کمبود پخش‌کننده کتاب در اصفهان

چاپ کتاب در اصفهان، چیزی است که اندکی از مؤلفان اصفهانی زیر بار آن می‌روند. علت هم مشخص است، توزیع نامناسب کتاب‌های ناشران اصفهانی. نشر اصفهان با نداشتن چاپخانه‌های تخصصی هم دست‌به‌گریبان است.

کمبود پخش‌کننده کتاب در اصفهان

اصفهان امروز- مهدی شریعتی:

نبود قانون کپی‌رایت در ایران، آسیب‌های زیادی به فضای نشر وارد کرده است. من مقالات علمی را که از سخت‌ترین صافی‌ها می‌گذرد، ویرایش می‌کنم و طی خواندن بعضی از آنها متوجه می‌شوم که 80 درصدشان سرقت ادبی است و حتی نویسنده مقاله نمی‌داند کارش نوعی سرقت محسوب می‌شود و نسبت به قوانین سرقت ادبی ناآگاه است. معضل کپی در سطح کشور، باعث بی‌اعتباری بازار نشر شده که از نمونه‌های آن، کتاب‫سازی‌های سودجویانه است.

نبود قانون کپی‌رایت به اعتبار بین‌المللی بازار نشر کشور هم آسیب می‌زند. برخی کتاب‌های درسی زبان‌اصلی ناشران خارجی، بدون اجازه آنها و به دلیل اینکه ما عضو قانون کپی‌رایت نیستیم، چاپ افست می‌شود و فروش بالایی دارد. این در حالی است که اگر زمانی عضو قانون کپی‌رایت شویم، دولت باید هزینه خسارت به ناشران خارجی را پرداخت کند و درواقع کشور ما بدهکار سودهای کلان کارهای غیرقانونی عده خاصی خواهد شد.

وضعیت پخش کشوری کتاب‌هایی که ناشران اصفهانی چاپ می‌کنند، نیزچندان خوب نیست. ناشران اصفهانی بهترین کتاب‌ها را هم نمی‌توانند در سطح کشور بفروشند، چراکه پخش کتاب‌های عمومی و آثار ناشران فرهنگی مشکل دارد، گرچه پخش کتاب‌های درسی با چنین سختی‌هایی روبرو نیست. مسئله دیگر این است که در اصفهان، پخش‌کننده‌های کتاب اندکی داریم که همین تعداد هم عموماً به پخش کتاب‌های درسی و عامه‌پسند می‌پردازند و توزیع کتاب‌های فرهنگی، جزء دغدغه‌هایشان نیست.

پخش کتاب اصفهان نسبت به پخش کتاب کشور در سطح پایین‌تری قرار دارد. این طبیعی است، چراکه وضع توزیع کتاب در کشور و به‌ویژه در شهرستان‌ها بد است. قسمت عمده ناشران در تهران متمرکز هستند و پخش کتاب در آنجا اندکی بهتر است.

تبادل مالی بین ناشر و پخش‌کننده هم شرایط ویژه‌ای دارد. اکثراً ناشران، مشکل برگشت سرمایه از پخش‌کننده را دارند، دلیل این موضوع هم این است که به‌جای این‌که پخش‌کننده‌ها پس از شش ماه، پول ناشران را بدهد، در مواردی چک‌هایشان وصول نمی‌شود.

بازار نشر اصفهان در مقایسه با بقیه شهرستان‌های کشور قابل‌قبول است. مسئله اینجا است که متأسفانه 97 درصد نشر کشور در تهران انجام می‌شود و تنها 3درصد آن در اصفهان، مشهد، قم و تبریز و شهرهای دیگر صورت می‌گیرد. اوضاع قم به علت این‌که قطب علمی و دینی کشور است و شهرک نشر دارد، بهتر است، اما اصفهان هنوز به چنین شرایطی نرسیده و چاپخانه‌های آن تنها چند سالی است به مسائل تخصصی چاپ کتاب واردشده‌اند.

مدیر نشر وسپان اصفهان
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار