نقشه‌های استاندارد مراجعه به شهرداری را کاهش می‌دهد

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تهیه نقشه‌های استاندارد برای ساخت و ساز مراجعات شهروندان به شهرداری برای طی فرایندهای قانونی صدور گواهی پایان کار را کاهش می‌دهد.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تهیه نقشه‌های استاندارد برای ساخت و ساز مراجعات شهروندان به شهرداری برای طی فرایندهای قانونی صدور گواهی پایان کار را کاهش می‌دهد.
شیرین طغیانی در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص تصویب طرح تسهیل در فرآیند تهیه نقشه اعیانی، تفکیکی آپارتمان‌ها در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نقشه‌های تفکیکی آپارتمان فرایندی بسیار طولانی‌ دارد به این دلیل که آنچه در طراحی اولیه ساختمان درج شده بعضاً با آنچه که در نهایت ساخته شده است تفاوت‌هایی دارد واز این رو روند دریافت گواهی پایان کار برای ساختمان‌ها طولانی می‌شود.
وی در خصوص تهیه نقشه مجدد و مراجعات مکرر به شهرداری برای تایید و بی‌نتیجه ماندن کار افزود: نقشه جدید را بعد از پایان کار تهیه و به شهرداری و اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می‌کنند که در گام نخست در بازدید اولیه مامور شهرداری و در گام دوم مامور ثبت اسناد و املاک از ساختمان بازدید کرده و در نهایت در صورت تایید هر دو نهاد گواهی پایان کار برای ساختمان صادر می‌شود.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص ایرادات معمول نقشه‌های ساختمانی گفت: نحوه پیاده کردن نقشه و اجرای پروژه با آنچه نقشه بردار تحویل داده است متفاوت است و از این رو این تفاوت‌ها در برخی از موارد به اندازه‌ای زیاد است که پروانه ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود.
وی در ارتباط با ایرادات ساخت و ساز ادامه داد: اضافه ساخت عمده‌ترین ایرادات ساخت و ساز در اصفهان است که این امر هزینه‌های زیادی را به مالک تحمیل می‌کند ضمن اینکه دریافت گواهی پایان کار برای این ساختمان نیز زمان‌بر است.
طغیانی پیشنهاد طرح تسهیل در فرآیند تهیه نقشه اعیانی وتفکیکی آپارتمان‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: البته که این طرح به سوابق هم مرتبط است و در بعضی از شهرها این طرح در حال انجام است که شهروندان در شروع کار به نقشه‌برداری‌های مورد تایید مراجعه می‌کنند و نقشه از همان ابتدای کار یک نقشه دقیق انتخاب می‌شود.
وی تصریح کرد: ضروری است که برای تسریع در اجرای این طرح تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری، اداره ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی امضا شود و بر اساس این تفاهم‌نامه طرح تسهیل در فرایند تهیه نقشه اعیانی و تفکیکی آپارتمان‌ها اجرایی شود.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۲ الی ۱۳ مرحله دارد، گفت: چنانچه تفاهم‌نامه‌ای برای تسهیل تهیه نقشه ساختمانی منعقد شود این مراحل به ۴ یا ۵ مرحله کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تسهیل فرایند نقشه ساختمانی منجر به کاهش مراجعات به شهرداری و در نهایت کاهش ترافیک می‌شود، اضافه کرد: در هزینه ساخت و ساز نیز کاهش چشمیگیری را شاهد خواهیم بود.
طغیانی با بیان اینکه اجرای طرح تسهیل در فرآیند تهیه نقشه اعیانی، تفکیکی آپارتمان‌ها در مرحبه مقدماتی است، افزود: همچنین در نظر داریم سایر فرایندهای موجود را نیزتا حدی که امکان دارد کوتاه‌تر کنیم و تسهیلاتی ایجاد کنیم که شهروندان کمتر مجبور به مراجعه به شهرداری باشند.
وی با تاکید بر اینکه نقشه‌های مهندسان نقشه‌بردار مورد تایید نظام مهندسی و اداره ثبت اسناد و املاک، گره‌گشای کار مردم خواهد بود، ادامه داد: مردم باید به جای مراجعه به مهندسان متفرقه در ابتدا از مهندسان نقشه‌بردار مورد تایید نهادهای ذی ربط استفاده کنند تا بعدها دچار مشکلات پیچیده نشوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار