از ماندگان تا تخت سلیمان

در بهار سفر واجب است! به ویژه وقتی در اصفهان زندگی می‌کنید و می‌توانید هر بار که اراده کنید چند ساعتی را در اقلیمی متفاوت تجربه کنید. کویر و کوهستان کدام را می‌پسندید؟ دوست دارید جاذبه‌های تاریخی را بیشتر ببینید یا از طبیعت لذت ببرید؟ کافی است انتخاب کنید و راه بیفتید. در مطلب امروز چهار مقصد طبیعت گردی اطراف اصفهان را انتخاب کرده‌ایم. بهارگردی یک یا نیم روزه را در این هفته از دست ندهید.

در بهار سفر واجب است! به ویژه وقتی در اصفهان زندگی می‌کنید و می‌توانید هر بار که اراده کنید چند ساعتی را در اقلیمی متفاوت تجربه کنید. کویر و کوهستان کدام را می‌پسندید؟ دوست دارید جاذبه‌های تاریخی را بیشتر ببینید یا از طبیعت لذت ببرید؟ کافی است انتخاب کنید و راه بیفتید. در مطلب امروز چهار مقصد طبیعت گردی اطراف اصفهان را انتخاب کرده‌ایم. بهارگردی یک یا نیم روزه را در این هفته از دست ندهید.

سیور و ماندگان
روستای «ماندگان» با طبیعت ویژه و سبزش در بهار، طرفداران خاصی دارد. این روستا در مسیر بی بی سیدان و روستای آبملخ قرار دارد. بعد از چهل کیلومتر که از سمیرم به سمت یاسوج حرکت کردید وقتی به تابلو «آب بر» رسیدید، به سمت چپ پیچیده و از جاده فرعی حرکت را به سمت ماندگان ادامه دهید. سر راهتان روستای «سیور» نیز وجود دارد که رودخانه زیبایی دارد و می توانید کنار آن استراحت کنید. دیگر جاذبه‌های منطقه سیور عبارت‌اند از: تنگ بالا، حوض دل، تنگ رزک، مور، خا راشتر، اتابکی، نعنا دون، بالا زیری،سهران رو، خرسان بزرگ و کوچک ، آب اسپید، قلات بزی، ده بالا و آبشار فصلی گود نسه، چشمه کهریز دره باغ و حاشیه رودخانه زیبای ماربر. اگر به مسیر اصلی ادامه دهید، بعد از دوراهی سیور ادامه راه شما را به انتهای جاده می رساند که می‌توانید در میدان آخر خودرو خود را پارک کرده و از سمت راست پیاده در باغ‌های سیب حرکت کنید. انتهای این جاده به تنگ رودغر می رسد که در فصل پاییز بهشت کوهنوردان است. برای گردشگران دیدن و عبور از میان باغ‌های سیب و پیاده روی تا چشمه آخر بسیار لذت بخش است و چیزی کم نمی‌گذارد. مسیر کاملا امن و جاده ای خاکی است که می توان پیاده روی روح بخشی را با خانواده تجربه کرد. ظهر نیز در کنار چشمه آب ناهاری برپا کنید و تا غروب به ابتدای جاده و کنار خودرو باز گردید. فراموش نکنید در طول سفر به این منطقه باید حفاظت از محیط زیست را مد نظر قرار داده و آن را برای آیندگان حفظ کنید. این منطقه در همه فصول گردشگر دارد و به طور ویژه در فصل رسیدن سیب که پاییز است، شلوغ‌تر از همیشه می‌شود.

شهرضا، انار، سمیرم
اصفهان صبح های زیبایی داشت که با صدای همهمه گنجشکان آغاز می شد. اما این روزها دیگر عادت کرده‌ایم با صدای خودروهای جورواجور و صدای بوق از خواب بیدار شویم، بنابراین در فصل سفر بهتر است از صبح خیلی زود اصفهان را به دنبال جست‌وجوی طراوت ترک کنیم.یکی از مقاصد ما می‌تواند به سمت شهرضا باشد. شهر «شهرضا» و «انار» از دیرباز محل استراحت خوبی برای مسافران بین راهی که از آن عبور می‌کردند، بوده است. البته هر دو جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی دارند که می‌توانند حداقل یک نیمروز شما را به خیر کنند! در شهر انار خانه یزدیان و خانه باغ مشهور به بالاخانه سید احمد، قلعه داوودآباد، مسجد جامع، ارگ انار، خانه ابوالحسن‌خان، خانه خادم آستانه، بقعه بشرحافی و یخدان انار از جمله دیدنی های منطقه محسوب می‌شوند. اگر شهرضا را انتخاب کنید، دیدنی‌های مختلفی از جمله بقاع امامزاده شاهرضا(ع)، امامزاده شاه سیدعلی اکبر(ع) و زیارتگاه ، سد قتلغ شاه، مسجد نو و مسجد جامع با قدمتی700ساله، بی بی سیده خاتون، بازار بزرگ قدیمی، مسجدخان، مناطق گردشگری کهرویه، اسفرجان، هونجان، کاروانسرای ملک، امین آباد و مهیار در انتظارتان هستند. اما اگر تصمیم گرفتید مسیر را ادامه دهید، 75 کیلومتر دیگر به سمت سمیرم حرکت کنید. شهر آب و آبشار که از بالا دست باید به پایین دست آن رسید. شهری که مسجد خان علی در آن با آب چشمه ای جوشان که از درون شبستان می‌جوشد یادمان می آورد که چشمه جوشان حیات به آب وابسته است. از جمله آثار کهن و قدیمی سمیرم و مربوط به دوران سلجوقیان که البته حمامی قدیمی با همین نام در نزدیکی آن قرار دارد و گفته می شود هر دوی این اثر را کمال الدین علی سمیرمی، صاحب آثاری چون معجم البلدان - الکامل مجمل، نصیحی وجامع التواریخ بنا کرده است . هرچند شکل و ظاهر قدیمی مسجد کاملا دستخوش نوسازی و مرمت جدید و بد سلیقه ای شده که صدای چشمه ای که سالیان دراز نوای خوش را در مسجد آهنگین می ساخت کم شده و چونان گذشته فضای روح افروز را نداشته اما «حمام خان علی» همچنان بر قوت خود باقی و دچار دگرگونی نشده است. اگر در سمیرم توقف کردید حتما مسجد علی را از نزدیک ببینید و بعد از آن نیز می توانید در کنار آبشار معروف آن استراحتی جانانه داشته باشید.

نازِ ونک
روستای ونک از سمیرم فاصله چندانی ندارد و بعد از رسیدن به روستایی پلکانی که متاسفانه معماری آن دچار تغییرات ناهمگونی شده، با جاده ای به پایین دست و نزدیک چشمه می رسید. چشمه ناز اگرچه در اردیبهشت به اوج زیبایی می رسد اما در دیگر فصول هم آب دارد و برای آب بازی مقصد بسیاری از تورها و گردشگران است. مسیر آن ایمن بوده و کودکان را نیز می توان به آنجا برد، ولی برای اقامت امکانات محدودی دارد. دیدن آن خیلی طول نمی‌کشد و البته دیدن کوه دالان ونک نیز نمای زیبایی به منطقه داده است. بازدید از چشمه و منطقه خیلی زمان‌بر نیست و می‌توان برای آن در نیم روز هم برنامه ریزی کرد و راهی نقاط دیگری شد.

آبملخ و تخت سلیمان
آبشار آبملخ و تخت سلیمان در پنجاه کیلومتری جاده سمیرم به یاسوج قرار دارد و از آنجا با جاده‌ای خاکی به سمت پایین دره رهسپار می شوید. در روزهای جمعه اغلب نیسان وجود دارد که برای انتقال گردشگران استفاده می شود اما اگر قصد کردید خودروی خود را به پایین ببرید باید حواستان به جاده خاکی و خراب آن باشد. محل سابق روستا و موقعیت کوهستانی آن به گونه ای است که آفتاب زمان کوتاهی رخ می نماید و به همین دلیل آن را نیم روز لقب داده اند. وقتی خودرو را پارک کردید جاده ای مالرو و کوهستانی و جود دارد که در ابتدای آن درختان زیادی دو طرف جاده دیده می‌شود و کم‌کم باید در حدود چهل دقیقه در زیر آفتاب پیاده‌روی کنید که البته برای کودکان چالش برانگیز است و بهتر است آنها را همراه خود نبرید. بعد از چهل دقیقه به تخت سلیمان می رسید که آبشار زیبایی از دو طرف بر روی رود می‌ریزد هر گردشگری را به وجد می‌آورد. بعضی اعتقاد دارند که آب این رود مزارع را از ملخ پاکسازی می کند که بنیان علمی ندارد. در سمت دیگر آبملخ، جاذبه‌ای وجود دارد که جادویتان می کند اما بسیار پر خطر است و مسیر آن مسدود شده است، ولی دیدن چشمه‌ای که آبشارها از دل آن می‌جوشد، اینقدر جذاب هست که ارزش سفر داشته باشد. برای برگشت و خروج از زیر درختان حواستان به گرمای هوا باشد و با برنامه به سمت خودروی خود برگردید، البته در فصل بهار نگرانی بابت گرمای هوا کمتر است.

منبع: روزنامه اصفهان زیبا
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار