از مصحف نفیس قرآن منسوب به امیرالمؤمنین(ع) در نمایشگاه قرآن رونمایی شد

در آیین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از مصحف نفیس قرآن کریم منسوب به حضرت علی(ع) رونمایی شد.

پیش از این رونمایی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و طیار آلتی قولاچ، یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه و حمیدرضا مستفید، پژوهشگر قرآنی و از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن به بیان نکاتی پرداختند.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: یکی از علوم و دانش‌های مطرح در مباحث علوم قرآنی قرائت و کتاب یا به تعبیری آیین نگارش قرآن کریم است و برای شناخت دقیق‌تر بعد مختصات قرائت رایج در قرون اولیه اسلامی و شیوه نگارش یکی از مهمترین منابع که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، قرآن‌ها و مصاحف کهن در کنار منابع روایی و گزارش‌های تاریخی است.

قائم مقام شورای عالی قرآن عنوان کرد: البته تحقیق در این زمینه اطلاعات دقیق‌تری را به ما می‌دهد و خوشبختانه در کتابخانه‌های مختلف قریب به ۲۰۰ نسخه کهن داریم که این تحقیقات می‌تواند افق روشن‌تری را از نگارش و کتابت و قرائت قرآن مقابل ما قرار دهد که براساس این پژوهش‌ها بتوانیم وحدت رویه را درباره کتابت قرآن منشأ باشیم.

وی ادامه داد: اهمیت انتخاب این مصحف شریف که منسوب به امیرالمومنین علی‌(ع) است، یکی همین انتساب مقدس و نورانی است و دومین آن کهن بودن و متعلق بودن به قرون اولیه اسلامی است و همچنین کامل بودن و تقریبا جامع بودن این مصحف نسبت به سایر مصاحف است و این انتخاب با همکاری و کارشناسی آلتی قولاچ صورت گرفت که پژوهش در ارتباط با مصاحف مختلف را در شناسانامه کاری خود دارد که از تجربیات وی استفاده کرده‌ایم.



ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار