همکاری فولاد مبارکه با شرکتهای دانش بنیان
در راستای سیاستهای فولاد مبارکه در حمایت از شرکتهای دانشبنیان داخلی، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری شرکت دانشبنیان «به آرین صنعت اصفهان» توانستند به دانش فنی ساخت روغنهای مورداستفاده در خط نورد تاندم پنج قفسهای فولاد مبارکه دست یابند و ضمن قطع وابستگی به واردات این قبیل روغنها، سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی به بار آورند.
اصفهان امروز: در راستای سیاستهای فولاد مبارکه در حمایت از شرکتهای دانشبنیان داخلی، کارشناسان فولاد مبارکه با همکاری شرکت دانشبنیان «به آرین صنعت اصفهان» توانستند به دانش فنی ساخت روغنهای مورداستفاده در خط نورد تاندم پنج قفسهای فولاد مبارکه دست یابند و ضمن قطع وابستگی به واردات این قبیل روغنها، سالانه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی به بار آورند.
رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: در راستای تکمیل موفقیت دستیابی به دانش فنی و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسهای، این بار با همکاری مضاعف کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اصفهان با شرکت مذکور در عرصه تولید روغن نورد، دستیابی به دانش فنی و توان تولید روغن نورد در تاندم میل مداوم رقم خورد.
محمود رضا قرمزی در این خصوص افزود: یکی از مواد مصرفی استراتژیک در فرایند نورد سرد در خطوط نورد، روغن نورد است؛ به نحوی که در فرایند نورد، کاهش ضخامت ورق گرم به میزان موردنیاز مشتری پس از اسیدشویی در تاندم مداوم، با اعمال نیرو و کشش بر روی ورق در دمای محیط با پاشش مخلوط آب دمین و روغن نورد صورت میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه روغن نورد ازجمله ترکیباتی است که فناوری بسیار خاصی دارد و فقط برخی از شرکتهای محدود در دنیا دانش فنی ساخت این روغن را در اختیار دارند، افزود: در پی دستیابی به فرمولاسیون این روغن در شرکت فولاد مبارکه که با همکاری شرکتهای داخلی در خط نورد دوقفسهای در سال ۱۳۹۲ رخ داد و موجب داخلی شدن ۱۰۰ درصد تأمین این واحد شد، بلافاصله مطالعات جدید برای دستیابی به دانش فنی و توان تولید داخلی روغنهای موردنیاز خط تاندم میل مداوم در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا پس از انجام تستهای آزمایشگاهی با توجه به اینکه طراحی روغنی متفاوت با روغن نورد دو قفسهای با شرایط تاندم میل مداوم در ابعاد بزرگتر و تنوع گریدهای فولادی موردنیاز بود، تست عملیاتی اولیه در سال ۹۳ انجام شد و مشخص گردید انجام موفقیتآمیز نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است.
قرمزی ادامه داد: تست تکمیلی از ابتدای آذر سال ۹۶ به مدت سه ماه انجام شد. در این مدت روغن نورد آزمایشی در مقایسه با نمونه روغن خارجی عملیات نورد بعضاً رفتار بهتری داشت؛ به صورتی که در ماه دوم تست، شاهد دستیابی به رکورد کاهش مصرف روغن به میزان ۲۵۰ گرم بر تن تولید نیز بودیم. نتایج بررسیها در خطوط پاییندستی نیز عملکرد مناسب روغن داخلی را تأیید میکرد.
وی خاطرنشان کرد: بومیسازی این روغن علاوه بر قطع وابستگی به شرکتهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز، مزایایی ازجمله حذف هزینه انبارداری و نگهداری روغن، هزینههای ثبت سفارش و هزینههای حمل و تشریفات گمرکی را نیز به دنبال دارد. نکته حائز اهمیت این است که در روغنهای بومیسازی شده امکان اعمال هرگونه تغییر در فرمولاسیون به دلیل دسترسی به شرکت سازنده در صورت تغییر در شرایط کاری نورد خواهد بود.
رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه در پایان از همکاری همهجانبه مدیریت نورد سرد، مدیر مواد اولیه و انرژی، همکاران خطوط نورد، گروه فنی تولید ناحیه و شرکت سازنده روغن تشکر و قدردانی کرد.
در همین خصوص محمد ریاحی منش مدیرعامل شرکت به آرین صنعت اصفهان نیز با تأکید بر اینکه روغنهای بومیسازی شده از نظر کیفیت با روغنهای وارداتی قابلرقابتاند، در مورد نکات فنی و بارز این روغنها افزود: وجود ویژگیهایی ذیل باعث شده این روغنها با انواع مشابه روغنهای تولیدشده در خارج از کشور قابلرقابت باشند. از جمله امکان تغییرات فنی بسته به شرایط خط در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه؛ مصرف حدود ۲۵۰ گرم بر تن از این روغن در شرایط نرمال خط؛ شرایط نورد مطلوب با غلظتهای 5/0 تا 5/2 درصد؛ بافر مقاوم به تغییرات ph و conductivity؛ مقاوم در برابر خوردگی سطح ورق با وجود حضور ppm۲۵ کلر در امولسیون؛ مقاومت در برابر اکسیداسیون در هوای فشرده و دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد و یون کلر منفی؛ تولید آهن پودری محدود و بینیازی از استفاده از چندین فیلتر مغناطیسی؛ تمیزی بالای سطح خروجی تاندم و خطوط نهایی؛ تمیزی حوضینگ و قفسهها؛ بینیازی از ساختن امولسیون تازه و همچنین کاهش میزان مصرف آب؛ امکان استفاده از غلتکهای گریت در قفسه ۵ بدون افت تمیزی و زبری، همچنین زبری مناسب روی ورق و عدم افزایش روغن سطح ورق؛ عدم نوسان روغن سطح ورق با وجود غلظت روغن در سیستم سه؛ امکان دستیابی به تمیزی موردنظر در خروجی تاندم بدون افزایش میزان آهن سطح ورق و دستیابی به تمیزی بالای ۷۵ درصد به طور میانگین در خطوط نهایی.
ریاحی منش خاطرنشان کرد: این بومیسازی علاوه بر مزیتهای دستیابی به دانش فنی ساخت، دستیابی به برخی موارد قابلبهبود را نیز میسر کرده است که عبارتاند از کاهش میزان مصرف آب و تقلیل میزان روغن خروجی و کاهش نقطه انجماد روغن با حفظ عملکرد آن.
مدیرعامل شرکت به آرین در ادامه مزایای اقتصادی و بازرگانی این بومیسازی را تشریح کرد و گفت: این بومیسازی علاوه بر حمایت از کالای ایرانی و ایجاد اشتغال مزیتهای دیگری نیز داشته است که از آن جمله میتوان به کاهش ریسک تحویل و ترخیص به موقع محصول و همچنین کاهش چشمگیر هزینههای انبارداری محصول؛ حضور تولیدکنندگان داخلی در عرصه تولید که موجب کاهش قیمت محصول از سوی سایر رقبای خارجی میشود و درنهایت خرید محصول طبق مقررات خرید داخل با بازپرداختهای بعد از تحویل محصول در مقایسه با واریز وجه قبل از حمل در خریدهای خارجی اشاره داشت.
رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: در راستای تکمیل موفقیت دستیابی به دانش فنی و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسهای، این بار با همکاری مضاعف کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اصفهان با شرکت مذکور در عرصه تولید روغن نورد، دستیابی به دانش فنی و توان تولید روغن نورد در تاندم میل مداوم رقم خورد.
محمود رضا قرمزی در این خصوص افزود: یکی از مواد مصرفی استراتژیک در فرایند نورد سرد در خطوط نورد، روغن نورد است؛ به نحوی که در فرایند نورد، کاهش ضخامت ورق گرم به میزان موردنیاز مشتری پس از اسیدشویی در تاندم مداوم، با اعمال نیرو و کشش بر روی ورق در دمای محیط با پاشش مخلوط آب دمین و روغن نورد صورت میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه روغن نورد ازجمله ترکیباتی است که فناوری بسیار خاصی دارد و فقط برخی از شرکتهای محدود در دنیا دانش فنی ساخت این روغن را در اختیار دارند، افزود: در پی دستیابی به فرمولاسیون این روغن در شرکت فولاد مبارکه که با همکاری شرکتهای داخلی در خط نورد دوقفسهای در سال ۱۳۹۲ رخ داد و موجب داخلی شدن ۱۰۰ درصد تأمین این واحد شد، بلافاصله مطالعات جدید برای دستیابی به دانش فنی و توان تولید داخلی روغنهای موردنیاز خط تاندم میل مداوم در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا پس از انجام تستهای آزمایشگاهی با توجه به اینکه طراحی روغنی متفاوت با روغن نورد دو قفسهای با شرایط تاندم میل مداوم در ابعاد بزرگتر و تنوع گریدهای فولادی موردنیاز بود، تست عملیاتی اولیه در سال ۹۳ انجام شد و مشخص گردید انجام موفقیتآمیز نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است.
قرمزی ادامه داد: تست تکمیلی از ابتدای آذر سال ۹۶ به مدت سه ماه انجام شد. در این مدت روغن نورد آزمایشی در مقایسه با نمونه روغن خارجی عملیات نورد بعضاً رفتار بهتری داشت؛ به صورتی که در ماه دوم تست، شاهد دستیابی به رکورد کاهش مصرف روغن به میزان ۲۵۰ گرم بر تن تولید نیز بودیم. نتایج بررسیها در خطوط پاییندستی نیز عملکرد مناسب روغن داخلی را تأیید میکرد.
وی خاطرنشان کرد: بومیسازی این روغن علاوه بر قطع وابستگی به شرکتهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز، مزایایی ازجمله حذف هزینه انبارداری و نگهداری روغن، هزینههای ثبت سفارش و هزینههای حمل و تشریفات گمرکی را نیز به دنبال دارد. نکته حائز اهمیت این است که در روغنهای بومیسازی شده امکان اعمال هرگونه تغییر در فرمولاسیون به دلیل دسترسی به شرکت سازنده در صورت تغییر در شرایط کاری نورد خواهد بود.
رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه در پایان از همکاری همهجانبه مدیریت نورد سرد، مدیر مواد اولیه و انرژی، همکاران خطوط نورد، گروه فنی تولید ناحیه و شرکت سازنده روغن تشکر و قدردانی کرد.
در همین خصوص محمد ریاحی منش مدیرعامل شرکت به آرین صنعت اصفهان نیز با تأکید بر اینکه روغنهای بومیسازی شده از نظر کیفیت با روغنهای وارداتی قابلرقابتاند، در مورد نکات فنی و بارز این روغنها افزود: وجود ویژگیهایی ذیل باعث شده این روغنها با انواع مشابه روغنهای تولیدشده در خارج از کشور قابلرقابت باشند. از جمله امکان تغییرات فنی بسته به شرایط خط در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه؛ مصرف حدود ۲۵۰ گرم بر تن از این روغن در شرایط نرمال خط؛ شرایط نورد مطلوب با غلظتهای 5/0 تا 5/2 درصد؛ بافر مقاوم به تغییرات ph و conductivity؛ مقاوم در برابر خوردگی سطح ورق با وجود حضور ppm۲۵ کلر در امولسیون؛ مقاومت در برابر اکسیداسیون در هوای فشرده و دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد و یون کلر منفی؛ تولید آهن پودری محدود و بینیازی از استفاده از چندین فیلتر مغناطیسی؛ تمیزی بالای سطح خروجی تاندم و خطوط نهایی؛ تمیزی حوضینگ و قفسهها؛ بینیازی از ساختن امولسیون تازه و همچنین کاهش میزان مصرف آب؛ امکان استفاده از غلتکهای گریت در قفسه ۵ بدون افت تمیزی و زبری، همچنین زبری مناسب روی ورق و عدم افزایش روغن سطح ورق؛ عدم نوسان روغن سطح ورق با وجود غلظت روغن در سیستم سه؛ امکان دستیابی به تمیزی موردنظر در خروجی تاندم بدون افزایش میزان آهن سطح ورق و دستیابی به تمیزی بالای ۷۵ درصد به طور میانگین در خطوط نهایی.
ریاحی منش خاطرنشان کرد: این بومیسازی علاوه بر مزیتهای دستیابی به دانش فنی ساخت، دستیابی به برخی موارد قابلبهبود را نیز میسر کرده است که عبارتاند از کاهش میزان مصرف آب و تقلیل میزان روغن خروجی و کاهش نقطه انجماد روغن با حفظ عملکرد آن.
مدیرعامل شرکت به آرین در ادامه مزایای اقتصادی و بازرگانی این بومیسازی را تشریح کرد و گفت: این بومیسازی علاوه بر حمایت از کالای ایرانی و ایجاد اشتغال مزیتهای دیگری نیز داشته است که از آن جمله میتوان به کاهش ریسک تحویل و ترخیص به موقع محصول و همچنین کاهش چشمگیر هزینههای انبارداری محصول؛ حضور تولیدکنندگان داخلی در عرصه تولید که موجب کاهش قیمت محصول از سوی سایر رقبای خارجی میشود و درنهایت خرید محصول طبق مقررات خرید داخل با بازپرداختهای بعد از تحویل محصول در مقایسه با واریز وجه قبل از حمل در خریدهای خارجی اشاره داشت.