برگزاری جشنواره«فلسفه زندگی من» برای اولین بار در اصفهان

اولین جشنواره «زندگی فلسفی من» در اصفهان، ویژه دانش آموختگان با حضور استادان، معلمان و دانش آموزان، در بنیاد فرهنگی امام صادق (ع) برگزار شد.مدیر عامل بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق (ع) در این برنامه گفت: مشکلات زیاد جامعه ما ناشی از عدم درک صحیح مسائل، عدم تربیت صحیح اخلاقی، عدم برخورد مسئولانه و عاقلانه و نبود روحیه سنجشگری در افراد است. به گفته علی فقیه، اگر حقی پایمال می شود یعنی یک طرف خود را ملزم به قواعد اخلاقی نمی دانسته و طرف دیگر مهارت احقاق حقوق، نقادی و مطالبه گری را نداشته است و طرف سوم که ناظران و جامعه هستند، روحیه حق و حقیقت گرایی، سنجشگری و دفاع از حق را نداشته‌اند.به بیان او، با مطالعه تاریخ فلسفه (مادر علوم) متوجه خواهیم شد که آموزش علمی و اصولی ساده و شفاف فلسفه و نگاه فیلسوفانه نسبت به جهان به فرزندانمان می تواند به زندگی آنان معنا بخشیده و مهارت تفکر نقادانه و روحیه سنجشگرانه را در وجودشان تقویت کند.

اولین جشنواره «زندگی فلسفی من» در اصفهان، ویژه دانش آموختگان با حضور استادان، معلمان و دانش آموزان، در بنیاد فرهنگی امام صادق (ع) برگزار شد.مدیر عامل بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق (ع) در این برنامه گفت: مشکلات زیاد جامعه ما ناشی از عدم درک صحیح مسائل، عدم تربیت صحیح اخلاقی، عدم برخورد مسئولانه و عاقلانه و نبود روحیه سنجشگری در افراد است. به گفته علی فقیه، اگر حقی پایمال می شود یعنی یک طرف خود را ملزم به قواعد اخلاقی نمی دانسته و طرف دیگر مهارت احقاق حقوق، نقادی و مطالبه گری را نداشته است و طرف سوم که ناظران و جامعه هستند، روحیه حق و حقیقت گرایی، سنجشگری و دفاع از حق را نداشته‌اند.به بیان او، با مطالعه تاریخ فلسفه (مادر علوم) متوجه خواهیم شد که آموزش علمی و اصولی ساده و شفاف فلسفه و نگاه فیلسوفانه نسبت به جهان به فرزندانمان می تواند به زندگی آنان معنا بخشیده و مهارت تفکر نقادانه و روحیه سنجشگرانه را در وجودشان تقویت کند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق (ع) تصریح کرد: این موضوعات موجب حل بخش قابل توجهی از مشکلات ما می شود، به طور مثال در اقتصاد، روحیه نقادی و سنجشگری به ما می‌آموزد که سرمایه‌های خود را بیهوده هدر ندهیم و از سیاست‌ها و برنامه‌های علمی و اصولی( نه نسخه‌های من درآوردی آزمایش نشده) استفاده کنیم.او در گفت و گو با اصفهان زیبا با بیان اینکه جشنواره «فلسفه زندگی من» برای اولین بار است که در اصفهان برگزار می شود، افزود: ایجاد قدرت تفکر در دانش آموز برای چگونه فکر کردن و تجزیه و تحلیل مسائل از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است. علی فقیه خاطر نشان کرد: شجاعت و بیان مطالب بدون ترس و واهمه در بین دانش آموزان هدف دوم و افزایش قدرت تحمل دانش آموزان برای پذیرش نظرهای مخالف هدف سوم این جشنواره است.به گفته او، دانش آموزان باید بتوانند مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و با نظرهای خودشان در هر مسئله‌ای آن را تطبیق دهند. فقیه در ادامه با بیان اینکه بنیاد فرهنگی امام صادق(ع) 12 مدرسه، از پیش دبستانی تا کلاس دوازدهم دارد، بیان کرد: این مدارس به صورت هیئت امنایی اداره می شود و هیچ کس در این مجموعه سهام دار نیست و تمام افراد هیئت امنا افتخاری کار می کنند و هدفشان خدمات رسانی دانش‌آموزان مستعد و بی بضاعت در کنار دیگر دانش‌آموزان است. این موضوع تحقق پیدا کرده و از نظر آموزشی حتی به دبستان های حاشیه شهر که از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند هم خدمات ارائه شده که نتایج خوبی هم برای آنها در کنکور سراسری رقم خورده است.

33درصد دانش آموزان رشته ریاضی بنیاد در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته می شوند
به گفته او، در حدود ۳۳ درصد دانش آموزان رشته ریاضی بنیاد در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرفته می‌شوند و دانش آموزان این مدارس در رشته های غیر درسی مانند ربوکاپ و المپیادها به کشورهایی مانند هلند، سنگاپور و ترکیه اعزام شدند و چند مرحله در مسابقات جهانی ربوکاپ شرکت کردند که در ترکیه مقام اول جهانی را به دست آوردند. فقیه با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های این مجموعه سنگ اندازی نکنند و بگذارند ما کارمان را انجام دهیم، ابراز داشت: آنها انتظار دارند ما همان برنامه هایی که در شهر اجرا می‌شود را اجرا کنیم، در صورتی که خانواده های دانش آموزان از ما انتظار بیشتری دارند. متاسفانه استانداردهای اجرای برنامه ها در آموزش و پرورش برای کل مدارس کشور است و نمی توان آن را به مدارس خاص تطبیق داد.در ادامه، روابط عمومی بنیاد امام صادق به نقل از «دبیر علمی جشنواره زندگی فلسفی من» در گفت و گو با اصفهان زیبا بیان کرد: این جشنواره ماحصل برگزاری طرحی است که در پنج سال گذشته آغاز شده و به نام طرح«پرورش تفکر فلسفی» به اجرا درآمده است.

تضعیف ضد ارزش‌ها در زندگی کودکان
به گفته مهندس سید ستار میراحمدی، این طرح در مدارس تحت پوشش بنیاد فرهنگی امام صادق (ع) برگزار شده و بر مبنای رشد تفکر کودکان در مفاهیم ارزشی، تقویت مفاهیم ارزشی و تضعیف ضد ارزش ها در زندگی کودکان، کاربردی است. وی با بیان اینکه 594 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد 25 اثر برگزیده شده است، اظهار کرد: علت نام‌گذاری این جشنواره به نام«زندگی فلسفی من» این است که به این موضوع دست پیدا کنیم که تا چه حد برای کاربردی کردن مفاهیم ارزشی و ضد ارزش‌هایی که برای تضعیف آنها تلاش کردیم، موفق شده ایم. در این راستا اثرهای مختلف دانش آموزان را در قالب های عکس، فیلم، عبارت‌های فلسفی، نقاشی، داستان شعر، بازی، روزنامه دیواری و... در یک جشنواره ارائه کردیم. دانش آموزان در این اثرها آنچه که از مفاهیم فلسفی در زندگی اطراف خودشان می‌دانستند،به منصه ظهور رساندند.

درک فلسفی دانش آموزان
در ادامه دبیر علمی جشنواره «زندگی فلسفی من»، درک فلسفی دانش آموزان را از مهم‌ترین معیارهای انتخاب اثرها برشمرد و ادامه داد: به طور مثال ممکن است اثری از نگاه دیگران فقط به معنای صرفه جویی باشد، اما دانش آموزی که در ابعاد مختلف تفکر انتقادی، منطقی، ارزیابانه و سایر تفکرها رشد کرده، به خوبی می تواند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کند. این در حالی است که ممکن است همین موضوع را فرد دیگری به معنای عدالت، بی عدالتی و مفاهیم دیگری خلق کند، به‌علاوه اعتبار ظاهری و محتوایی جزو معیارهای تولید اثر بوده است. عطریان در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای رشد زندگی فلسفی در کودکان ارائه شده است، خاطر نشان کرد: پنج شنبه ها برای دانش‌آموزان پایه اول تا پنجم برنامه های فوق برنامه برگزار می‌شود و آنها در کلاس «تفکر فلسفی» شرکت می‌کنند و در قالب دروس رسمی دوره ها را آموزش می‌بینند.در ادامه نرگس بیابانکی رابط فلسفه بنیاد فرهنگی امام صادق (ع) در گفت و گو با اصفهان زیبا گفت: چهار سال است که فلسفه را به کودکان آموزش می‌دهم. ما فلسفه را در قالب داستان به دانش‌آموزان آموزش می دهیم. داستانی را برای دانش آموزان می خوانیم و آنها در قالب داستان، خوب فکر کردن، خوب گوش کردن و نظردادن را یاد می گیرند. آنها یاد می گیرند همانطور که نظر می دهند به نظر دیگران هم احترام بگذارند. هیچ مناظره و برنده و بازنده‌ای هم در بین آنها وجود دارد. ممکن است نظرات همدیگر را قبول کنند و ممکن است مخالف نظرات دیگران، نظر دهند.همچنین معصومه پولادی، دبیر اجرایی جشنواره در گفت و گو با اصفهان زیبا گفت: آموزش ارزش‌های اخلاقی مانند راستگویی، صداقت، امانت داری و صرفه جویی در کنار دیگر برنامه ها به کودکان ارائه می شود.پولادی در پاسخ به این سوال که این آموزش‌ها تا چه حد موثر بوده، تصریح کرد: بازخوردی که از اولیا گرفتیم بسیار موثر بوده و کودکانی که این طرح را نگذرانده اند با آنها که گذرانده اند، تفاوت دارند. آموزش دیده ها یک آرامش درونی دارند و به راحتی می توانند حرف هایشان را بازگو کنند. به گفته او، این طرح به مرور زمان خودش را نشان می دهد و پس از چهار یا پنج سال معلوم می‌شود که دانش آموز چقدر می تواند در مواقع مختلف دقیق فکر کند و برای هر موضوعی چه راه های خوبی می‌تواند پیدا کند.

روزنامه: اصفهان زیبا
ارسال نظر