کفه سنگین دلالی

دیگر همه به گرانی عادت کرده‌ایم، هر روز نوبت یک کالا است تا ناز کند و بازار ناز آن را بخرد.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: دیگر همه به گرانی عادت کرده‌ایم، هر روز نوبت یک کالا است تا ناز کند و بازار ناز آن را بخرد.
یک روز مرغ و گوشت، روز دیگر برنج و لبنیات، مدتی میوه و خلاصه مردم باید در هر بازه زمانی برای تهیه یک کالا باقیمت‌های گزاف دست‌وپنجه نرم ‌کنند.
این روزها در شرایطی که ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و تقریباً گرم، روزه‌داری را تا حدی دشوار کرده، هندوانه و گرمک و سایر صیفی‌جات آبدار به عنوان پای مشترک بیشتر سفره‌های سحری و افطاری تبدیل شده‌اند. این در حالی است که چند روزی است این محصولات کمیاب شده‌اند و قیمت آنها در بازار به صورت بی‌رویه افزایش یافته است.
یکی از فروشندگان میوه و سبزیجات در بازار از کمبود محصولات در شرایط کنونی بازار می‌گوید.
او معتقد است قیمت بالای برخی میوه‌ها و پایین بودن قدرت خرید مردم باعث شده تا مردم در خرید برخی میوه‌ها بویژه نوبرانه‌ها با مشکل روبرو شوند.
به گفته این فروشنده، قیمت هندوانه و گرمک در چند روز گذشته با افزایش روبرو بوده است. او باور دارد علت این موضوع، عدم عرضه کافی این محصولات در میدان میوه و تره‌بار است.
او ادامه داد: بااین‌حال چون در ماه رمضان قرار داریم و مصرف میوه و بویژه صیفی‌جاتی همچون هندوانه و گرمک با افزایش چشمگیری روبرو است، مردم همچنان خرید خود را انجام می‌دهند. البته ممکن است حجم خرید کاهش یابد یعنی خانواده‌ای که به 4 کیلو میوه احتیاج دارد به‌اجبار دو کیلو خرید می‌کند. میوه کالایی است که مردم نمی‌توانند آن را از زنجیره مصرف به دلیل گرانی خارج کنند و جایگزینی ندارد و برای همین است که این بازار همیشه و در هر شرایطی مشتریان خود را دارد.
*مثل همیشه پای دلالان در میان است
در این شرایط فعالان بازار میوه معتقدند علت اصلی این افزایش قیمت‌ها، افزایش صادرات برخی محصولات بویژه به کشور عراق است.
نصرا... مرادی، خزانه‌دار اتحادیه میوه و سبزی‌فروش اصفهان معتقد است تنها راه‌حل کاهش قیمت هندوانه و گرمک در بازار جلوگیری از افزایش بی‌رویه صادرات است.
وی در همین ارتباط اظهار کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت هندوانه و گرمک در بازار صادرات این محصولات است. در واقع پای دلالانی وسط است که این محصولات را سر زمین خریداری می‌کنند و از همان‌جا صادر می‌کنند.
این مسئول در اتحادیه میوه و سبزی‌فروش اصفهان افزود: به دلیل افزایش صادرات، میزان بار ورودی به اصفهان افت داشته است، بازار میوه تابع عرضه و تقاضا است و به صورت طبیعی زمانی که بار در میدان میوه و تره‌بار کاهش یابد، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.
وی گفت: در حال حاضر هندوانه در میدان میوه و تره‌بار در بازه 700 تا 1500 تومان و گرمک نیز با قیمت 2500 تومان عرضه می‌شوند. این قیمت عمده‌فروشی است، در بازار خرده‌فروشی واحدهای صنفی مجاز محصولات را با 25 تا 30 درصد افزایش نسبت به این نرخ‌ها به مردم عرضه می‌کنند.
مرادی در مورد قیمت‌های متفاوت هندوانه در بازار هم گفت: هندوانه محصولی است که ارقام مختلفی دارد اما همه آنها ظاهر یکسانی دارند، بازه تغییرات قیمت هندوانه نیز به دلیل ارقام مختلف است، قطعا نرخ ارقام مختلف هندوانه فرق می‌کند اما خب باید گفت که نرخ‌ها در یک بازه مشخص قرار دارد.
خزانه‌دار اتحادیه میوه و سبزی‌فروش اصفهان تصریح کرد: گرمک به دلیل ضایعات بالایی که دارد با تفاوت 30 درصدی قیمت در واحدهای خرده‌فروشی نسبت به میادین عرضه می‌شود. این محصول حدود یک ماه پیش در میدان میوه و تره‌بار حدود 500 تومان عرضه می‌شد اما اکنون با افزایش پنج تا شش برابری قیمت، فروخته می‌شود.
*نوبرانه‌ها پاپس کشیدند
وی در ادامه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در بازار میوه را نوسانات شرایط جوی برشمرد و گفت: شرایط جوی در چند ماه گذشته به‌گونه‌ای بود که موجب کاهش تولید شد و همین موضوع تأثیر خود را بر بازار نیز گذاشته است. در حال حاضر نیز تنها راه کاهش قیمت در بازار کاهش صادرات است.
مرادی در ادامه در مورد بازار نوبرانه‌ها هم عنوان کرد: در حال حاضر قیمت نوبرانه‌ها در بازار مناسب است. در واقع می‌توان گفت قیمت نوبرانه‌ها کاهش هم داشته است. برای نمونه قیمت انواع زردآلو با توجه به نوع و رقم میوه از حدود 7 هزار تومان آغاز می‌شود و تا 14 هزار تومان هم متغیر است.
این مقام مسئول در اتحادیه میوه و سبزی‌فروش اصفهان تصریح کرد: نیاز است جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار و کاهش صادرات محصولات کشاورزی برای کنترل بازار داخلی فعالیت بیشتری داشته باشد. از طرفی نظارت جدی بر نوع کشت در نقاط مختلف کشور ضروری است تا هر سال شاهد بروز مشکل در بازارها نباشیم. رعایت الگوی کشت می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.
وی در مورد نحوه کنترل و رصد بازار میوه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: اتحادیه با همکاری شهرداری و اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس با تشکیل تیم‌های بازرسی بر واحدهای عرضه‌کننده نظارت جدی دارند و مواردی همچون مجوز واحدها و قیمت‌ها رصد می‌شود.
*گناه مردم روزه‌دار چیست؟
این گفته‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد عدم مدیریت صحیح موجب ایجاد شرایط فعلی شده است، به‌طورقطع صادرات بویژه در محصولات کشاورزی بسیار مفید و ارزآور است اما اگر همین صادرات در شرایطی صورت پذیرد که بازار داخلی را متلاطم سازد، قابل قبول نیست.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد باز هم همچون همیشه پای دلالانی در میان است که تلاش می‌کنند از شرایط کنونی بیشترین استفاده را داشته باشند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اما آیا در شرایطی که فشار اقتصادی بر عموم مردم وجود دارد، انصاف است که مردم روزه‌دار حتی در خرید میوه مورد نیاز خود نیز با مشکل روبرو شوند؟
درهرحال امید است با تدبیر مسئولان و برخورد با سودجویان شاهد رفع معضلات موجود و بازگشت آرامش به بازار میوه‌های پرمصرف این روزها باشیم.
در حال حاضر قیمت هر کیلو آلوچه درجه‌یک در بازار اصفهان 4 تا 6 هزار تومان، خیار گلخانه‌ای 2 تا 3 هزار تومان، موز 5500 تا 7 هزار تومان، توت‌فرنگی سنندج 6 تا 8 هزار تومان، پرتقال تامسون شمال 6 تا 7 هزار تومان، زردآلو 8 تا 13 هزار تومان است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار