جانسون: باید در برابر ایران محکم بود و نواقص برجام را برطرف کرد

وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با یک رسانه‌ آمریکایی گفت که باید در برابر ایران محکم بود و نواقص توافق هسته‌ای با این کشور را برطرف کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با یک رسانه‌ آمریکایی گفت که باید در برابر ایران محکم بود و نواقص توافق هسته‌ای با این کشور را برطرف کرد.
به گزارش تسنیم، "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه انگلیس که در واشنگتن به سر می‌برد در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که این امکان وجود دارد که نگرانی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران برطرف شود و در عین حال نیز این توافق را از بین نبرد.
وی افزود: ما باید در برابر ایران محکم‌تر بوده و باید نواقص توافق را برطرف کنیم.
جانسون در ادامه این مصاحبه گفت: این توافق می‌تواند مانع از مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه شود.
وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: اجازه دهید به شما یادآوری کنم، اگر آنها به سلاح هسته‌ای دست یابند، مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه آغاز خواهد شد. در آن صورت شاهد آن خواهیم بود که سعودی‌ها و مصری‌ها و اماراتی‌ها نیز خواستار این سلاح خواهند شد و ما نمی‌خواهیم وارد این مسیر شویم.
جانسون به موضوع پایان محدودیت‌های غنی سازی ایران اشاره کرد و گفت که ترامپ حق دارد که خواستار توجه به این موضوع باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه این مصاحبه ادعا کرد: رفتار ایران بد است. ایران به ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیما تمایل دارد. ما باید اینها را متوقف کنیم و آنچه را که ایران در منطقه انجام می دهد به عقب برانیم.
وی افزود: یکی از مهم ترین نواقص برجام نیز این بند انقضاء (غروب آفتاب) است، بدین معنا که توافق کنونی به ایران اجازه می دهد که بعد از سال 2025، به سرعت برنامه های غنی سازی را پیش ببرد که ممکن است به سلاح هسته‌ای منتج شود. ما باید شیوه ای برای اصلاح این مسئله بیابیم و ترامپ حق دارد که توجه به این موضوع را خواستار شود».
این در حالی است که "هیکو ماس" و "ژان ایوه لودریان" وزرای خارجه آلمان و فرانسه بر پایبندی دولت‌هایشان به برجام صرف‌نظر از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تأکید کردند.
هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان افزود: ما همانند گذشته مطمئن هستیم که این توافق دنیا را امن‌تر می‌کند، بدون این توافق، دنیا امنیت کمتری خواهد داشت.
وی گفت که از دید آلمان و فرانسه به غیر از موارد مورد اشاره در برجام، «هیچ جایگزین‌های حقیقی [دیگری] برای سازوکارهای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران» وجود ندارند.
ژان ایوه لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که پاریس، برلین و لندن صرف‌نظر از تصمیم واشنگتن درباره برجام، به این توافق پایبند خواهند بود. به گفته لودریان «ما مصمم به حفظ این توافق هستیم زیرا این توافق پادمانی ضد اشاعه هسته‌ای و مسیری درست برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است».
کشورهای اروپایی طی چند هفته اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا ترامپ را صرف‌نظر کردن از مسئله خروج از برجام راضی کنند. در همین راستا برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش دارند به ازای موافقت با وارد کردن فشارهای اقتصادی به ایران و اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران به بهانه برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه آن، همچنین توافق برای تمدید بندهای انقضاءپذیر مندرج در برجام که در نتیجه آن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بار دیگر با مانع مواجه می‌شود، ترامپ را به صرف‌نظر کردن از اعلام خروج آمریکا از برجام راضی کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار