فرهنگ مصرف در ایران به سمت خرید کالای ایرانی نیست
یک تولیدکننده پوشاک با اعلام اینکه صاحبان مراکز تجاری بزرگ حاضر به فروش کالای ایرانی نیستند، گفت: متأسفانه عدم نظارتها عاملی شده تا کالاهای قاچاق از مناطق آزاد و حتی گمرکات بهصورت قانونی و کیلویی وارد کشور شود.
یک تولیدکننده پوشاک با اعلام اینکه صاحبان مراکز تجاری بزرگ حاضر به فروش کالای ایرانی نیستند، گفت: متأسفانه عدم نظارتها عاملی شده تا کالاهای قاچاق از مناطق آزاد و حتی گمرکات بهصورت قانونی و کیلویی وارد کشور شود.
عمادالدین کبیری در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بیشترین معضل تولیدکننده نساجی کشور امروز تأمین مواد اولیه و پرداخت مالیات است، اظهار داشت: در حال حاضر 20 درصد از مواد مورد نیاز ما داخلی و 80 درصد آن وارداتی است که با نوسان نرخ ارز در تأمین آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.
وی با اعلام اینکه نیاز ما به پنبه بیش از تولید داخل است، افزود: ویسکوز در آسیای شرقی تولید میشود پلی استر نیز در کشور تولید می شد اما مشکلات کارخانه باعث شده تا ما آن را از کشورهای دیگر خریداری کنیم. در رنگ ریزی نیز نیاز زیادی به واردات داریم که همین موارد هزینه تمام شده را برای ما افزایش داده و رقابت را با محصولات خارجی مشکل میکند.
این تولید کننده پوشاک با تأکید براینکه نمیتوانیم از تسهیلات 20 درصدی بانکها برای تأمین نقدینگی خود استفاده کنیم، تصریح کرد: مگر واحدهای نساجی چه میزان فروش و سودی دارند که باید سودهای سنگین به سیستم بانکی پرداخت کنند. در کنار این موضوعات اگر واحدی تسهیلاتی از بانک دریافت کرده و امکان پرداخت آن را ندارد باید دیرکردهای سنگینی را به سیستم بانکی بدهد.
کبیری در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه اوضاع امروز برای تولیدکنندگان نساجی به عنوان یک بخش استراتژیک اصلا خوب نیست، گفت: براساس آمار یک برند در کشورهای دیگر با 4 یا 5 دستگاه طرف است اما در ایران یک برند برای فعالیتهای خود باید جوابگوی 16 دستگاه باشد. که همین موضوع فعالیت را به شدت مشکل کرده است.
وی به معضلات جدی فروش کالای ایرانی در بازار اشاره کرد و افزود: متأسفانه فرهنگ مصرف در ایران به سمت خرید کالای ایرانی نیست و همین امر عاملی شده تا تولیدکننده داخلی کالای خود را به سختی در بازار بفروشد حتی برخی برای فروش محصولات مجبورند برندهای خارجی را بر روی محصولات خود نصب کرده تا شاید مردم نسبت به خرید آنها ترقیب شوند.
این تولیدکننده به حضور مراکز تجاری بزرگ در سطح کشور اشاره کرد و با اعلام اینکه متأسفانه حضور تولیدکننده داخلی در این پاساژها به شدت کم رنگ است، گفت: صاحبان مراکز تجاری مغازهها را به صورت 5 یا 4 ساله آن هم با هزینههای اندک به برندهای خارجی میفروشند درحالی که اگر تولیدکننده داخلی بخواهد یکی از این مغازهها را بخرد باید شروط سنگین صاحبان پاساژ اجرا کند. شما تصور کنید کدام برند داخلی از پس پرداخت اجاره های سنگین پاساژهای بزرگ برمیآید. این درحالی است که حتی در بعضی موارد مغازه ها را به صورت رایگان در اختیار برندهای خارجی قرار میدهند تا شاید به واسطه آنها حضور مردم به آن مراکز افزایش پیدا کند.
کبیری در ادامه صحبتهای خود به مافیای قاچاق که متأسفانه به صورت قانونی کالا وارد کشور میکند اشارهای داشت و تصریح کرد: متأسفانه عدم نظارتها عاملی شده تا کالاهای قاچاق از مناطق آزاد و حتی گمرکات به صورت قانونی و کیلویی وارد کشور شود و در بازار به صورت تکی آن هم با قیمتهای مختلف به فروش میرسد.