تلنگر تن‌پوش‌ها

پوشش افراد مختلف نشان‌دهنده نوع نگرش و شخصیت آنهاست. این امر در بعد گسترده‌تر به فرهنگ جوامع اشاره دارد و بهره‌گیری از پوشش و لباس افراد در اشاعه فرهنگ‌های مختلف از دیرباز موردتوجه بشر بوده است. اثرگذاری پوشش افراد در ایجاد صنعت مد و لباس روزبه‌روز نقش پررنگ‌تری به خود گرفت و تا جایی پیش رفت که لباس وسیله‌ای شد برای نمایش عقاید مختلف. لباس‌های مفهومی در این راستا به وجود آمدند و مدت‌هاست در سراسر جهان شو لباس با مضمون‌های مختلف برگزار می‌شود. این ایده به‌تازگی در اصفهان برای نخستین بار در کشور توسط گروه هنر مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان به همراه موسسه آموزش عالی نسل فردا با اندکی تغییر به اجرا درآمد و بر اساس آن نخستین مسابقه طراحی «دورریختنی‌های پوشیدنی» در خانه جوان برگزار شد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز: پوشش افراد مختلف نشان‌دهنده نوع نگرش و شخصیت آنهاست. این امر در بعد گسترده‌تر به فرهنگ جوامع اشاره دارد و بهره‌گیری از پوشش و لباس افراد در اشاعه فرهنگ‌های مختلف از دیرباز موردتوجه بشر بوده است. اثرگذاری پوشش افراد در ایجاد صنعت مد و لباس روزبه‌روز نقش پررنگ‌تری به خود گرفت و تا جایی پیش رفت که لباس وسیله‌ای شد برای نمایش عقاید مختلف. لباس‌های مفهومی در این راستا به وجود آمدند و مدت‌هاست در سراسر جهان شو لباس با مضمون‌های مختلف برگزار می‌شود. این ایده به‌تازگی در اصفهان برای نخستین بار در کشور توسط گروه هنر مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان به همراه موسسه آموزش عالی نسل فردا با اندکی تغییر به اجرا درآمد و بر اساس آن نخستین مسابقه طراحی «دورریختنی‌های پوشیدنی» در خانه جوان برگزار شد.
دبیرخانه مسابقه دورریختنی‌های پوشیدنی با فراخوانی در تاریخ 10 اردیبهشت‌ماه کار ثبت‌نام دانشجویان رشته هنر را آغاز کرد و در 8 روز مهلت ثبت‌نام 45 نفر شرکت‌کننده از دانشگاه‌های هنر اصفهان، سما خمینی‌شهر، سما نجف‌آباد، موسسه آرا و مؤسسه نسل فردا به همراه 2 نفر شرکت کننده از کرمانشاه اعلام حضور کردند. این مسابقه در تاریخ 20 و 21 اردیبهشت‌ماه برگزار شد و به گفته سودابه حسن نژاد مدیر گروه هنر مؤسسه غیردولتی و غیرانتفاعی المهدی مهر اصفهان و دبیر اجرایی این مسابقه آثار ارائه‌شده به‌قدری باکیفیت و خلاقانه بود که تصمیم گرفته شد در برنامه برگزاری مسابقه ساختارشکنی کرده و به‌جز نفرات اول تا سوم منتخب در مسابقه، از نفرات اول تا سوم خلاقانه‌ترین، انتقادی‌ترین و بهترین اثر نیز تقدیر شود. حسن نژاد که دبیر اجرایی این مسابقه نیز بود در گفتگو با اصفهان امروز اعلام کرد: «برگزاری چنین ایده مدرنی در شهر سنتی اصفهان نوعی ساختارشکنی بود تا بر اساس آن پیاممان را به مخاطب منتقل کنیم. بنابر این باهدف فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف این مسابقه در چنین قالبی برای نخستین بار در ایران و اصفهان برگزار شد. در حقیقت این لباس‌ها قرار نیست پوشیده شوند بلکه دیده شدن آن پیامی برای جامعه دارد که در بازیافت مواد اولیه دقت بیشتری داشته باشند و به‌سادگی آنها را دور نریزند.»
ایمان مالکی، داور مسابقه و مدرس دانشگاه المهدی نیز دراین‌باره گفت: چندی پیش ایده چنین مسابقه‌ای را با توجه به قابلیت بازیافت مواد دورریز حاصل از دوخت لباس به دانشگاه المهدی ارائه کردم که مورد استقبال واقع شد و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فراخوان برگزاری مسابقه اعلام شد. ملکی اضافه کرد: طی فراخوان از دانشجویان رشته هنر دانشگاه‌های مختلف برای شرکت در این مسابقه دعوت کردیم. خانه جوان نیز میزبان این مسابقه بود و در دو روز دانشجویان از مواد بازیافت روی مانکن‌هایی که در اختیارشان قرار داده‌شده بود، طرح‌ها و ایده‌های خود را اجرا کردند. مدرس طراحی لباس دانشگاه المهدی خاطرنشان کرد: 50 اثر زیبا و جذاب در دو روز خلق شد که در حال داوری آن هستیم و نتایج آن در هفته جاری اعلام می‌شود. از سوی دیگر درصدد هستیم تا آثار خلق‌شده را با همکاری شهرداری به معرض نمایش عموم بگذاریم. همچنین برندگان می‌توانند به‌صورت رایگان در دوره‌های آموزشی مرتبط با طراحی لباس در مؤسسه آموزش عالی آزاد نسل فردا شرکت کنند. مالکی تصریح کرد: بعد از اجرای این مسابقه مطلع شدیم که برخی قصد دارند این ایده را به نام خود در تهران اجرایی کنند و ما امیدواریم با حمایت رسانه‌ها و انتشار این خبر که چنین مسابقه‌ای برای نخستین بار در اصفهان برگزار شد از عوامل برگزارکننده مسابقه حمایت کنند.
برای مشاهده تصاویر بیشتر روی لینک لیک کنید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار