رونمایی از 6فروند بالگرد پیشرفته اورژانس هوایی کشور

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهند سالانه ۴۰هزار ایرانی در حوادث مختلف که عمده آن حوادث ناشی از تصادفات رانندگی است، جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که با توجه به وضعیت جغرافیایی، حادثه خیزی جاده‌های کشور، وقوع زلزله‌های متعدد و... ضرورت تجهیز کشور به امکانات روز امدادی بسیار به چشم می‌خورد.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهند سالانه ۴۰هزار ایرانی در حوادث مختلف که عمده آن حوادث ناشی از تصادفات رانندگی است، جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که با توجه به وضعیت جغرافیایی، حادثه خیزی جاده‌های کشور، وقوع زلزله‌های متعدد و... ضرورت تجهیز کشور به امکانات روز امدادی بسیار به چشم می‌خورد.
تجهیزاتی مانند بالگردهای امداد که با استفاده از آنها می‌توان جان بسیاری از حادثه دیدگان را نجات داد. توسعه و تقویت امداد هوایی و ضرورت‌های خدمات رسانی سریع به مصدومان حوادث رانندگی، زلزله، سیل و... چندسالی است که در کشور به‌شدت احساس می‌شود و حالا وزارت بهداشت و اورژانس کشور برای جبران این موضوع اقدام به بهره‌برداری از نخستین اسکادران بالگردهای پیشرفته کشور کرد. وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶ فروند بالگرد پیشرفته جدید اورژانس هوایی بعد از 2 سال تلاش و مذاکره خریداری شده است، گفت: 6 فروند بالگرد اورژانس هوایی دیگر نیز به‌زودی به ظرفیت کشور در این زمینه اضافه می‌شود، همچنین هم‌اکنون تعداد بالگردهای اورژانس هوایی کشور به ۴۰فروند رسیده است البته این بالگردها طی سال‌های گذشته در کشور به پرواز درآمده و توانسته‌اند جان هموطنان بسیاری را نجات دهد.
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در مراسم رونمایی از 6 فروند بالگرد مرکز اورژانس هوایی که در فرودگاه پیام کرج برگزار شد، افزود: این بالگردها از بهترین نمونه‌های اورژانس هوایی در جهان هستند و وزن سبک، سرعت بالا در پرواز، صدای کم و قدرت مانور بالا در محیط‌های شهری و بیمارستان‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها به شمار می‌رود. همچنین این بالگردها فقط متعلق به اورژانس هوایی نیست و سایر دستگاه‌ها هم درصورت نیاز می‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند. ضمن اینکه این بالگردها در برخی مناطق کشور همچون سیستان و بلوچستان، ایرانشهر و خراسان، البرز و تهران توزیع می‌شود که امیدواریم با این اقدام شاهد امدادرسانی سریع به بیماران و حادثه ‌دیدگان باشیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ساخت بیمارستان در مناطق حاشیه تهران مدنظر وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: از آنجایی که حاشیه تهران و برخی از مناطق آن محروم بوده و فاقد بیمارستان است این موضوع را مدنظر قرار داده و تلاش می‌کنیم که با ساخت و سازهای انجام شده خدمت‌رسانی به مردم را بیشتر کنیم. وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا این بالگردها قابلیت دید در شب دارند یا خیر، گفت: درصورتی که این بالگردها به تجهیزات خاصی مجهز شوند امکان دید در شب آنها وجود دارد. همچنین این بالگردها امکان پرواز و فرود بهتری داشته و سر و صدای کمتری دارند. از این جهت، برای انتقال مصدوم بسیار مناسب است.
وی عنوان کرد: 80درصد آمبولانس‌های جهان به‌ویژه در آمریکا و اروپا ایرباس هستند که بالگردهای جدید افزوده شده نیز ایرباس بوده و با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت فرصت وجود آن در کشور فراهم شد. به هر حال توسعه ناوگان هوایی با توجه به شرایط موجود کشور کار سختی است و برخی از بدخواهان نظام و مردم در این زمینه چوب لای چرخ کشور می‌گذارند و بالگردهایی که وارد شدند، حاصل 2 سال تلاش مسئولان برای خریداری آنهاست.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه تمام خدمات وزارت بهداشت ازجمله اورژانس هوایی در جهت خدمت به مردم بوده است و باید حاصل این خدمات رضایت مردم باشد و مردم بدانند که حکومت و دولت به فکر آنهاست و در جهت رفع مشکلات آنها تلاش می‌کند، گفت: زمانی لبخند رضایت برای ما حاصل می‌شود که بالگردهای اورژانس در روستاها به نجات جان مردم اعم از سالمندان، زنان و کودکان کمک کنند و شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت، که نخستین تشکیلات هوایی غیرنظامی کشور است، با هدف مقدس کمک به بیماران و مصدومان راه‌اندازی شده است.
امکانات اورژانس هوایی کشور افزایش می‌یابد
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه ۴۰هزار ایرانی در حوادث مختلف که عمده آن حوادث ناشی از تصادفات رانندگی است، جان خود را از دست می‌دهند هم گفت: با وجود اقدامات صورت گرفته برای اصلاح جاده‌ها، ایمن‌سازی خودروها و ترویج فرهنگ رانندگی هنوز هم آمار مرگ‌ومیر هموطنان در حوادث بالاست. ایران جزو ۲۰کشور بزرگ دنیاست که پهنه آن بیابان، کوه، دشت، ساحل و... را شامل می‌شود که همین ویژگی‌های جغرافیایی، ارائه خدمات امداد زمینی را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند. به همین دلیل شرایط اقتضا می‌کند که امکانات اورژانس هوایی کشور افزایش یابد.
علی صدرالسادات افزود: هم‌اکنون ۹۰ درصد اورژانس هوایی دنیا از این نوع بالگردها در امداد هوایی استفاده می‌کنند. شاید این بالگردها به اندازه بالگردهای امدادی برخی کشورها به روز نباشند اما نیاز کشور در این حوزه را رفع می‌کنند. بدون شک 6بالگرد جوابگوی نیاز کشور در بحث امداد هوایی نیست اما امیدواریم تعداد این بالگردها به‌زودی افزایش یابد.
راه‌اندازی دهکده سلامت در منطقه ویژه پیام البرز
استاندار البرز در مراسم رونمایی از بالگردهای امدادی به ایجاد دهکده سلامت در استان البرز اشاره کرد و افزود: کلنگ این پروژه 2هفته پیش در یکی از مناطق خوش آب و هوای استان زده شده و امید است تا یک سال و نیم دیگر افتتاح شود. محمد علی نجفی با اشاره به ظرفیت‌های البرز در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: تعداد زیادی شرکت تولید دارو، تجهیزات پزشکی و درمانی در البرز فعال است که بسیاری از آنها برندهای مطرح ملی هستند. باید قدر این ظرفیت‌ها را بدانیم و برای جذب سرمایه‌گذار برای افزایش تعداد شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی استان تلاش کنیم.
منبع: روزنامه همشهری

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار