با حذف غارتگری دلار به 2000 تومان کاهش می‌یابد

یک اقتصاددان بابیان اینکه غارتگری در ایران باید حذف و به‌نظام مالیاتی تبدیل شود، گفت: اگر غارتگری را از کشور حذف کنیم، دلار در مدت یک دهه بین 1000 تا 2000 تومان می‌شود و اگر غارتگری نرم و ضرابخانه‌ای و چاپگری ادامه یابد، دلار 20 هزار تومان می‌شود.

یک اقتصاددان بابیان اینکه غارتگری در ایران باید حذف و به‌نظام مالیاتی تبدیل شود، گفت: اگر غارتگری را از کشور حذف کنیم، دلار در مدت یک دهه بین 1000 تا 2000 تومان می‌شود و اگر غارتگری نرم و ضرابخانه‌ای و چاپگری ادامه یابد، دلار 20 هزار تومان می‌شود.
به گزارش ایسنا عبدالحسین ساسان در آیین نکوداشت خود که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اطلاعات و داده‌ها بدون تئوری هیچ ارزشی ندارند.
وی با اشاره به اینکه روزانه در شبکه‌های اجتماعی از جهات مختلفی با علم اقتصاد آشنا و باخبر می‌شویم و اگر تئوری نباشد به هیچ دردی نمی‌خورد، افزود: برای نمونه تاریخ بیشتر برای تجمل و سرگرمی است، اما وقتی با تئوری‌های اقتصاد نهادگرایی درآمیخته می‌شود برگ برگ تاریخ همانند زر، گران می‌شود.
این اقتصاددان ادامه داد: علت‌العلل مشکلات اقتصادی امروز جامعه که از هر اقتصاددان و یا دانشجوی اقتصادی سؤال می‌شود، نهادی به نام غارتگری است، نهاد ترجمه‌ای است که به سازمان‌ها گفته می‌شود و به‌صورت خلاصه از سه کلمه پندار، گفتار و کردار تشکیل‌شده است.
وی تصریح کرد: غارتگری یک‌نهاد قدیمی است که در اقتصاد بی‌نهایت نقش فعال و جدی داشته است. بشر اولیه که هنوز خط و دادوستد را اختراع نکرده و ارتباطات آنها با غارتگری است، اما این غارتگری در طول زمان تغییر کرده است.
ساسان به واژه عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت به این معنا نیست که از کارخانه‌دار بگیریم و به محرومان بدهیم، زیرا کارخانه می‌خوابد و محرومان آسیب می‌بینند؛ بنابراین باید تجدیدنظر کنیم چراکه واژه عدالت نیاز به تکامل دارد.
این اقتصاددان اضافه کرد: غارتگری تکامل یافت و نوع سوم تاریخ هر کشور ازجمله ایران به‌طور مشخص غارتگری ضرابخانه‌ای شد که این نوع غارتگری ریشه مشکلات ایران است.
وی در توضیح غارتگری ضرابخانه‌ای، گفت: در فرایند تکامل جامعه گفته شد که پول آهنی، سکه و طلا سنگین به دولت بدهیم و بهتر است یک کاغذ بگیریم، بنابراین یک برگه کاغذ معادل یک سکه نقره شد درنتیجه دولت‌ها شروع کردند و در نوع جدید غارتگری در ضرب سکه‌ای که گوشه آن را سابیدند و به طلا، مس اضافه کردند و آلیاژ آن را پایین آوردند، با این شرایط هیچ حکومتی در ایران ساقط نشد مگر اینکه در ضرابخانه غارتگری کرد.
ساسان افزود: نوع دیگر، غارتگری مصادره‌ای این بود که حمله می‌کردند و افراد نیرومندتر، چابک‌تر و سریع‌تر یک شهر را غارت می‌کردند و اموال مرم را می‌گرفتند.
وی با تأکید بر اینکه مشکل نهادها را باید اصلاح کنیم، تصریح کرد: ما راهی به‌جز اصلاح نهادها نداریم و باید بپذیریم که نهاد غارتگری وجود دارد و در این فضا ایران هنوز پیشرفت نکرده است.
این اقتصاددان بابیان اینکه غارتگری نرم یا چاپ خانه‌ای، خطرناک‌ترین نوع غارتگری است، اظهار کرد: دولت آلیاژ سکه را تغییر نمی‌دهد و همین‌طور پول چاپ می‌کند و با این روش ارزش کاغذهایی را که دست مردم است، نابود می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه علت‌العلل مسائل کشور ما غارتگری نرم است، تصریح کرد: اگر غارتگری را از کشور حذف کنیم، دلار در مدت یک دهه بین 1000 تا 2000 تومان می‌شود و اگر غارتگری نرم و ضرابخانه‌ای و چاپگری ادامه یابد، دلار 20 هزار تومان می‌شود.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه پول عیار اسکناس است و با چاپ زیاد، عیار پول کاهش می‌یابد و ارزش اسکناس‌ها از بین رفته است، گفت: غارتگری امروز خطرناک است و تا زمانی که عدالت را درست تعریف نکنیم و نشناسیم چوب آن را خواهیم خورد.
وی با تأکید بر ضرورت حذف غارتگری و تبدیل آن به‌نظام مالیاتی، گفت: مخالف چاپ بی‌رویه اسکناس هستیم. باید دست سرمایه‌گذاران را ببوسیم چراکه آینده را تغییر می‌دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار