قرار افطار در رادیو ایران

رادیو ایران با ویژه‌برنامه «قرار آسمانی» میزبان مردم دیندار و روزه‌دار کشورمان هنگام افطار است. این برنامه با طراحی بخش‌های مختلف سعی کرده شنوندگان رادیو، بیشترین منفعت معنوی را از این ماه بهره ببرند.

رادیو ایران با ویژه‌برنامه «قرار آسمانی» میزبان مردم دیندار و روزه‌دار کشورمان هنگام افطار است. این برنامه با طراحی بخش‌های مختلف سعی کرده شنوندگان رادیو، بیشترین منفعت معنوی را از این ماه بهره ببرند. ضمن این‌که با پخش مستندهایی از روزه‌داران دعوت می‌شود تا به زندانیان جرایم غیرعمدی کمک کنند و برای آزادی‌شان مشارکت داشته باشند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حسین معصومی و گویندگی میثم نیکنام از ساعت 19 و 30 دقیقه تا 21 روی آنتن می‌رود.
ایجاد فضایی تازه در عرصه موسیقی
حسین معصومی، تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو که برنامه‌هایی همچون راه شب، به افق آفتاب، ما برای یاری آمده ایم و ... را در کارنامه دارد، با اشاره به موسیقی تیتراژ برنامه قرار آسمانی به جام‌جم گفت: گروه موسیقی آوان بند که آثار موفقی در حوزه موسیقی تلفیقی و استفاده از اشعار عارفانه عرضه کرده، تیتراژ آغازین «قرار آسمانی» را ساخته است. این گروه بر استفاده از غزل به جای ترانه تاکید دارد و تلاش می‌کند شور و حال اشعار سنتی را با ریتم‌های امروزه موسیقی تلفیق کرده و فضای تازه‌ای را در موسیقی ایجاد کند. وی ادامه داد: تیتراژ «قرار آسمانی» روی غزلی از یدا... گودرزی ساخته شده و مهرزاد عسگری آن را آهنگسازی و میلاد عسگری خوانده است. در این اثر سعی شده از نشانه‌های موسیقی مذهبی و سنتی استفاده شود و در محتوا هم جمله‌ای از دعاهای ماه مبارک رمضان به کار رفته است. ضمن این که تیتراژ پایانی برنامه را صالح رضایی خوانده است. این تهیه کننده عنوان کرد: تهیه برنامه قرار آسمانی ویژه افطار، توفیقی است که شامل حالم شده ‌است. خدا را شاکرم که با تهیه این برنامه می‌توانم فضای افطار را بیشتر درک کنم. همه عوامل با دل و جان کار می‌کنند تا فضایی مملو از معنویت برای شنوندگان رادیو فراهم کنند.
معصومی درباره دشواری‌های ساخت برنامه افطار توضیح داد: برنامه‌های ویژه افطار باید برای مخاطبان خاص باشد تا بتوانیم نظرات آنها را تامین کنیم. خوشبختانه تا به امروز انرژی مثبتی از مردم گرفته ایم و تعامل خوبی هم با برنامه دارند.
وی درباره بخش‌های مختلف برنامه گفت: قرار آسمانی شامل هفت بخش یا قرار است. بخش قرار صمیمانه صدای مردم از شهرستان‌های مختلف است. گزارشگران رادیو ایران در شهرهای مختلف در گفت‌وگو با مردم به بیان و روایت آداب و رسوم ماه رمضان در اقصی نقاط کشورمان می‌پردازند. قرار عارفانه که دعای روزهای ماه رمضان است و توسط خانم کیاناز کاوه به قلمی روان نوشته شده و با اجرای نجم‌الدین شریعتی از مجری‌های صدا و سیما پخش می‌شود.
قرار دلبرانه را دکتر محمد برمایی اجرا می‌کند. قرار صادقانه مشارکت مردم با برنامه است. ده دقیقه قبل از اذان مغرب قرار عاشقانه روی آنتن می‌رود که بسته صوتی آن برگرفته از نکات اخلاقی بزرگان و عالمان دینی درباره ماه مبارک است.
معصومی تصریح کرد: مستندهای مربوط به زندانیانی را که جرایمشان غیر عمد است زهرا قائدی، مهدیه پهلوانی، حامد نجم‌الهدی و خودم تهیه کرده‌ایم و از مردم می‌خواهیم که در این بخش برای آزادی این افراد مشارکت جدی داشته باشند.
بررسی نیایش‌های عارفانه
دکتر امیر الهامی، کارشناس ادبی برنامه درباره بعضی از بخش‌های این برنامه توضیح داد: در قرار احساس تمام دلنوشته‌های شاعران و عارفان بزرگ که در قالب نیایش و متناسب با حال و هوای احساسی این ماه مبارک به رشته تحریر در آمده بررسی می‌شود. نیایش‌های بزرگانی همچون عطار، خواجه عبدا... انصاری، مولوی و اکثر شاعرانی که با مضامین عرفانی در کلام خود تجلی گر لطافت آسمانی دلدادگی بنده با خدای خود بوده‌اند.
دادن انرژی به روزه‌داران
میثم نیکنام گوینده برنامه درباره حال و هوای برنامه گفت: ویژه‌برنامه افطار قرار آسمانی برنامه‌ای دوست‌داشتنی، صمیمی و مردمی است. ریتم برنامه نه تند است، نه کند و تلاش می‌کنیم به روزه داران انرژی لازم را بدهیم. همچنین اطلاعات خوبی هم به مخاطبان داده می‌شود و آنها را به شنیدن همه قسمت‌های برنامه علاقه‌مند می‌کند.
وی عنوان کرد: همیشه نسبت به کارم تعهد داشته و دارم و تا امروز نشده که یک دقیقه دیرتر به برنامه برسم. مخصوصا در برنامه‌های زنده که یک ساعت زودتر در پخش حضور دارم.
متون‌ آرامش‌بخش
مهدی رسولی، نویسنده برنامه قرار آسمانی توضیح داد: در هر برنامه سعی می‌کنیم به هفت تا قرار بپردازیم.
بنابراین یک ساعت مانده به افطار، شور و اشتیاق استقبال از اذان مغرب را در دل مخاطب زنده می‌کنیم و با توجه به این که ساعت‌های آخر در این روزهای بلند بهاری ساعت‌های سختی برای روزه داران است، بیشتر متن‌های آرامش‌بخش برای برنامه می‌نویسم.
وی که تقریبا بیشتر برنامه‌های افطاری را برای شبکه‌های مختلف رادیویی نویسندگی می‌کند، در باره ویژگی‌های متن‌های برنامه افطاری گفت: متون باید معنویت خاصی داشته باشد تا به دل مخاطب بنشیند.
یادی از شهدا
مهدیه پهلوانی، گزارشگر که هر افطار در قرار جانانه به منزل شهیدی می‌رود، در این باره گفت: تا به امروز به خانواده شهدای حسین فهمیده، بهزاد احمدی جانباز شهیدی که به دست منافقین جانباز می‌شود و پس از تحمل سختی‌ها به شهادت می‌رسد، گودرزی، محمدتقی ابراهیمی‌شهیدی که جنازه‌اش 17سال بعداز شهادتش می‌آید، علیرضا محرابی رفته و گزارش تهیه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در این گزارش‌ها نه‌تنها بخشی از زندگی شهدا و خاطره‌هایی که به ماه مبارک رمضان مربوط است بیان می‌کنیم، بلکه دیداری نیز با این خانواده‌ها داریم. در آخر گفت‌وگوها از خانواده شهدا می‌خواهیم بخشی از کتاب «سلام بر ابراهیم»را بخوانند. این کتاب بخش‌های کوتاهی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.
منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار