کلنگ زنی پروژه احداث سازه سینی دوار در ایستگاه راه آهن اصفهان
مدیرکل راه آهن اصفهان گفت: پروژه احداث سازه سینی دوار در ایستگاه راه آهن اصفهان کلنگ زنی شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن ماسوری با اعلام این خبر، افزود: این دستگاه که با قطر ۳۰ متر وقدرت حمل وزنی معادل۲۵۰ تن وسرعت دوران هشت دهم دور در دقیقه تأسیس خواهد شد، در افزایش ضریب ایمنی، بهره وری لکوموتیوها و سرعت قطارها مؤثر است.
سینی دوار لکوموتیو، از جمله مدرنترین دستگاه هایی است که در راه آهن کشور استفاده می شود واین صفحه فلزی از روش های جدیدی است که در ایستگاه های راه آهن و کارگاه های تعمیراتی جهت تعویض جبهه لکوموتیو و یا ارسال آن به خطوط مختلف استفاده شده و باعث می شود زمان مانور تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
وی چرخش جبهه لکوموتیو ازطریق خطوط دوار با شعاع ۴۰۰ متر را ازجمله روش های قدیمی دراین زمینه دانسته و تصریح کرد: چرخش لکوموتیو با استفاده از این دستگاه با قابلیت چرخش۳۶۰۰ درجه به مراتب با عث می شود نسبت به روش سنتی یاد شده، فضای کمتری را اشغال کند و این یکی دیگر از مزیت های استفاده از آن است.
مدیرکل راه آهن اصفهان با بیان اینکه با توجه به منتهی شدن خطوط مسافری به ایستگاه راه آهن اصفهان، زمان زیادی صرف چرخش سمت وسوی قطارهای مسافری وارد شده به این ایستگاه می شود، گفت: در مورد قطار مسافری بندرعباس - اصفهان که مجهز به واگن های توشه و خودروبر است در حال حاضر بایستی قطار با طی مسافت زیاد وصرف حداقل یک ساعت ازطریق خط دوار چرخش نماید تا امکان تخلیه این واگن ها فراهم شود و در زمینه حمل بار هم با توجه به تردد بالای لکوموتیوهای باری در این ایستگاه، با هدف جلب رضایتمندی مردم شریف وافزایش راندمان کار، ساخت سینی دوار لکوموتیو ضرورت داشت که با پیگیری به عمل آمده و همکاری مدیران ارشد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شاهد قرارگرفتن ایستگاه اصفهان در زمره ایستگاه های مجهز به این سازه هستیم و با ساخت سینی دوار توسط متخصصان داخلی کشور در سال اقتصادمقاومتی، تولید- اشتغال، بوسیله این سامانه جدید امکان تغییر جهت و مسیر لوکوموتیو و تعویض خط به راحتی و در کمترین زمان فراهم می شود.
وی با بیان اینکه قطار با سرعت شش کیلومتر بر ساعت می تواند وارد این سینی دوار که دارای چراغ های راهنما جهت اطلاع لکومتیوران برای ورود و خروج ایمن است شود، تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت، کاهش احتمال برخورد و ایجاد سانحه، حذف سیر یک دستگاه لوکوموتیو اضافه، بهرهبرداری مناسبتر از ناوگان ریلی موجود، کاهش مانور و استفاده بهینه از نیروی انسانی و کاهش استهلاک ناوگان ریلی از دیگر مزایای بهره برداری از این پروژه است.
ماسوری ادامه داد: فضای مناسبی مجهز به پنجره های دوجداره و شیشه های ایمنی و تهویه مطبوع برای استقرار اپراتوردستگاه طراحی وساخته می شود که اپراتور می تواند از داخل کابین کنترل تمامی عملیات های ورود و خروج لکوموتیو و چرخش دستگاه را به طور هوشمند رصد کند.