ترویج اشرافیگری با ماده مخدر لاکچری تا دونات طلا
همه چیز از پنج سال پیش و از انتشار خبر سرو غذای ۱۶۸ هزار تومانی در رستوران گردان برج میلاد و بعد هم سرو بستی با روکش طلا به قیمت ۴۰۰ هزار تومان در همین برج شروع شد.
همه چیز از پنج سال پیش و از انتشار خبر سرو غذای 168 هزار تومانی در رستوران گردان برج میلاد و بعد هم سرو بستی با روکش طلا به قیمت 400 هزار تومان در همین برج شروع شد. بستنی که بخشی از ظروف آن را از خارج کشور وارد میکردند و آن طور که مسئول رستوران میگفت، ساختش یک روز طول میکشید.
سال گذشته هم ویدیویی از «همبرگر 250 هزار تومانی» در یکی از رستورانهای ایران منتشر شد که در آن «شروین»؛ سرآشپز جوان ایرانی-آمریکایی از ویژگیهای منحصر به فرد همبرگر عجیب و گرانقیمت رستورانش میگفت.
اردیبهشت امسال هم خبر فروش گوشت قرمز لاکچری مثل توپ صدا کرد؛ شرکتی که گوشت هایش را در یکی از برجهای مدرن شمال شهر تهران به قیمت کیلویی 900 هزار تومان هم به صورت حضوری و هم اینترنتی عرضه میکرد و میگفت از نوعی رژیم غذایی خاص برای دامهایش استفاده میکند تا گوشت آنها ترد و مطبوع شود. همچنین انجام دادن ماساژ و پخش موسیقی برای دامها از جمله برنامههای این شرکت است تا گوشتی بدون استرس در اختیار پولداران قرار دهد.
چند روز پیش هم خبر از عرضه یک دست دل و جگر به قیمت 720 هزار تومان در یک سایت منتشر شد.
به اینها «تونی»؛ ماده مخدر لاکچری را که گرمی 700 هزار تومان! بین بچهپولدارهای شمال پایتخت رایج شده و دوناتی را که با روکش طلای خوراکی به قیمت 100 هزار تومان به فروش میرسد هم اضافه کنید.
دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه هنوز اخبار بستنی طلا فراموش نشده که چشممان به دونات طلا روشن شده، میگوید: نباید اجازه داد نسل آینده با روحیه و خوی مصرف زدگی و اشرافیگری بزرگ شوند.
ابهری معتقد است بعضی از افراد علاقه مند به زندگی لاکچری، خرید و مصرف دونات را نوعی رقابت و چشم و همچشمی قلمداد کرده و هر عدد از این شیرینی را 100 هزار تومان خریداری کرده و با افتخار در مورد آن در فضای مجازی و جمعهای دوستانه داد سخن میدهند.
جوانان دارای روحیه رقابت جویی و حساس هستند و قیمت این گونه خوراکیها برای بعضی از آنها خرج یک تا دو ماه است. همچنین بعضی از جوانان دیگر در جشن تولد یا مهمانیهای دور همی در کافه تریاهای شمال شهری با خرید و تقسیم آن بین دوستان، مهمانی دونات طلا میگیرند.
ابهری با اشاره به اینکه نمیتوان درخواست کرد که با این گونه حرکتها مقابله شود، گفت: اما حداقل میتوان از گسترش و توسعه آن جلوگیری کرد و اجازه نداد نسل آینده با روحیه و خوی مصرف زدگی و اشرافیگری وارد جامعه و آینده شوند و در صفحات اینستاگرامی خود خرید و مصرف این گونه اقلام را به رخ دیگران بکشند.
به قول این استاد دانشگاه پس از گوشی طلای چند میلیونی و شمارههای تلفن همراه چند صد میلیونی ادامه این مسیر قشری از جوانان پر توقع مصرف زده با خوی اشرافیگری را تحویل جامعه خواهد داد.
منبع: روزنامه قدس