بیل و کاریوس؛ سرنوشت‌سازان میدان کی یف

قهرمانی سیزدهم رئال مادرید در لیگ فوتبال قهرمانان اروپا که در سایه برد 1-3 شنبه شب این تیم مقابل لیورپول در دیدار فینال در شهر کی یف اوکراین حاصل آمد، بازتاب‌های متعددی داشت اما بی‌گمان سرخیو راموس، محمد صلاح و البته گرت بیل و کاریوس حادثه‌سازان اصلی مسابقه‌ای بودند که یک بار دیگر ثابت کرد لیورپول با وجود مهارت‌های فردی، از یک قالب برجسته تیمی به دور است و نشان داد که رئال برعکس لیورپول در این زمینه خاص یک تیم منسجم و هنرمند است.

قهرمانی سیزدهم رئال مادرید در لیگ فوتبال قهرمانان اروپا که در سایه برد 1-3 شنبه شب این تیم مقابل لیورپول در دیدار فینال در شهر کی یف اوکراین حاصل آمد، بازتاب‌های متعددی داشت اما بی‌گمان سرخیو راموس، محمد صلاح و البته گرت بیل و کاریوس حادثه‌سازان اصلی مسابقه‌ای بودند که یک بار دیگر ثابت کرد لیورپول با وجود مهارت‌های فردی، از یک قالب برجسته تیمی به دور است و نشان داد که رئال برعکس لیورپول در این زمینه خاص یک تیم منسجم و هنرمند است.
نقطه عطف
دروازه‌بان آلمانی لیورپول نیز با اشتباهات آشکارش، نقش مهمی در سقوط تیمش بویژه روی گل‌های اول و سوم داشت ولی نقطه عطف مسابقه در همان دقیقه 30 شکل گرفت. هنگامی که سرخیو راموس در فنی که بی‌شباهت به کول‌انداز یکی از فنون معروف و قدیمی در ورزش کشتی نبود، محمد صلاح را سرنگون کرد و ستاره مصری لیورپول که 7-6 دقیقه بعدی را نیز با وجود رنج این حادثه درون زمین گذراند، سرانجام تسلیم عوارض شکستگی استخوان شانه و حداقل برای سه هفته خانه‌نشین و حتی با خطر نرسیدن به جام جهانی 2018 مواجه شد. به نظر می‌رسید راموس با سابقه‌ای طولانی و سرشار از کارت‌های رنگارنگ در زمینه این گونه درگیری‌ها، این کار را به عمد کرده تا لیورپول را خلع سلاح کرده و مقدمات یک بازی راحت‌تر و در نهایت تجدید قهرمانی کهکشانی‌ها را فراهم آورده باشد اما او چند ساعت بعد از اتمام مسابقه‌ای که غوغای قیچی برگردان گرت بیل روی گل دوم رئال هم از نکات ماندگار آن است، پیامی برای صلاح فرستاد تا خود را از اتهامات وسیع وارده به وی از مخمصه حاصله مبرا نماید. مدافع وسط معمولاً خشن رئال و اسپانیا در توئیتر خود خطاب به صلاح آورد: «فوتبال گاهی اوقات هم چهره تلخ خود را نشان می‌دهد ولی فراتر از همه این ها، ما با یکدیگر دوست هستیم و امیدوارم هر چه زودتر بهبود یابی.»
بازتاب مسابقه در رسانه‌های جهان
اگر رسانه‌های عمده جهان را مبنا قرار بدهیم، آنها در عین اشارات وسیع به ماجرای خطای راموس روی صلاح، به ابعاد قهرمانی‌های تمام نشدنی رئال نیز با وسعت پرداختند. اکیپ فرانسه نوشت زیدان و بیل برندگان بزرگ این شب بودند اما رونالدو با اظهاراتش درخصوص احتمال جدایی خود از رئال، جشن تیمش را مخدوش کرد. گاتزتا دلو اسپورت ایتالیا هم متذکر شد بمب اظهارات رونالدو از همه پر سر و صداتر بود اما رئال باز هم تاریخ‌ساز شد و به نخستین تیمی تبدیل گشت که پس از تغییر نام جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا به لیگ قهرمانان، سه دوره متوالی در آن به رتبه اول می‌رسد. اوله آرژانتین نیز به هت‌تریک قهرمانی‌های رئال پرداخت و کاریوس را به خاطر دو اشتباه بزرگش ملامت کرد. گاردین انگلیس درخشش گرت بیل را عامل اصلی پیروزی و قهرمانی رئال برشمرد و بیلد آلمان نیز اعتراف کرد که کاریوس جام قهرمانی را به رئالی‌ها هدیه کرده است. دیلی میرر انگلیس دو مرد سرنوشت‌ساز شنبه شب را از جهات مثبت و منفی بیل و کاریوس معرفی کرد و ابولای پرتغال متذکر شد که در شب ترسناک کاریوس، لیورپول غرق شده و رئال دوباره بر تارک فوتبال اروپا نشسته است. دیلی تلگراف انگلیس هم نوشت زیدان به فتح مجدد این جام و تبدیل شدن به نخستین مربی‌ای که سه سال متوالی در این جام قهرمان شده است، راه برکناری خود توسط سران رئال مادرید را که از حاصل کار وی در لیگ و جام حذفی اسپانیا ناراضی بوده‌اند، مسدود کرد.
کلوپ: راموس مقصر بود
با وجود دفاعیه سرخیو راموس از خودش و همراهی رئالی‌ها و جامعه فوتبال اسپانیا با وی، یورگن کلوپ سرمربی آلمانی لیورپول که با ارجح شمردن مجدد هموطن جوانش (کاریوس) بر دیگر سنگربان این تیم (مینیوله) سهمی قابل ذکر در سقوط لیورپول و قهرمان نشدن این تیم (برای ششمین بار) داشت، گفت: «سرخیو راموس با خطای عمدش روی صلاح، جریان بازی را که تا قبل از آن واقعه به سود لیورپول بود، تغییر داده و مقصر اصلی این اتفاقات است. وی افزود: ما هر چه در توان داشتیم، ارائه دادیم اما برخورد جوانمردانه‌ای را در حق صلاح شاهد نبودیم.»
صلاح می‌رسد، صلاح نمی‌رسد؟!
در حالی که بسیاری از کارشناسان ورزشی و پزشکی معتقدند در 17 روز باقی مانده تا شروع جام جهانی درمان کامل محمد صلاح امکانپذیر نیست و حتی در صورت درمان او، فاقد شرایط مسابقه‌ای لازم برای حضور در این میدان بزرگ خواهد بود، پزشکان تیم ملی مصر دیروز مدعی شدند که صلاح را به این جام خواهند رساند.
رونالدو و جیمی جامپ
این را نیز بگوییم که رونالدو با وجود گل نزدن در فینال، با 15 گل زده قبلی‌اش، یک بار دیگر آقای گل لیگ قهرمانان شد ولی با حرف‌هایش در پایان مسابقه در مورد احتمال جدایی‌اش از رئال، یک بار دیگر برنابئو را به هم ریخت. اما یک روز بعد حرف‌های خود را تعدیل کرد و گفت: «شاید بهتر بود آن حرف‌ها را نمی‌زدم. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.» از همه جالب‌تر ورود یک تماشاگر مزاحم از نوع جیمی جامپ‌ها به میدان در شرایطی بود که رونالدو می‌توانست گل چهارم رئال را نیز بزند که این مسأله باعث به هم خوردن تمرکز ستاره پرتغالی و گل نشدن موقعیت خوب وی شد. در چنان لحظاتی، مأموران امنیتی روی این جیمی جامپ تازه افتاده و در حال انتقال او به بیرون از میدان بودند.
پیام پرمعنای پویول
این را هم ناگفته نگذاریم که کارلوس پویول، کاپیتان سابق بارسلونا حریف بزرگ و قدیمی رئال نیز با ارسال توئیتی به یاران سابقش، از آنها خواست از تمرکز روی جام‌های درجه دومی مثل جام حذفی اسپانیا خودداری کنند و توان‌شان را روی لیگ قهرمانان بگذارند. حرف‌های او بازتاب فاصله فراوان دو تیم در لیگ اروپا است، جایی که بارسا در قبال 13 قهرمانی رئال، بیشتر از 5 بار بر سکوی نخست نایستاده است.
منبع: روزنامه قانون

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار