از «روزه داران گرامي» تا «ماهتون عسل»

قبل از آن که توليد مجموعه هاي رمضان در رسانه ملي شکل بگيرد، برنامه هاي افطار و سحر به شکل ويژه روانه آنتن مي شد و هر يک از شبکه هاي سيما با توجه به ماموريتي که برايشان تعريف شده بود، تلاش مي کردند براي لحظات ملکوتي اذان صبح و مغرب برنامه هايي با رويکرد معارفي آماده پخش کنند تا مورد استفاده مخاطبان قرار بگيرد.

قبل از آن که توليد مجموعه هاي رمضان در رسانه ملي شکل بگيرد، برنامه هاي افطار و سحر به شکل ويژه روانه آنتن مي شد و هر يک از شبکه هاي سيما با توجه به ماموريتي که برايشان تعريف شده بود، تلاش مي کردند براي لحظات ملکوتي اذان صبح و مغرب برنامه هايي با رويکرد معارفي آماده پخش کنند تا مورد استفاده مخاطبان قرار بگيرد. هر يک از برنامه ها ويژگي هاي منحصر به خودشان را داشتند. تم برخي برنامه ها جدي و بعضي ديگر کمي از حالت خشک و رسمي فاصله گرفته بود. اما محوريت اصلي اين برنامه ها پرداختن به مباحث معارفي و مرتبط با ماه رمضان، آداب روزه داري، احاديث و... بود. توليد اين برنامه ها به مرور زمان رونق بيشتري به خودش گرفت و برنامه سازاني که در اين حوزه برنامه سازي مي کردند، تلاش کردند با بهره بردن از ساختارهاي متفاوت و متنوع و اجراهاي صميمانه فضاي برنامه هاي افطار و سحر را براي مخاطبان متنوع تر کنند. مسلماً در اين باره مجريان هم سهم عمده اي در اين برنامه ها داشتند. به همين بهانه نقبي به اجراي مجريان برنامه هاي ماه رمضان زديم و اجراي آنها را مورد بررسي قرار داديم. اين گزارش در ذيل و صفحه 4 منتشر شده است.
اجراي عرفاني
شنيدن نام فرزاد جمشيدي، مجري برنامه هاي ملکوتي سحرگاهي مخاطبان را به ياد برنامه هاي ياد خدا، ماه خدا و ... مي اندازد. يکي از حسن هاي اين مجري آرامش اش در هنگام صحبت کردن با مخاطبان است. خيلي راحت جلوي دوربين ظاهر مي شود، انگار که مخاطبان رو به روي او نشسته و مشغول صحبت با آنهاست. از ديگر ويژگي هاي اين مجري توانمند در حوزه برنامه هاي معارفي، خواندن اشعاري متناسب با مباحث برنامه بود. ضمن اين که هر وقت حديثي را در برنامه نقل مي کرد، حتماً منبع آن هم به مخاطبان معرفي مي کرد تا مراجعه اي داشته باشد و به دانش شان اضافه شود. در واقع اجراي اين مجري هم عرفاني است و هم مخاطب را به فکر وا مي دارد.
اجراي همراه با اشک
نام احسان عليخاني در ماه رمضان مساوي است با اشک، گريه و آه. روزي که او اجراي برنامه ماه عسل را پذيرفت، مخاطب تصور نمي کرد که بتواند رگ خواب او را پيدا کند، حتي در روزهاي اول اين نقد به او وارد شد که مي خواهد اداي فرزاد حسني را در بياورد، اما به مرور زمان نام و برند ماه عسل را از آن خودش کرد. او با انتخاب سوژه هاي خاص تلاش کرده تا مخاطب را همراه خود کند که البته هنوز هم ادامه دارد و با دعوت از مهمانان خاص، اشک مردم را در مي آورد. البته گاهي هم از افرادي دعوت مي کند که سرشار از اميد هستند. چند سال پيش براي چند روز اجراي اين برنامه را به محسن افشاني سپردند، اما او موفق نبود و بعد از چند روز دوباره برنامه به عليخاني داده شد.
اجراي مادرانه
اکرم محمدي خواه همان مجري دهه 60 است و بزرگترهاي ديروز که زماني کودک بودند، پاي اجراي او قبل از شروع برنامه کودک مي نشستند. تا اين که در سال هاي اخير شبکه دو تصميم گرفت هر روز براي روزه اولي ها در هنگام سحر يک برنامه ويژه آماده پخش کند تا به بچه ها اين آموزش را بدهد که روزه چه فوايدي دارد. اين برنامه با نام هاي سحر اولي ها و ماه ترين ماه روانه آنتن شد و با اقبال مخاطبان هم رو به رو شد. با وجود اين که اين برنامه براي کودکان بود، اما مخاطب از هر سني مي توانستند بيننده آن باشند. در اين برنامه از قاريان کودک دعوت مي شد و ادبيات دعا و نيايش مناسب بچه ها بود.
اجراي مهربان
کاظم احمدزاده، مجري دوست داشتني مخاطبان تلويزيون است. اجراي خودماني و صميمانه، از ويژگي هاي اين مجري محسوب مي شود که هميشه لبخند به لب دارد و مهربان است. هيچ وقت ادا و اطوار در نمي آورد و خود واقعي اش است. تيپ ظاهري او مذهبي است و حرف هايش در جشن رمضان به دل مردم مي نشيند.
او سال ها قبل که اجراي مجريان خشک بود به همراه محمد حسيني که اين روزها حال خوشي ندارد و در شبکه هاي معاند فعاليت مي کند، اجراي صميمانه را جايگزين کرد. او دو سال متوالي هم برنامه افطار را از بارگاه ملکوتي هشتمين اختر تابناک آسمان امامت و ولايت اجرا مي کند.
اجراي جزر و مدي
وقتي مخاطب نام فرزاد حسني را مي شنود، اولين چيزي که از اجراي او به يادش مي آيد، تسلط او در اجراست. او چند سال پيش اجراي برنامه ماه رمضان جزر و مد ويژه لحظه افطار را عهده دار شد که علي زاهدي، تهيه کننده آن بود.
ايده اصلي برنامه هم متعلق به حسني و درباره حضور زن و شوهرهاي جواني بود که براي اولين بار ماه رمضان را با هم تجربه مي کنند. ضمن اين که فضاي برنامه هم صميمانه بود، اما بعد از روي آنتن رفتن چند قسمت از برنامه اختلاف حسني و زاهدي باعث خروج او از اين برنامه شد و از قسمت هفتم جزر و مد مخاطبان شاهد اجراي جواني به نام احسان عليخاني در اين برنامه بودند.
اجراي ادبي
رسالت بوذري با اين که ظاهرش مذهبي است، اما هميشه اجراي لطيفي داشته و هر زمان در ويژه برنامه هاي افطار جلوي کارشناس مذهبي برنامه مي نشيند به راحتي حرف مي زند. انگار که فرد معمولي کنار او نشسته و مشغول صحبت کردن با اوست. بوذري تسلط خوبي در اجراي برنامه هاي افطار دارد. همچنين به ادبيات هم مسلط است و ادبيات و معارف را به زيبايي با هم تلفيق کرده و در اجرا از آن بهره مي برد و همين باعث شده تا هم اجراي او متمايز شود و هم اين که مخاطب برنامه هاي او را دوست داشته باشد. از سوي ديگر اجراي او احساسي است. او در برنامه هايش هميشه از اجراي خشک پرهيز کرده است.
اجراي خودماني
علي ضيا جواني است که به اجراهاي صميمانه و راحت شناخته شده است و مردم هم او را با اين سبک اجرا مي شناسند. روزهايي که او پا به دنياي اجرا گذاشت، مخاطب به خاطر سر به زير بودن او تصور نمي کرد، بتواند در اين عرصه دوام بياورد. اما او تلاش کرد تا اجراي برنامه هايش با حضور مهمانان ويژه گاهي هم براي مخاطب به سمت چالشي حرکت کند، حتي اين چالش ها به فضاي مطبوعات و مجازي هم کشانده شد . ضيا چند سال پيش اجراي برنامه ماه عسل را در شبکه سه داشت که در روزهاي اول اجراي اين برنامه به او اين انتقاد وارد شد که مي خواهد اداي احسان عليخاني را در بياورد، ولي او در مقابل اين انتقاد گارد نگرفت و سعي کرد کار خودش را در اين برنامه انجام بدهد.
اجراي پر مونولوگ
وقتي مخاطبان تلويزيون براي اولين بار چهره حسن سلطاني گوينده قديمي و پر سابقه خبر را براي اجراي برنامه هاي سحرگاهي ديدند، برايشان جالب بود؛ زيرا تصور نمي کردند گوينده اي که سال ها او را در عرصه خبر ديده اند، حال اجراي يک برنامه ملکوتي سحرگاهي در ماه بهار قرآن را داشته باشد. ضمن اينکه کار او در تلويزيون به نوعي خط شکني بود. گرچه سلطاني در چنين برنامه هايي تلاش کرده بود از فضاي خشک و رسمي به قول معروف صورت سنگي خبر بيرون بياد و برنامه را لطيف تر اجرا کند، اما همچنان حالت جديت را حفظ کرده بود. ضمن اين که بيشتر برنامه هاي سحرگاهي او با مونولوگ همراه بوده و همين گاهي مخاطب را خسته مي کرد.
اجراي جوان پسند
سياوش عقدايي که با شروع ماه رمضان برنامه ماه و ماهي را ويژه افطار براي شبکه يک اجرا مي کند، بيشتر به عنوان گوينده راديو در نزد مخاطبان شناخته شده است. بويژه برنامه کاوشگر او در راديو جوان حسابي گل کرده و مخاطبان هم با علاقه شنونده اين برنامه او هستند که سرک به دنياي شگفت انگيز علم و دانش مي زند. عقدايي تا به امروز برنامه هاي راديويي متنوعي را اجرا کرده که ازجمله مي توان به «فارنهايت، سيزده، سي»، «خط فاصله» و ... اشاره کرد. شبکه يک در راستاي جوان گرايي تصميم گرفت که امسال برنامه افطار را به يک مجري جوان بسپارد که با وجود اين که چند روز از ماه رمضان گذشته، اما اجراي صميمانه او توانسته با مخاطب ارتباط خوبي برقرار کند.
اجراي شاعرانه
مخاطبان او را به نام سهيل محمودي مي شناسند، در حالي که نامش سيدحسن ثابت محمودي است. او شاعر و نويسنده برنامه هاي ادبي و فرهنگي رسانه ملي بود ضمن اين که تاليفات زيادي هم در اين عرصه دارد. گرچه بيشتر مخاطبان تلويزيون او را با برنامه کاروان شعر و موسيقي مي شناسند، اما هر از گاهي هم برنامه هاي افطار ماه رمضان را اجرا کرده کرد. يکي از ويژگي هاي او هنگام اجرا، طبع شاعرانه اش است و با توجه به اين که اشعاري در برنامه مي خواند، همين باعث مي شد که برنامه براي مخاطبان لطيف و شاعرانه باشد. گاهي هم در کنار او ساعد باقري اجرا داشته و او هم با خواندن اشعاري در برنامه به حس شاعرانه برنامه کمک زيادي کرده بود.
منبع:روزنامه همشهری

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار