هزینه سنجش سلامت نوآموزان ۲۵ هزار تومان است

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: برای ارزیابی سلامت نوآموزان مبلغ ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ از خانواده‌های با شرایط خاص اقتصادی با تخفیف دریافت می‌شود.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: برای ارزیابی سلامت نوآموزان مبلغ ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ از خانواده‌های با شرایط خاص اقتصادی با تخفیف دریافت می‌شود.
به گزارش ایلنا، مجید قدمی معاون وزیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی امروز در نشست خبری با موضوع طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته طرح سنجش ورود به دبستان اجرا خواهد شد. حدود ۴۷۲ پایگاه را پیش‌بینی کرده‌ایم که در سراسر کشور فعال کنیم. همچنین ۱۳۳۴ نفر نیروی انسانی در این پایگاه‌ها در بخش‌های پزشکی، ارزیابی‌ و ... حضور دارند.
قدمی در خصوص شرایط اجرای این طرح در استان‌های دیگر توضیح داد: ما به استان‌ها اجازه دادیم با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌هایی که دارند آغاز این طرح را خودشان اعلام کنند. قطعا اجرای این طرح طی ۱۰ تا ۲۰ روز آینده زمان خواهد برد و تا پایان شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت. ما پیش بینی می کنیم بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نفر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته کسانی که در دوره پیش از دبستان هستند با رضایت خانواده‌ها می‌توانند مراجعه کنند و نتیجه ارزیابی هم برای ثبت نام در سال آینده اعلام خواهد شد. برای این ارزیابی نیز مبلغ ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ از خانواده‌های با شرایط خاص اقتصادی با تخفیف دریافت می‌شود. ضمن اینکه در مناطق عشایری این طرح رایگان خواهد بود. گرچه برای ما دو میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: خانواده‌ها برای ثبت نام در هر مدرسه‌ای که مایل هستند مختارند، اما پیش از آن باید مورد سنجش در پایگاه‌ها قرار گیرند ضمن اینکه کارت واکسیناسیون را دریافت کنند. اگر کودک دچار مشکلاتی از قبیل بینایی، شنوایی، هوشی، اوتیسم و... باشد به مرحله دوم ارجاع داده می‌شود. مرحله دوم، تخصصی است که کودک در آن دوباره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر بعد از این مرحله هم مشکلی در فرد مشاهده شود اعم از مشکل ویژه به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شود، اما اگر مشکلی مانند شنوایی و بینایی و... داشته باشد از خانواده پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهند فرزند را به مدارس عادی بفرستند یا استثنایی؟
قدمی در ادامه توضیح داد: در سال گذشته نزدیک به یک و نیم میلیون نفر مورد ارزیابی قرار گفتند. ۶ درصد از بچه‌ها چپ دست و ۹۴ درصد راست دست بودند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی در خصوص آمار واکسیناسیون توضیح داد: حدود ۶۸ درصد از بچه‌ها واکسیناسیون کامل داشتند ۳۲ درصد هم ناقص بوده که ما آنها را ارجاع داده‌ایم تا مرحله واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. علاوه بر این نزدیک به ۲۱.۸درصد والدین فرزندان با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند و ۸۸.۲ درصد هیچ نسبتی با یکدیگر نداشتند. البته این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است زیرا کودکانی که پدر و مادر آنها نسبت فامیلی داشته‌اند امکان دارد دچار معلولیت‌هایی در آینده شوند. ناگفته نماند حدود ۱۵۵ نفر از والدین بیسواد بودند و ما با شناسایی کردن آنها، آنها را به نهضت‌ها معرفی کرده‌ایم تا اولیا در مناطق خودشان شناسایی و برای تحصیل اقدام کنند.
وی در ادامه با اشاره به آمار دانش آموزان مدارس استثنایی گفت: هشت هزار و ۷۴۷ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شدند. هزار و ۶۹۷ نفر به آموزش تلفیقی رفتند به طور کل ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر را شناسایی کرده‌ایم. ما حدود ۵۶۰ هزار مدرسه استثنایی، ۲۵ هزار مدرسه شبانه روزی، ۴۴۷ مرکز ویژه یادگیری داریم که ۱۳۹ مرکز غیردولتی هستند. در این میان حدود ۴۸۰ کودک با مشکل جسمی و حرکتی شدید به مدارس ما آمدند ۲۲۶ نفر هم بچه‌های دچار اوتیسم بودند که سال گذشته شناسایی شدند.
او در خصوص ثبت نام سال جدید در مدارس استثنایی توضیح داد: توصیه ما به خانواده‌ها این است که می توانند در پایگاه‌ها به صورت اینترنتی وقت بگیرند و سپس برای ثبت نام مراجعه کنند. اگر مراجعه نکنند جریمه خواهند شد زیرا نیروهای ما آنجا فعال هستند و باید ارزیابی‌های مشخص صورت بگیرد در صورتی عذر آنها پذیرفته است که فرزندشان بیمار باشد.
قدمی با اشاره به پایگاه‌های عشایری توضیح داد: حدود ۵۳. پایگاه سیار برای بخش‌های عشایر در نظر گرفته‌ایم. ۷۲ درصد از بچه‌ها شرایط دندانی مناسبی نداشتند و فقط ۲۷.۳ درصد آنها دندان‌های سالم داشتند به طور کلی پوشش طرح سنجش را توانستیم به ۹۹ درصد برسانیم که از نظر ما این نکته خوبی است و آن یک درصد را هم مورد پیگیری قرار خواهیم داد. البته اولویت ما بچه‌های شش سال تمام و بعد زیر شش سال هستند.
او در خصوص بخش دوم طرح سنجش توضیح داد: در سال جاری برنامه‌های مختلفی را با مباحث سنجش آموزش، توانبخشی و حمایت در نظر گرفته‌ایم. کلیه این برنامه‌ها مبنی بر سند تحول آموزش و پرورش هستند.







ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار