اردیبهشت فصل رونق عکاسی در اصفهان

برای پل خاطره‌ ساز سی‌وسه پل، گردشگران و شهروندان اصفهان، ثبت لحظه‌ها با دوربین به یک میراث ناملموس و جزئی از پل و رودخانه زاینده‌رود تبدیل شده است.

اردیبهشت فصل رونق عکاسی در اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زمانی که در حال و هوای اردیبهشتی اصفهان پای بر پیاده‌روی کنار رودخانه می‌گذارید، زوج‌هایی را مشاهده می‌کنید که با دوربین عکاسی یا گوشی‌های موبایل خود، خاطرات خود را در قاب تصویر ثبت می‌کنند، سلفی‌هایی که مردم به احترام ثبت آن لحظه، لحظه‌ای می‌ایستند و بعد دوباره حرکت می‌کنند.
برای پل خاطره‌ ساز سی‌وسه پل، گردشگران و شهروندان اصفهان، ثبت لحظه‌ها با دوربین به یک میراث ناملموس و جزئی از پل و رودخانه زاینده‌رود تبدیل شده است.
هوشنگ سفلشگر، عکاسی اصفهانی با چهره آفتاب‌سوخته خود با لبخند از رهگذران می‌خواهد که حضور خود را در کنار پل تاریخی سی‌وسه پل در قالب دوربینش ثبت کند. او با یک دوربین و یک کیف‌دستی که درونش تعدادی عکس و یک دستگاه دیجیتال چاپ عکس بوده مشغول عکاسی است که به خبرنگار تسنیم درباره کار خود می‌گوید: این شغل پدری من است و در گذشته تعدادمان بیش از این‌ها بود و در حال حاضر 5 نفر هستیم که پای سی‌وسه پل از مردم عکس می‌گیریم.
عکاسی سیار، شغلی در گرو زنده بودن زاینده رود
او از حال و هوای کاری خود این‌گونه می‌گوید: اکنون که آب رودخانه باز است، مشتریان زیادتر شده و اکثر گردشگرانی که به سی‌وسه پل مراجعه می‌کنند، از او می‌خواهند که خاطرات حضورشان در این مکان تاریخی را ثبت کند.
سلفشگر با بیان اینکه ما با مجوز اتحادیه عکاسان اصفهان در این مکان کار می‌کنیم، گفت: در گذشته عکس‌هایی که می‌گرفتیم را به لابراتوار می‌بردیم و چاپ می‌کردیم اما اکنون یک دستگاه چاپ عکس دیجیتال همراه خود داریم که در مدت کمتر از 10 دقیقه عکس را به مشتری تحویل می‌دهیم.
وی درباره حضور توریست‌های خارجی در محل سی‌وسه پل می‌گوید: بسیاری از توریست‌هایی که به این مکان می‌آیند کار ما برایشان جالب است و از ما می‌خواهند که عکس‌های منحصربه‌فرد خود را با پیش زمینه سی‌وسه پل به آن‌ها بدهیم البته هیچ وقت پیش نیامده که خودشان جلوی دوربین عکاسی ما قرار بگیرند.
اما این شغل فصلی است، به این معنی که وضعیت آب و هوا، باز بودن آب رودخانه زاینده‌رود و حضور مسافران در امرار معاش این عکاسان سیار دخالت دارد.
عکاسی شغل پدری اما بدون بیمه
یکی دیگر از عکاسان سیار اصفهانی درباره مشکلات کاری خود به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما اینجا کمتر با مشکل برخورد مأموران شهرداری مواجه هستیم زیرا اتحادیه کارت و مجوز فعالیت ما را صادر کرده است.
مسعود دلال درباره بیمه خود می‌گوید: اتحادیه هیچ حمایتی از نظر بیمه از ما نمی‌کند و تنها نامه معرفی ما را به بیمه می‌دهد که با توجه به وضعیت درآمدی ناچیزی که ما از عکاسی کسب می‌کنیم، توان بیمه کردن خود را از این طریق نداریم.
وی ادامه داد: عکاسی سیار جزو مشاغل پدری اکثر عکاسان اصفهان است و درگذشته بیشتر مورد توجه مردم بود اما اکنون اکثر شهروندان و گردشگران با دوربین شخصی خود عکس‌برداری می‌کنند، دیگر بازار کوچکی برای فعالیت ما وجود دارد و ما به دلیل زنده نگه‌داشتن این رسم قدیمی در این محل مستقر می‌شویم.
عکاسان سیار عضو قدیمی خانواده عکاسی اصفهان
رئیس اتحادیه عکاسان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان دراین‌باره می‌گوید: عکاسان سیار از دیرزمانی عضو خانواده عکاسان اصفهان بودند و هر سال با برگزاری جلساتی با نمایندگان این عکاسان برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.
اکبر امامی با بیان اینکه کار این عکاسان فصلی است و زمانی که آب در رودخانه نباشد یا در فصل زمستان فعالیت این عکاسان قطع می‌شود، گفت: اتحادیه برای 35 نفر عکاس سیار اصفهان کارت صادر کرده است که این افراد در پل خواجو، سی‌وسه‌ پل، میدان امام و چهل‌ستون فعالیت می‌کنند.
وی پیرامون بیمه این عکاسان بیان کرد: بر اساس قانون اتحادیه نمی‌تواند این عکاسان را به دلیل سیار بودن بیمه کنند و ما تنها به‌عنوان کارفرما به آن‌ها مجوز فعالیت می‌‌دهیم و نامه‌ای برای بیمه صادر می‌کنیم.
عکاسی از منظر حرفه‌ای یک هنر تمام عیار است اما با آمدن دوربین‌های عکاسی پیشرفته و حتی تلفن‌های همراه هوشمند، دیگر کمتر کسی به فکر چاپ و قاب گرفتن از عکس‌ها در آلبوم‌های خانوادگی است که این خود دور شدن از سنت و فرهنگ ناملموس و غرق شدن در دنیای مدرن امروز را گوشزد می‌کند.
این عکاسان سیار بدون هیچ حمایت و حتی پشتوانه مالی، سال‌هاست که در کنار ابنیه تاریخی مشغول به عکاسی از لبخند شهروندان و گردشگران هستند تا به ما یادآوری کنند که روزگار در گذر است و تنها تصویر و تصور زیبا باقی می‌ماند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار