رونقِ اجراهای کافه ای

سال‌هاست که برگزاری کنسرت در ماه رمضان رونق چندانی ندارد.شب پیانو آهنگسازان ایرانی نیز از جمله برنامه‌های مهمی است که در ماه رمضان برگزار خواهد شد.

سال‌هاست که برگزاری کنسرت در ماه رمضان رونق چندانی نداردشب پیانو آهنگسازان ایرانی نیز از جمله برنامه‌های مهمی است که در ماه رمضان برگزار خواهد شددر این مدت گروه‌های خیابانی مطرحی به کافه‌های مختلف می‌روند و اجراهای کافه‌ای خواهند داشت
با پایان ماه مبارک رمضان گروه سیمین غانم نیز در تالار وحدت، کنسرت ویژه‌ای را برای بانوان برگزار خواهد کرداما در بین کنسرت خوانندگان مشهور و مطرح، اجراهای کوچکی هم در سطح شهر و به اصطلاح کنسرت های کافه‌ای برگزار می شوند
برگزاری کنسرت تا پانزدهم رمضان منع قانونی ندارد و برای حفظ حرمت شب‌های قدر همه درخواست‌های برگزاری کنسرت به بعد از عید فطر منتقل می‌شوند
بعد از سینما که یکی از پرمخاطب ترین تفریحات فرهنگی و هنری مردم است، باید به کنسرت های موسیقی اشاره کرد. کنسرت های مختلفی در سالن های شهر برگزار می شوند که اکثر آن ها استقبال مخاطب را نیز در پی دارند اما این مساله در خصوص کنسرت های پاپ بسیار بیشتر است؛ به گونه ای که بلیت یک کنسرت موسیقی سنتی که از کیفیت بالایی هم برخوردار است، شايد به طور کامل فروخته نشود اما کنسرت های پاپ که متاسفانه اکثر آن ها بی کیفیت هستند و با فیلم هایی که این روزها از کنسرت برخی خوانندگان پاپ پخش شده است، این بی کیفیتی بسیار عیان شده است؛ در اکثر موارد بليت های اجرای خود را به طور کامل به فروش می رسانند.
اما در بین کنسرت خوانندگان مشهور و مطرح، اجراهای کوچکی هم در سطح شهر و به اصطلاح کنسرت های کافه‌ای برگزار می شوند که هنوز در حال جا افتادن هستند و ایده و طرح خوبی است که صداهای تازه بشنویم و شاهد ارائه آثار تازه از نسل جدیدی باشیم که سرشار از تجربه هستند. این کنسرت های کافه ای می توانند راهی برای شنیده شدن موسیقی هایی مانند راک و جَز باشند که چندان امکان حضور آن ها در سالن های رسمی کشور فراهم نمی شود.
در این گزارش به معرفی و بررسی کنسرت هایی که این روزها در سطح کشور روی صحنه است، پرداختیم.
کنسرت های پیشِ رو
با پایان ماه مبارک رمضان، موسسه رویال هنر اعلام کرده که کنسرت ریچارد کلایدرمن در تهران برگزار می‌شود و حتی بعد از اتمام بلیت‌ها، کنسرت را بار دیگر تمدید کرده است. کلایدرمن هنرمندی است که میان ایرانیان طرفداران بسیاری دارد و روز هفتم شهریور سال 90، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای کلایدرمن را برای اجرا در برج میلاد تهران صادر کرد. بنابر آن مجوز قرار شد، این هنرمند، نهم تا سیزدهم آبان‌ سال 90 همراه گروه 16نفره خود، در برج میلاد برای علاقه‌مندان پیانو بنوازد اما این برنامه در آستانه برگزاری، لغو شد. چندی پیش نیز روزنامه «کیهان» به حضور این نوازنده اعتراض کرد و او را حامی فلسطین اشغالی دانست؛ با این شرایط مشخص نیست که کنسرت کلایدرمن بعد از هفت سال امکان برگزاری پیدا کند.
ریچارد کلایدرمن، نوازنده مشهور پیانو است و تاکنون آلبوم‌های متعددی را منتشر کرده است و این آثار شامل ساخته‌های جدید، بازنوازی آثار معروف موسیقی کلاسیک، تنظیم آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل و همچنین تنظیم‌هایی از موسیقی سینما می‌شود.
کلایدرمن تا کنون بیش از1200ملودی ضبط کرده و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحه طلایی و ۷۰ صفحه پلاتینیوم است. او سبک رمانتیک نوینی را با تلفیق موسیقی کلاسیک و پاپ ساخته و استاندارد جدیدی از اجرای پیانو را برای اغلب علاقه‌مندان به پیانو و حتی مبتدیان پدید آورده است. موسیقی کلایدرمن مانند پلی، موسیقی پاپ را به موسیقی کلاسیک پیوند زده و گرایش و درک موسیقی کلاسیک به ویژه آهنگسازی را برای مردم دنیا آسان‌تر کرده است. در کتاب رکوردهای جهانی گینس از او به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده ‌است.
بلیت کنسرت های این هنرمند با رقم عجیب 100 تا 300‌هزارتومان به فروش می‌رسد وبلیت‌های دو سانس تازه نیز به زودی به اتمام خواهد رسید!
اما به جز کنسرت کلایدرمن با پایان ماه مبارک رمضان گروه سیمین غانم نیز در تالار وحدت، کنسرت ویژه‌ای را برای بانوان برگزار خواهد کرد. در این کنسرت دف : سارا احمدی، ویولن : آزاده شمس، درامز : آرمینا جعفری، فلوت:نیلوفر ابراهیمی و پیانو : فروغ فضلی، سیمین غانم را همراهی می‌کنند تا قطعات تازه‌ای را در کنار کارهای محبوب پیشینش اجرا کند. هزينه بلیت‌های این اجرا از 45 تا 115 هزارتومان است که برای دو سانس به فروش می‌رسند.
سیمین غانم در سال ۱۳۲۳ در شهر تنکابن زاده شد. او از ۹ سالگی در جشن‌های مدرسه می‌خواند. غانم در سال ۴۱ در مسابقه‌های آموزشگاه‌های ایران در رشته آواز اول شد. نخستین اجرای تلویزیونی سیمین غانم ترانه«موج‌خروشان» با تنظیم مرتضی حنانه و تهیه عباس زندی در سال ۴۷ بود. سیمین غانم فعالیت رسمی خود را از ۲۵ سالگی و در سال ۴۸ آغاز کرد. او دوره موسیقی سنتی و ردیف را زیر نظر محمود کریمی گذراند. مدتی هم نزد مرتضی حنانه قواعد موسیقی و سلفژ را آموخت و با علی تجویدی در زمینه موسیقی کار کرد. شباهت صدایش به خواننده بلندآوازه آن دوران، دلکش، درها را به روی سیمین گشود اما او در این مسیر نماند و به سمت فضاهای پاپ در موسیقی رفت. او مدت‌هاست که در تهران کنسرت برگزار می‌کند و از معدود خوانندگان فعال زن در ایران است که بعد از انقلاب هم به خوانندگی پرداختند.
گروه های موسیقی خیابانی به کافه ها می روند
سال‌هاست که برگزاری کنسرت در ماه رمضان رونق چندانی ندارد. ماه رمضان در دیگر کشورهای مسلمان‌نشين چون هند، مالزی، کویت، ترکیه، جمهوری‌ آذربایجان، نیجریه، مراکش، افغانستان، پاکستان، مصر، اندونزی، تاجیکستان و... ماهی برای شاد بودن است به بهانه حضور در ميهمانی‌ای که میزبانش خداست؛ميهمانی‌ای که چرخ اقتصاد جامعه را هم بیش از پیش می‌چرخاند و به عنوان مثال در ایران در مورد صنعت سینما،طرح اکران از افطار تا سحر رخ داده است. با اینکه ممنوعیتی برای برگزاری کنسرت در این ماه وجود ندارد اما کنسرت‌گذاران و گروه‌ها ترجیح می‌دهند تا اجراهای خود را به بعد از آن موكول کنند.
در این مدت اجراهای کافه‌ای در سطح شهر رونق بیشتری پيدا مي‌كنند. به گفته مسئول نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، برگزاری کنسرت تا پانزدهم ماه رمضان منع قانونی ندارد و بعد از آن برای حفظ حرمت شب‌های قدر همه درخواست‌های برگزاری کنسرت به بعد از عید فطر منتقل می‌شوند. بر این اساس نام کسانی که از یکم ماه رمضان امسال تا پایان آن اجرا دارند، به شرح زیر است:
محمدرضا ظریف، ارکستر داتا، دو گروه موسیقی نواحی خراسان؛ صبا به سرپرستی خلیل شیری و سیمرغ به سرپرستی میثم قومورلو معروف به میثم افشین در قالب نوای غربت موسیقی خراسان در تهران، ارکستر سمفونیک تهران،یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر در قالب شب پیانو آهنگسازان معاصر ایرانی، حسین علیشاپور و علیرضا برزگر در قالب ساز و آواز در مکتب تهران و حمید هیراد.
شب پیانو آهنگسازان ایرانی نیز از جمله برنامه‌های مهمی است که در ماه رمضان برگزار خواهد شد. سه نوازنده: یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر، سوم خرداد ساعت 9شب در تالار رودکی آثار پیانویی فوزیه مجد، سعید شریفیان، هرمز فرهت، نگین زمردی، امانوئل ملیک اصلانیان، امین هنرمند، محمدرضا تفضلی، آزاده حکیم رابط و امیرمهیار تفرشی پور را اجرا می‌کنند. هزينه بلیت‌های این اجرا 50 تا 60 هزارتومان است.
علاوه بر این اجراها که در فضای سالن‌های رسمی اتفاق می‌افتد، اجراهای کافه‌ای متعددی برگزار خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای گروه دوئنده اشاره کرد. گروه دوئنده در شهریور ۹۶ بر پایه تبادل فرهنگ موسیقایی فلامنکو و محتوای ریتمیک موسیقی ملل تشکیل شد. رضا علینواز (گیتار) و مصطفی حاتمی زاده (پرکاشن) نوازندگان این گروه هستند که این موسیقی را به فضاهای مختلفی بردند. موسیقی این گروه بیشتر در جشن‌ها و پایکوبی‌ها شنیده می‌شود و فضایی ریتمیک و پرشور دارد.
در این مدت گروه‌های خیابانی مطرحی به کافه‌های مختلف می‌روند و اجراهای کافه‌ای خواهند داشت که اخبار آن در فضای مجازی دنبال می‌شود. گسترش این نوع اجراها فضای بازی را برای گروه‌های موسیقی فراهم کرده است تا هم موسیقی شان را به گوش مردم برسانند و هم امکان درآمدزایی داشته باشند.
منبع: روزنامه قانون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار