یک بام و چند هوای مدیریت میدان نقش جهان
ورود وسایل نقلیه موتوری به میدان نقش جهان به عنوان یک اثر تاریخی منحصر به فرد در سالهای گذشته ممنوع اعلام شد، مسئلهای که با سهل انگاری برخی از مسئولان، چندان جدی گرفته نشد.
ورود وسایل نقلیه موتوری به میدان نقش جهان به عنوان یک اثر تاریخی منحصر به فرد در سالهای گذشته ممنوع اعلام شد، مسئلهای که با سهل انگاری برخی از مسئولان، چندان جدی گرفته نشد.
به گزارش ایمنا، میدان نقش جهان از با ارزشترین مجموعههای معماری ایران در دوران پس از اسلام محسوب می شود که از نظر زیبایی و عظمت می توان آن را با مجموعه تخت جمشید در پیش از اسلام قابل قیاس دانست با این حال، تحولات گوناگونی که از دوره پهلوی به بعد در میدان، محیط پیرامونی و محدوده بافت تاریخی اصفهان به وجود آمده و همچنان ادامه دارد، اصالت و ارزش های بصری منظر این ورودی را کاهش داده است.
مهدی مزورعی، عضوجوان و پردغدغه شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای تذکرات گذشته خود در ارتباط با حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی شهر، نسبت به تردد وسایل نقلیه موتوری در محدوده میدان نقش جهان لب به اعتراض گشود و وضعیت فعلی را حاصل سهل انگاری و مسامحه برخی از مسئولان دانست که باعث شده تا این محدوده حتی به جولانگاه موتورسیلکت ها و برخی از خودروهای شخصی تبدیل شود. او خواستار ممنوعیت هرچه سریعتر ورود همه خودروها به محدوده تاریخی چهارباغ شد.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان که بر این باور است تاثیر یازده اتوبوس گردشگری تبریز به اندازه 500 خودروی دودزا برای میدان نقش جهان آسیبزا بوده است، ادامه میدهد: نباید نهادی که خود را متولی حفاظت از میزاث فرهنگی معرفی میکند دست به چنین اقدامات نابخردانه و غیر معقولی بزند.
وی تصریح میکند: بهتر است که شهرداری در راس امور قرار گرفته و مدیریت تردد در میدان نقش جهان را به صورت یکپارچه عهدهدار شود تا دیگر شاهد چنین سهلانگاریهایی در این مجموعه تاریخی نباشیم.
اما اوایل سال ۹۰ همزمان با بهرهبرداری از زیر گذر میدان امام علی(ع) بود که مسئولان مدیریت شهری اصفهان از جمله معاون حمل و نقل و ترافیک وقت و مدیرعامل بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان خبر از جلوگیری ورود هر گونه وسیله نقلیه موتوری به میدان تاریخی نقش جهان دادند تا این محدوده تاریخی به صورت گام به گام و فاز بندی شده به پیاده راه تبدیل شود و جای دود و ترافیک، تنها شاهد نوای گوشنواز درشکهها در سرتا سر میدان نقش جهان باشیم اما دیری نپایید که این مسیر گاه و بیگاه برای ورود برخی از خودروها از جمله خودرو مقامات باز میشد که همین امر نارضایتی و گاهی تعجب ساکنان این حوالی را در پی داشت.
ماجرا به همین جا ختم نشد و فیلم و عکسهای منتشر شده از کاروان سفیران گردشگری رویداد تبریز ۲۰۱۸ با هدف معرفی فرهنگ و هنر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی سفر خود را آغاز کرده و با گذر از شهرهای ارومیه و زنجان، هفتم اردیبهشت ماه در قالب یازده اتوبوس به میدان نقش جهان آمدند، در حالی در فضای مجازی دست به دست می شد که وسیله نقیله خود را بیش از نیم ساعت روشن نگه داشته بودند و همین مسئله باعث شد تا علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار اصفهان در صفحه اجتماعی خود، خواستار عذرخواهی مسئولانی شد که اجازه داده بودند خودروهای این کاروان به محدوده ممنوعه وارد شود و در این باره نوشت: "ورود وسیله نقلیه موتوری به این میدان هیچ توجیه قانونی ندارد و بهتر است تمامی عاملان این موضوع صادقانه و صریح از مردم عذرخواهی کنند."
وی همچنین به گزارشات مردمی مبنی بر روشن بودن این اتوبوسها برای دقایق متوالی، پرداخته و به خبرنگار ایمنامیگوید: "آیا بهتر نبود از خودرو های برقی به جای خودروها دودزا استفاده می شد، البته شهرداری اصفهان هم در برخی از برنامهها، اتوبوسهای شهری را به میدان نقش جهان می آورد که جای بررسی دارد اما نکته قابل توجه اینجاست که این خودروها در طول توقف در میدان خاموش بوده و تنها به عنوان غرفه های سیار از آنها استفاده میشود."
فریدون الهیاری مدیر ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اما معتقد است که ورود خودروهای کاروان سفیران گردشگری تبریز۲۰۱۸، هیچ گونه آسیبی به بافت تاریخی و میراثی میدان نقش جهان نزده و تمامی اقدامات انجام شده در راستای اهداف بلند دولت به منظور رونق گردشگری شهری ایران بوده است.
وی در ارتباط با لزوم هماهنگی و تعامل هرچه بیشتر با این کاروان گردشگری ادامه میدهد: شهر تبریز در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی در یکم دیماه ۱۳۹۴ در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ برگزیده شده است و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز در همین راستا بوده است.
به گزارش ایمنا، آنچه بیش از هرچیز دیگری در چگونگی وضعیت به وجود آمده نمایان است نبود مدیریت واحد برای ساماندهی تردد در میدان نقش جهان است در حالی که نهادهای متولی همچون نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و شهرداری اصفهان طی سالهای متمادی سعی داشتند تا با مدیریت تعاملی، وضعیت را سر و سامان بدهند اما شاید امروز بیش از هر زمان دیگری وقت آن رسیده تا همه این مسئولان با کنار هم نشستن دور یک میز، فکری به حال آشفته بازار ورود خودروهای موتوری به میدان نقش جهان بکنند و با توجه به جایگاه ویژه این میدان به عنوان نماد، سمبل و هویت شهر اصفهان، لازم است از زیانهای ناشی از تردد خودروها به این محور تاریخی جلوگیری شود.