موزه عروسک کاشان نیازمند حمایت بیشتر است

مدیر موزه اسباب ‌بازی و عروسک کاشان گفت: بخش دولتی در مواردی همچون مرمت موزه عروسک کمک کرده و در سال گذشته نیز 10 عروسک در پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی مرمت شد، اما نیاز به حمایت بیشتری است.

امیر سهرابی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح پژوهشی خود درباره عروسک و اسباب ‌بازی های کودکان و بزرگسالان مناطق مختلف ایران را از سال 1387 آغاز کردم، اظهار کرد: در این طرح بیش از 120 عروسک‌ از سراسر ایران و برخی کشورهای خارجی را جمع‌آوری کرده‌ و در یک افق پنج ساله آغاز به کار مرکز اسناد موزه تعریف شده است.
وی افزود: قدیمی ترین عروسک مربوط به خیمه شب بازی با قدمت ۱۵۰ سال پیش است، اما عروسک های محلی ایران، نمونه هایی از عروسک ها و اسباب بازی های ملل دیگر از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
مدیر موزه اسباب ‌بازی و عروسک کاشان افزود: از آنجا که موضوع موزه اسباب بازی و عروسک، موضوعی تازه ای است، شکل مدیریت آن نیز جدید است، شی محور نیست بلکه هر عروسک برای مخاطب روایت می شود، بر این مبنا همزمان با روز جهانی موزه ها، برای سومین سال لوح تقدیر موزه برتر با شاخص کودک و نوجوان به موزه عروسک و اسباب بازی کاشان اهدا شد.
وی گفت: تبدیل موزه عروسک کاشان به خانه موزه باعث شده که بازدیدکننده علاوه بر اقامت در یک خانه تاریخی، در کارگاه عروسک سازی شرکت کرده و عروسک بسازد و شب به تماشای خیمه شب بازی بنشیند که این اتفاق گردشگر را بیشتر با موضوع موزه درگیر می کند.
وی با بیان اینکه موزه عروسک کاشان، موزه ای مردمی است و مدیریت این موزه زیاد سخت است چرا که باید درآمدزایی کند، تصریح کرد: این بحرانی است که به سختی در برابر آن مقاومت کردیم و با راه اندازی طبقه دوم خانه به عنوان اقامتگاه بوم گردی یا فروش عروسک، بخشی از هزینه ها را تامین کرده ایم.
سهرابی با اشاره به اینکه موزه اسباب بازی کاشان دارای دو بخش عروسک های کهن و اسباب بازی های معاصر است، در بخش نخست، اسباب بازی های چوبی، سنگی، سفالی و پارچه ای همراه با تصاویر نمونه های باستانی و عکس های دوره قاجار مرتبط با عروسک و اسباب بازی طی 12 سال سفر و پژوهش از نواحی مختلف ایران و جهان جمع آوری شده است.
وی افزود: در بخش معاصر نیز نخستین اسباب بازی های فلزی و پلاستیکیِ کارخانه ای مربوط به دهه 40 شمسی به نمایش گذاشته شده که بخشی از آنها اهدایی گردشگران از سراسر ایران و کشورهای آلمان، افغانستان، اندونزی، تایلند، تونس، ترکیه، لهستان، ویتنام، هند و هلند است.
مدیر موزه اسباب ‌بازی و عروسک کاشان تصریح کرد: مدعی هستیم که باید میراث فرهنگی به نسل های آینده منتقل شود و موزه ها به این شعار جامه عمل می پوشانند و به همین علت در مناسبت های مختلف ملی جشن هایی همچون شب چله و چهارشنبه سوری را برگزار می کنیم تا میراث معنوی کشور و سنت هایش باقی بماند.
وی در مورد حمایت دولت تاکید کرد: بخش دولتی در مواردی همچون مرمت موزه کمک کرده و سال گذشته نیز 10 عروسک در پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی مرمت شد، اما نیاز به حمایت بیشتری است .
سهرابی در مورد عروسک های منطقه فرهنگی کاشان، افزود: نمایش های عروسکی در جشن و عروسی های مناطق قمصر و نوش آباد شناسایی شده است، اما در مورد عروسک خاص کاشان هنوز به نتیجه ای نرسیده ام.
وی با بیان اینکه به این واقع بینی رسیده ایم که نباید از دولت انتظار خاصی داشت، افزود: رویدادهای فرهنگی، کار پرزحمتی است و نباید منتظر بخش دولتی بود بلکه بخش خصوصی، فعالان فرهنگی و خانواده ها باید در کنار دستگاه های دولتی از رویدادهای فرهنگی حمایت کنند که این حمایت ها می تواند همیشگی باشد.
به گزارش ایسنا، خانه و موزه عروسک و اسباب بازی کاشان در خانه جعفر علامه فیضی، روحانی و شاعر اواخر دوره قاجار در سال 1393 راه اندازی و هم چنین در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار