تخريب خانه تاریخی «میربد» شهرضا

خانه تاريخی «ميربد» که جزو آثار ارزشمند و میراث فرهنگی شهرستان شهرضا محسوب می‌شده، توسط شهرداری شهرضا تخریب شده است.

خانه تاريخی «ميربد» که جزو آثار ارزشمند و میراث فرهنگی شهرستان شهرضا محسوب می‌شده، توسط شهرداری شهرضا تخریب شده است.
به گزارش فارس، شهرضا از جمله شهرهای بسیار قدیمی استان اصفهان است و اگرچه تاریخ دقیق بنای آن مشخص نیست اما وجود آثاری در اطراف شهرضا بیانگر این واقعیت است که قبل از ورود لشکریان اسلام به ایران به صورت قریه‌ای آباد وجود داشته است.
شهرضا با سابقه بیش از هزار ساله خود یعنی از زمان ساسانیان از جمله شهرهای قدیمی استان اصفهان است که دارای 50 اثر تاریخی ثبت شده و 200 اثر ارزشمند شناخته شده است.
مسجد جامع، روستای زیارتگاه و بازار تاریخی شهرضا مربوط به دوره سلجوقیان و از قدیمی‌ترین آثار تاریخی و سه خانه مربوط به دوره پهلوی واقع در بافت قدیمی این شهر از جدیدترین آثار تاریخی شهرضا محسوب می‌شوند.
در زمان فعلی که خیلی از شهرهای نو پا درصدد ایجاد هویت ساختگی برای شهرهای خود هستند شهرداری شهرضا در سال‌های گذشته درصدد تخریب هویت تاریخی شهرضا بر آمده است.
* تخریب خانه قدیمی با قدمت 500 ساله در شهرضا
حدود دو ماه قبل با خبر شدیم یک خانه تاریخی با قدمت 500 ساله ( قدمت بنا به نقل از مالک) در میدان حکیم فرزانه کوچه پاسبزی‌ها توسط شهرداری تخریب شد در آن زمان وقتی تعدادی از همشهریان در شبکه‌های مجازی به این تخریب اعتراض کردند در پاسخ از شورای شهر شنیدند این خانه ثبت میراث نبوده و در زمان شورا و شهردار قبلی در طرح خیابان بوده و اکنون با رضایت مالک تخریب شده است.
این اتفاق در سکوت خبری نادیده گرفته شد اما امروز شاهد فاجعه‌ای دیگر بودیم؛ خانه تاریخی «میربد» که جزو آثار ارزشمند و میراث فرهنگی شهرستان شهرضا محسوب می‌شده، توسط شهرداری شهرضا تخریب شده است.
1.این خانه جزو آثار ارزشمند بوده و در اداره میراث دارای پرونده است پس چرا تخریب شد؟
2.در کنار این خانه قدیمی ساختمان اتاق اصناف قرار دارد، زمان ساخت ساختمان اتاق اصناف، شهرداری اتاق اصناف را مجبور کرد به دلیل اینکه ساختمان اتاق اصناف در حریم این خانه قدیمی قرار گرفته گذر 6 متری آزاد کند و همچنین اجازه تراکم بیش از سه طبقه به اتاق اصناف ندادند چطور امروز خود مخرب آن بودند؟
3.مسؤولان اداره میراث فرهنگی چه اقدامی نسبت به این فعالیت‌ها باید و می‌توانند داشته باشند.
4. چرا مسؤولان به ویژه اداره میراث فرهنگی شهرضا در خصوص این تخریب‌ها سکوت کرده‌اند؟
* حیرت و تأسف حامیان میراث فرهنگی
تخریب خانه تاریخی «میربد» سبب بهت و تأسف حامیان میراث فرهنگی شد؛ حمیدرضا غضنفری، مسؤول حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار کرد: خبر تخریب خانه تاریخی - فرهنگی «صادقی»(میربد) واقع در خیابان شهید بهشتی توسط شهرداری شهرضا بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی به طور مخفیانه سبب بهت و تأسف تمام حافظان، حامیان و دوست‌داران میراث فرهنگی شد.
وی افزود: وقیحانه‌تر زمانی که مسببان اصلی این اقدام غیر فرهنگی سعی دارند ملک را مخروبه، یا پاتوق اشرار و سارقان معرفی کنند، تخریب آثار فرهنگی توهینی به درک و فهم شعور و فرهنگ مردمان این دیار است.
* میراثی که به پارکینگ تبدیل می‌شوند
مسؤول حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرضا گفت: خانه‌های تاریخی فقط در روزنامه‌ها، جلسات و جلوی تریبون رسانه‌ها گنجینه‌های پنهان گردشگری هستند و مسؤولان، مظلوم و دلسوز میراث فرهنگی، ولی در عمل باید آن‌ها را مخفیانه در راستای منفعت‌طلبی با کوته‌فکری تخریب و به پارکینگ مبدل کرد.
وی بیان داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی به محض مطلع شدن از این اقدام تأسف‌بار برخورد جدی و قاطعانه را با عامل یا عاملان امر در دستور کار خود قرار داده است و واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی در استان پیگیر موضوع از طریق مراجع قضایی و برخورد قاطعانه با عاملان تخریب است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار