر می‌خوانید.

فارس: ورزش را از چه زمانی آغاز کردید؟

رحیم‌زاده: از دوران کودکی به ورزش علاقه‌مند بودم و در مسابقات مدارس شکرت می‌کردم، ابتدا بیشتر فوتبال و بسکتبال بازی می‌کردم و از دوران راهنمایی وارد هندبال شدم.

فارس: چگونه به رشته هندبال علاقه‌مند شدید؟

رحیم‌زاده: در سال 1361 و در مدرسه باهنر زیر نظر مصطفی غلامی و رسول کشانی از مربیان ورزش خوب هندبال را شروع کردم؛ به واسطه این مربیان هندبال خوب بیشتر با هندبال آشنا شدم و در سال سوم راهنمایی به عنوان منتخب مدارس استان انتخاب شدم و به همین منوال ادامه دادم و به تیم ملی نوجوانان راه پیدا کردم.

فارس: در ادامه چگونه هندبال را دنبال کردید؟

رحیم‌زاده: سال دوم دبیرستان بود که باشگاه ذوب‌آهن شروع به تیم‌داری در رشته هندبال کرد و من هم به این تیم پیوستم؛ با زحمات زیادی که کشیدم و دست‌رنج مربیان به تیم ملی هندبال جوانان نیز دعوت شدم.

فارس: اصل دوران ورزشی خود را در چه باشگاهی گذراندید؟

رحیم‌زاده: از سال 1372 به تیم سپاهان رفتم، سال‌های زیادی همراه سپاهان بودم و 14 عنوان قهرمانی در لیگ و 8 قهرمانی در جام حذفی را با این تیم کسب کردم؛ در دهه 80 سپاهان پایه مسابقات قهرمانی آسیا بود و سرمایه‌گذاری که در هندبال انجام گرفت ثمره داد و موفق شدیم جایگاه خوبی در آسیا به دست بیاوریم و مقام‌های دوم و سومی آسیا را کسب کردیم.

فارس: چه مدت در تیم ملی بودید و مهم‌ترین افتخارات ملی شما چیست؟

رحیم‌زاده: در زمان حضور در سپاهان به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم، 123 بازی ملی انجام دادم و در این زمینه رکورد‌دار هستم، در آن زمان اوج کار من آغاز شد و به مدت 18 سال عضو تیم ملی بودم و در اردو‌ها شرکت می‌کردم؛ تیم ملی در بازی‌های آسیایی 1998 تایلند ایران چهارم و در 2010 چین دوم شد، همچنین 2 نایب‌قهرمانی در غرب آسیا نیز داشتیم.

فارس: مربی‌گری را از چه زمانی آغاز کردید؟

رحیم‌زاده: با توجه به اینکه رشته تربیت بدنی را خوانده بودم از سال 1389 به عنوان کمک‌مربی و مربی بدنساز فعالیت در زمینه مربی‌گری را آغاز کردم، در کلاس‌های مربی‌گری بین‌المللی شرکت کردم و از سال 1390 سرمربی تیم هندبال سپاهان شدم، کار خودم را در این تیم آغاز کردم و 4 سال برای این تیم مربی‌گری کردم؛ همچنین سال 1393 مربی تیم ملی جوانان بودم و برای انتخابی جام جهانی مقام چهارم را کسب کردیم و نتوانستیم در مسابقات جهانی برزیل شکرت کنیم.

فارس: اوضاع تیم ملی هندبال چگونه است؟

رحیم‌زاده: دیدیم که تیم ملی برای کسب سهمیه انتخابی با لژیونر‌های زیادی در مسابقات شرکت کرد اما در عین ناباوری پنجم شد و این نشان می‌دهد هندبال آسیا پیشرفت کرده است؛ باید از ملی‌پوشان به صورت کامل حمایت شود و با یک ماه اردو نمی‌توان نتیجه مطلوبی گرفت.

فارس: وضعیت لیگ برتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رحیم‌زاده: تا به سمت تیم‌داری و باشگاه‌ها در هندبال نرویم موفقیت ایجاد نمی‌شود، بازیکنان برای مقادیر نا‌چیز به برخی کشور‌هایی که سطح هندبال بالایی هم ندارند می‌روند و این خوب نیست؛ اگر مانند لیگ‌های والیبال، بسکتبال و فوتبال اهمیت بیشتری به بازیکنان داده شود قطعا موفقیت تیم ملی نیز بیشتر می‌شود.

فارس: برای پیشرفت ورزش به چه ابزاری نیاز داریم؟

رحیم‌زاده: باید با کشور‌های صاحب‌سبک تبادل اطلاعات داشته باشیم و به‌روز باشیم، باید مربیان با‌دانش و خوبی تربیت کنیم تا پیشرفت در هندبال کشور ایجاد شود و تورنمنت‌هایی با تیم‌های خوب جهان برگزار کنیم؛ عده‌ای در ورزش کشور هستند که هیچ سابقه ورزشی ندارند اما به دلیل سیاست در رأس کار‌ها هستند، به اندازه انگشتان دست، فرد ورزشی در رأس باشگاه‌های ورزشی نداریم و این سبب می‌شود پیشرفت کافی در ورزش نداشته باشیم.

فارس: وضعیت هندبال اصفهان چگونه است؟

رحیم‌زاده: در حال حاضر سپاهان به صورت تنها بار هندبال استان اصفهان را به دوش می‌کشد و زمانی اصفهان 4 تیم در لیگ داشت اما اکنون تنها یک تیم داریم؛ برای تداوم در موفقیت به مجموعه‌ای از عوامل بنیادی نیاز داریم و باید همه شرایط لازم از مسائل مالی تا هیأت خوب وجود داشته باشد تا هندبال استان به بار بنشیند.

فارس: اگر به گذشته بازگردید باز هم هندبال را انتخاب می‌کنید؟

رحیم‌زاده: اگر در رشته‌های فوتبال و بسکتبال فعالیت داشتم بسیار موفق‌تر از اکنون بودم و فقط به دلیل علاقه‌ام به هندبال رفتم، 27 سال در باشگاه سپاهان بودم اما آیا سپاهانی‌ها مرا می‌شناسند و خبری از من دارند، در حالی که محرم نویدکیا 13 سال سابقه بازی دارد، بسیار بیشتر از من شناخته شده است؛ هرچه دارم از هندبال دارم اما اگر خارج از کشور بودم قطعا هندبال را انتخاب می‌کردم.

فارس: نظرتان در خصوص وضعیت پیش‌کسوتان ورزش چیست؟

رحیم‌زاده: وقتی اوضاع و احوال ورزش اینگونه است انتظاری نمی‌رود کاری برای پیش‌کسوتان انجام دهند، مسابقات پیش‌کسوتان چنگی به دل نمی‌زند و تنها هیأت هندبال اصفهان روز‌های چهارشنبه دیداری برای پیش‌کسوتان دارد و باید از آن‌ها تشکر کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار