گیشه نارس،توییت نارسا

شاید گفته شود که اواخر بهار معمولا فصل خوبی برای سینما رفتن نیست.بر این اساس فیلم‌هایی که در این فصول به اکران عمومی در می‌آیند معمولا شانس زیادی برای فروش ندارند،

شاید گفته شود که اواخر بهار معمولا فصل خوبی برای سینما رفتن نیست.بر این اساس فیلم‌هایی که در این فصول به اکران عمومی در می‌آیند معمولا شانس زیادی برای فروش ندارند، اما در ماه‌های گذشته آمار فروش نسبتا بالای فیلم‌های اکران شده در سینماهای تهران و شهرستان‌ها نشان داد که اتفاقا چندان نمی‌توان روی قواعد از پیش تعیین شده سینما حساب باز کرد و فیلم‌هایی که برای مخاطب عام جذاب و باکیفیت باشند در هر زمانی هم که اکران شوند می‌توانند تماشاگران را به سمت سالن سینما بکشانند. انگار دیگر فصلی به نام فصل مرده اکران وجود ندارد و چیدمان مناسب اکران از سوی مسئولان امر و ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها باعث می‌شود تا در هر فصلی سینما رفتن از فعال‌ترین و گرم‌ترین هنرهای تفریحی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین نفری بود که از این اتفاق ابراز خوشحالی کرد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار آمار بالای اردیبهشت‌ماه جاری، با انتشار توییتی رضایت خود را اعلام کرد و نوشت: «فروش سینما در اردیبهشت امسال: 26،763،560،723 تومان، مخاطب: 3،307،641 نفر، بیش از ده میلیارد تومان فروش و یک میلیون مخاطب در مقایسه با اردیبهشت 96 افزایش فروش و مخاطب دو ماه نخست سال 97، خبر خوبی برای فرهنگ، هنر و اقتصاد سینماست». هرچند به نظر می رسد این افزایش فروش نسبت به‌سال گذشته وجود دارد و تعداد تماشاگران هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما اگر نمودار سال‌های اخیر را بررسی کنیم به واقعیت دیگری هم بر خواهیم خورد. در آمار منتشر شده، فروش سینماها در اردیبهشت سال 95 تقریبا مشابه اردیبهشت 97 بوده است. به عبارت دیگر در اردیبهشت 96 نمودار رو به رشد افزایش فروش و تماشاگر نسبت به سال‌های قبل با یک سکته روبه‌رو شده و کاهش پیدا کرده است که شاید یکی از دلایل آن هم انتخابات ریاست جمهوری باشد که 29 اردیبهشت سال قبل برگزار شد. امسال و در اردیبهشت 97 این نمودار به روند سابق خود بازگشته و دوباره شبیه سال 95 شده است. به عبارت دیگر، نمودار فروش و تماشاگران سینما از سال 92 همواره رو به رشد بوده و این وسط فقط اردیبهشت 96 بوده که یک استثنا محسوب شده و روند رو به رشد را متوقف کرده است وگرنه فروش اردیبهشت 97 نسبت به سال 95 افزایش شدیدی نداشته است. این به آن معناست که آقای وزیر قیاس را صرفا به سال 96 محدود کرده و سال‌های قبل از جمله سال 95 را مورد توجه قرار نداده است.
بلیت اینقدرها هم گران نشده
محمد قاصداشرفی، رئیس هیات‌مدیره انجمن سینماداران از وضعیت گیشه سینماها در روزهای اخیر ابراز رضایت کرد و به جام‌جم گفت: در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته نه‌تنها افزایش فروش در گیشه داشتیم، بلکه افزایش تعداد مخاطب هم داشتیم. وقتی تعداد مخاطب افزایش می‌یابد متعاقبا گیشه سینماها هم رونق پیدا می‌کند.
او درباره افزایش قیمت بلیت‌ها در سال جاری گفت: درباره افزایش ناچیز 3000هزار تومانی قیمت بلیت‎‌ها هم باید بگویم این افزایش فقط در پردیس‌های مدرن صورت گرفته و در پردیس‌های عادی و سینماهای تک یا دو سالنه قیمت بلیت‌ها کما فی سابق است. البته این را هم نباید نادیده گرفته که این افزایش قیمت بلیت هم در مقابل افزایش هزینه‌های سالن‌های سینما مانند آب، برق، حقوق کارکنان و مانند آنها واقعا ناچیز است. به نظرم حتی می‌طلبد بهای بلیت‌ها بسیار بیشتر از این رقم فعلی باشد، اما به دلیل این‌که ما به سینما علاقه مندیم و می‌خواهیم چراغ سینما را روشن نگه داریم به فکر سود و درآمدزایی نیستیم.
تنوع خوبی داریم
اشرفی با تاکید بر کیفیت بالای فیلم‌های کنونی تصریح کرد: بی‌تردید در این افزایش میزان فروش در گیشه اردیبهشت، کیفیت فیلم‌های فعلی هم بسیار دخیل بوده. طی سال‌ها فعالیت در سینما به تجربه ثابت شده که چنانچه فیلم خوبی روی پرده برود در هر فصل و هر جایی که باشد فروش خود را می‌کند. واقعیت این است که فیلم‌های کنونی به لحاظ کیفی فیلم‌های خوبی هستند و مهمتر این‌که تنوع خوبی به لحاظ ژانر دارند. به عبارت دیگر مخاطب با هر سلیقه‌ای که وارد سینما شود می‌تواند از بین فیلم‌های روی پرده یکی را انتخاب کند و به تماشایش بنشیند. خوشبختانه در 2-3 سال اخیر کیفیت فیلم‌ها بالا رفته و مخاطب از این‌که برای این هزینه کند پشیمان نمی‌شود.
او در پایان ضمن اشاره به طرح «افطار تا سحر» توضیح داد: ما تقریبا دهه اول ماه مبارک رمضان را پشت سر گذاشتیم و در این ماه فیلم‌ها تا قبل از افطار به‌صورت نیم‌بها در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد؛ اما متاسفانه اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه صورت نگرفته و هنوز خیلی از مردم نسبت به این طرح بی‌اطلاع هستند. به نظرم اگر از طریق زیرنویس در تلویزیون یا پخش تیزر اطلاع‌رسانی لازم و بیشتری صورت گیرد تا مردم نسبت به این مساله آگاه باشند مشارکت بهتری از طرف مردم انجام می‌شود. چراکه اگر از این طرح حمایتی نشود عملا خروجی مناسبی را شاهد نخواهیم بود.
منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار