دستور کار قرار دادن گرفتن تست «اچ آی وی» از زنان باردار

کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: گرفتن تست «اچ آی وی» از زنان باردار در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: گرفتن تست «اچ آی وی» از زنان باردار در دستور کار قرار گرفته است.
مرجان مشکاتی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: به منظور پیشگیری از تولد کودکان مبتلا به ایدز، تست «اچ آی وی» پس از ارائه مشاوره به زنان باردار از آنها گرفته می شود.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه هنوز بیماری ایدز زیاد فراگیر نشده بنابراین وزارت بهداشت در دستور کار ندارد که تست اچ آی وی را از زوج ها هنگام آزمایش خون بگیرد، ادامه داد: بیماری ایدز با بیماری «اچ آی وی» متفاوت است به طوری که وقتی فرد در ابتدا مبتلا به ویروس «اچ آی وی» می شود و هنوز وارد مرحله علائم بیماری ایدز نشده در صورت شناسایی قابل کنترل است اما وقتی وارد مرحله علائم و بیماری ایدز شد که برای هر کسی متفاوت است، موضوع فرق دارد.
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان ادامه داد: مردم باید بدانند وقتی بیماری ایدز در مرحله «اچ آی وی» است قابل کنترل است و مثل هر بیماری دیگر در صورتی که زود شناسایی شود، می توانیم آن کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه تست «اچ آی وی» را برای افرادی توصیه می‌کنیم که اعتیاد تزریقی، سابقه مصرف مواد محرک یا روابط جنسی محافظت نشده، دارند، اضافه کرد: افرادی که سابقه رفتار پر خطر داشته باشند تست «اچ آی وی» برای آنها در اولویت قرار دارد.
بیشترین موارد ابتلا به ایدز در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال است
وی با اشاره به اینکه نیمی از بیماران ما شناسایی نشدند، گفت: جمعیت بیماران ایدز در کل کشور از ۶۵ تا ۶۶ هزار نفر تخمین زده شده است.
مشکاتی بیان داشت: تمام هزینه‌ها برای تشخیص «اچ آی وی» و گرفتن تست از افراد رایگان است و مردم اصفهان که داوطلب هستند می توانند با مراجعه به مرکز بهداشت نواب صفوی در احمد آباد تست رایگان بدهند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد از مبتلایان به ایدز زن و مابقی مرد هستند و اگر بخواهیم به صورت تجمعی اعلام کنیم که شایع ترین دلیل ابتلا به بیماری استفاده از سرنگ و سوزن و پس از آن ارتباط جنسی محافظت نشده است در صورتی که در سال های جدید بیشترین مورد ابتلا، ارتباط جنسی محافظت نشده بود.
کارشناس مسئول برنامه ایدز معاونت بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: بیشترین گروه سنی مبتلا به «اچ آی وی» در رنج سنی ۲۵ تا ۳۴ سال را شامل می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار