دود گرانی بازار ماه رمضان در چشم مردم

هر ساله پیش از ماه رمضان، قیمت جدید کالاهای اساسی در کشور اعلام و به دنبال آن در استان ها نرخ گذاری نهایی زیر نظر استانداری و سازمان صمت اعلام می شود. اما امسال شرایط به گونه ای دیگر بود و مسئولان وعده دادند که نه تنها در ماه رمضان کالا به وفور است بلکه نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی بر قیمت اجناس تاثیر نمی گذارد. با این وجود مردم هر روز در ماه رمضان امسال گرانی را به وفور احساس می کنند.

هر ساله پیش از ماه رمضان، قیمت جدید کالاهای اساسی در کشور اعلام و به دنبال آن در استان ها نرخ گذاری نهایی زیر نظر استانداری و سازمان صمت اعلام می شود. اما امسال شرایط به گونه ای دیگر بود و مسئولان وعده دادند که نه تنها در ماه رمضان کالا به وفور است بلکه نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی بر قیمت اجناس تاثیر نمی گذارد. با این وجود مردم هر روز در ماه رمضان امسال گرانی را به وفور احساس می کنند.
به گزارش ایسنا، رییس اتاق اصناف اصفهان پیش از ماه رمضان به خبرنگار ایسنا، گفت: در تامین کالاهای اساسی ماه رمضان هیچ مشکل و کسری وجود نداریم.
رسول جهانگیری با بیان اینکه مردم نگران تامین قند، شکر، روغن، گوشت، برنج، مرغ و ... نباشند، تاکید کرد: دولت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را از اکنون تا روز قیامت پیش بینی کرده است. با توجه به رصد بازار از یک ماه گذشته، درحال حاضر در ماه رمضان در تامین مایحتاج اولیه هیچ کمبودی وجود ندارد و اتاق اصناف و دیگر نهادها به طور قطع با افزایش قیمت ها مقابله می کنند.
با وجود این صحبت ها، اما پیش از ماه رمضان کلید گرانی در بازار روغن زده شد و بنا بر اعلام انجمن تولیدکنندگان روغن، قیمت انواع روغن نباتی براساس لیست اعلامی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ۹ درصد گران شد.
از سوی دیگر، براساس مشاهدات میدانی و در حالی که کارخانجات صنایع لبنی مدعی هستند طی چند سال گذشته افزایش قیمتی نداشته اند. اما قیمت محصولات لبنی در برخی فروشگاه‌ های زنجیره‌ای و سوپرمارکت های سطح شهر در ماه رمضان به طور زیر پوستی گران شد.
قیمت بیشتر برندهای محصولات لبنی نسبت به ابتدای سال تغییر کرده و بین سه تا چهار درصد گران تر شده، در حالی که بنا بر ادعای مسئولان هیچ محصول لبنی گران نشده است.
در بازار گوشت قرمز نیز شرایط همین گونه است و با وجودی که رییس اتحادیه گوشت قرمز معتقد است کمبودی در بازار نداریم، اما قدرت خرید پایین مردم موجب رکود بازار شده با این حال افزایش نرخ دلار، سیل های اخیر، تب برفکی، خشکسالی و ... موجب افزایش 4 درصدی نرخ گوشت قرمز شده است.
در بازار میوه و سبزی نیز مردم گرانی را به خوبی لمس می کنند؛ خانم جوانی در حالی که از مغازه سبزی فروشی در حال خرید است، با گلایه می گوید که مسئولان قبل از ماه رمضان اعلام می کنند که در این ماه گرانی نداریم، اما هنگام خرید، با قیمت بالای مایحتاج خانه مواجه می شویم. متاسفانه نرخ میوه و سبزی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و قیمت گوجه، نخودسبز، سیب زمینی، هندوانه و گرمک نسبت به هفته گذشته دو برابر گران شده است. هفته گذشته نرخ گوجه 1300 تومان بود، در حالیکه امروز آن را 2700 تومان خریداری کردم و یا هر کیلو هندوانه از 500 تومان به 3500 تومان افزایش یافته است.
اما مغازه داران می گویند بار کافی در میدان است، اما محصولاتی که از شهرهای دیگر وارد اصفهان می شود به دلیل اعتصاب کامیون داران، گران شده است، مثلا پیش از این هر وانت، بار خود را از کازرون یا فارس با نرخ 200 تومان وارد اصفهان می کرد، اما اکنون همین وانت بار حاضر نیست با کرایه کمتر از 800 هزار تومان بار خود را به اصفهان بیاورد و به این دلیل قیمت ها بالا رفته است.
از سوی دیگر زمزمه گرانی مرغ به دلیل اعتصاب مرغ داری ها در بازار به گوش می رسد، البته یکی از فروشندگان مرغ در اصفهان به خبرنگار ایسنا، گفت: هنوز اعتصاب مرغداران بر کشتار و قیمت مرغ اثر نداشته، اما تا دو ماه دیگر شاهد بحران جدید در فروش مرغ خواهیم بود. در حال حاضر مرغ فروشی ها هر کیلو مرغ را از کشتارگاه ها با نرخ 7260 تومان خریداری می کنند که با احتساب سود، با قیمت 7400 تومان به مشتری می فروشند.
وی با بیان اینکه مرغداران به دلیل گران شدن گازوییل، آب، برق، دان و خوراک مرغ دیگر حاضر به جوجه ریزی نیستند و مرغ هایی که کشتار می شود مربوط به سه ماه گذشته است و اگر مرغداران کشتار نکنند با بزرگ شدن مرغ های خود، دیگر خریداری نخواهند داشت، اما به دلیل عدم جوجه ریزی تا دو ماه دیگر نه تنها با کمبود بلکه با افزایش قیمت مرغ مواجه می شویم.
وی گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم کاهش یافته به این دلیل تقاضا برای خرید مردم کمتر شده، اما اگر مردم توان خرید داشتند به دلیل شرایط موجود مرغداری ها، امروز شاهد بحرانی بزرگ در صنف مرغ بودیم.
رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان پیرامون افزایش نرخ میوه و سبزی ، گفت: متاسفانه به دلایلی طی دو هفته گذشته بار کمتری وارد بازار شد، بنابراین نرخ برخی صیفی و سبزیجات گران شد اما این نوید را می دهم که در این هفته قیمت ها کاهش یابد.
اما رییس اتحادیه خرده فروشان میوه و سبزی در اصفهان نیز در این باره گفت: تغییرات آب و هوا و شرایط جوی دیگر شهرها و هم چنین اعتصاب کامیون داران بر بازار میوه و سبزی اثر گذاشته است.
نوروزعلی اسماعیلی با بیان اینکه متاسفانه از ابتدای خردادماه تاکنون نرخ صیفی جات حدود 50 درصد گران شده است، افزود: پیش از این هزینه بار هر نیسان 200 هزار تومان بود در حالیکه امروز به 600 هزار تومان افزایش یافته است.
وی با مقایسه قیمت میوه و سبزی نسبت به ابتدای خرداد ماه امسال، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو هندوانه 2300، کرمگ 3800 تومان، موز 6500 تومان، طالبی شاهپسند 5000 تومان، گوجه 2000 تومان، خیار کهنه 2000 تومان، پیاز 1500 تومان، سیب زمینی 1200 تومان است در حالی که در اوایل خرداد ماه قیمت هر کیلو هندوانه 500، گرمک 800 تومان، طالبی شاهپسند 2500 تومان، گوجه 1500 تومان، خیار کهنه 2500 تومان، پیاز 1800 تومان، سیب زمینی 1500 تومان بود.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان در خصوص گرانی های اخیر کالاهای اساسی به خصوص در ماه رمضان، به خبرنگار ایسنا، گفت: پیش از ماه رمضان دولت اعلام کرد که نباید گرانی داشته باشیم و حتی در جلسات ستاد تنظیم بازار استان، تاکید بر ثبات قیمت ها بود تا هیچ کالایی افزایش نرخ نداشته باشد.
جواد محمدی فشارکی با بیان اینکه بر اساس تصمیمات استان خوشبختانه هیچ کالایی گران نشد، افزود: اما به دلیل اعتصاب کامیون داران و اختلال در حمل و نقل برون شهری به طور قطع هزینه حمل کالا در کشور افزایش یافت و در نهایت توزیع کننده نیز هزینه کالا را بالا برد که متاسفانه دود آن به چشم مصرف کنندگان رفته است.
وی اما تنها راه حل این موضوع را حل مشکل کامیون داران از طریق تعامل دانست و گفت: در جلسات مختلف نسبت به رفع مشکل رانندگان برون شهری اقدام شده و تاحدودی نیز توافقاتی صورت گرفته است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تاکید کرد: در حدود یک چهارم از کامیون داران استان اصفهان که اعتصاب کرده بودند خوشبختانه به این نتیجه رسیده اند که با اعتصاب نمی توانند کاری از پیش ببرند و قرار است کار وخود را دوباره از سر بگیرند با این وجود این خواسته صنفی به این شکل تاثیر خود را در بازار به خصوص بازارکالاهای اساسی گذاشت و حتی بار برخی کالاها کاهش یافت.
وی تاکید کرد: اگر مشکل بخش حمل و نقل حل نشود به طور قطع شاهد افزایش قمیت در بازار خواهیم بود، چرا که قرار نیست بخشی متضرر شود.
محمدی گفت: خوشبختانه کمبودی در بازار نداریم و بار به طور فراوان وجود دارد، اما این اعتراضات بیشتر موجب افزایش قیمت شده که نمود آن به طور گرانی در بازار دیده می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار