چایخانه‌های اصفهان همزمان با سراسر کشور برچیده می‌شوند

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران استان اصفهان گفت: قرار بر این است در استان اصفهان هم زمان با کل کشورقلیان‌ها برچیده شود و تا زمانی که در استان‌های دیگر قهوه‌خانه‌ها با عرضه قلیان فعال هستند، اصفهان هم فعال باشد.

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران استان اصفهان گفت: قرار بر این است در استان اصفهان هم زمان با کل کشورقلیان‌ها برچیده شود و تا زمانی که در استان‌های دیگر قهوه‌خانه‌ها با عرضه قلیان فعال هستند، اصفهان هم فعال باشد.
سید مرتضی امامی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: ضررهایی که قلیان و دود برای مصرف کننده دارد، از نظر علمی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست ولی مسئله اینست که قلیان در حال حاضر بخشی از زندگی مردم جامعه شده است، افراد مسن قلیان‌های سنتی و جوانان هم قلیان‌های میوه‌ای استعمال می‌کنند ولی هنوز هیچ ارگان بی‌طرفی آزمایشی برای بررسی ضررهای این قبیل قلیان‌ها انجام نداده‌اند و صحبت‌های حاکی از ضرر چند ده برابر قلیان نسبت به سیگار، علمی نیست و فقط نظر برخی از مردم است، در صورتی‌ که اگر بررسی‌های علمی انجام شود، اتحادیه هزینه آن‌ها را متقبل می‌شود.
وی افزود: طبق آماری که در سال 86 جمع‌آوری و به رئیس اتحادیه چایخانه‌داران آن زمان تحویل داده شد، 98 درصد از افرادی که قلیان استعمال می‌کنند، به هیچ‌وجه سیگار نمی‌کشند و این موضوع دیده شد که اشخاص به دلیل مصرف قلیان نمی‌توانند سیگار بکشند.
* چایخانه‌های زیرزمینی حاصل جمع‌آوری قلیان‌ها
رئیس اتحادیه چایخانه‌داران استان اصفهان مطرح کرد: حدود 19 ماه قهوه‌خانه‌ها بسته شده بود و این تعطیلی باعث به وجود آمدن قهوه‌خانه‌های زیرزمینی شد، در این قهوه‌خانه‌ها انواع فعالیت‌های غیرقانونی و فسادهای اخلاقی صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: با کمک دادستان، استاندار، فرماندار، رئیس پلیس امنیت، آقای طباطبایی، آقای جهانگیری و به خصوص آقای کامران قهوه‌خانه‌ها دوباره با کسب مجوز و تحت کنترل اتحادیه فعالیت خود را آغاز و قلیان را به مشتریان‌شان عرضه کردند و قرار بر این شد در استان اصفهان هم زمان با کل کشورقلیان‌ها برچیده شود و تا زمانی که در استان‌های دیگر قهوه‌خانه‌ها با عرضه قلیان فعال هستند، اصفهان هم فعال باشد.
امامی اعلام کرد: چایخانه‌های با مجوز و عضو اتحادیه حدود 300 مورد هستند که به وسیله 4 الی 5 دوربین متصل به اتحادیه و اداره اماکن کنترل می‌شوند، همچنین بازرس اصناف و بازرس اتحادیه بر فعالیت آن‌ها نظارت دارند و شب‌ها در زمان معینی تعطیل می‌کنند، این چایخانه‌ها به عنوان اماکن عمومی به شکل مغازه‌های باز و تحت کنترل اتحادیه فعالیت می‌کنند، در جامعه هرجایی که قلیان دیده می‌شود را قهوه‌خانه می‌گویند در صورتی که این یک اشتباه است.
وی در ادامه عنوان کرد: ولی چایخانه‌های زیرزمینی که در حال حاضر حدود 500 مورد در استان اصفهان فعال هستند، جزو اماکن خصوصی و بسته تلقی می‌شوند به همین خاطر اتحادیه چایخانه‌داران و اداره اماکن هم نمی‌توانند کنترلی بر آن‌ها داشته باشند و تنها با حکم قضایی می‌توان در فعالیت آن‌ها دخالت کرد.
رئیس اتحادیه چایخانه‌داران استان اصفهان اذعان داشت: در چایخانه‌های تحت نظارت اتحادیه از تنباکوهای میوه‌ای برند و سالم که مورد تأیید اتحادیه است استفاده می‌شود، در صورتی که تنباکوهای میوه‌ای در بازار وجود دارد که هیچ هویتی ندارد و در صورت استفاده از آن‌ها قهوه‌خانه پلمپ می‌شود، تنباکوهای سنتی هم که به اسم‌های حکوم، برازجان، خوانسار، کاشان و... شناخته می‌شود، مشکلی نداشته و در قهوه‌خانه‌ها عرضه می‌شود.
* استقبال بانوان از قلیان، حاصل تعطیلی چایخانه‌ها
وی بیان کرد: در سال 86 حدود 8 ماه و اخیراً هم 19 ماه چایخانه‌ها تعطیل شد و به همین خاطر قلیان‌ها به خانه‌ها راه یافتند و در نتیجه استعمال قلیان در بین بانوان و کودکان در منازل هم رواج یافت، در حال حاضر آمار دقیقی از مصرف کنندگان خانم وجود ندارد زیرا در استان اصفهان در چایخانه‌های عضو اتحادیه ورود بانوان و افراد زیر 18 سال ممنوع است و قهوه‌خانه خانوادگی هم وجود ندارد، در صورتی که غیر این موارد دیده شود، تخلف محسوب و مغازه پلمپ می‌شود.
امامی متذکر شد: در حال حاضر 3 ماه است که چایخانه‌ها فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند و از زمان تغییر ریاست اتحادیه تمام چایخانه‌داران ملزم به پخش اذان شده‌اند و باید مغازه‌هایی با مساحت بیش از 70 متر در ماه، حتماً یک‌بار شاهنامه‌خوانی داشته باشند.
* مغازه‌های فروش تنباکو و لوازم قلیان تحت نظارت اتحادیه چایخانه‌داران نیست
وی در پایان گفت: مغازه‌هایی در سطح شهر به فروش توتون، تنباکو و لوازم قلیان مشغول هستند که از نظر قانونی باید تحت نظارت اتحادیه چایخانه‌داران باشند ولی در حال حاضر زیرمجموعه اتحادیه صنف سقط فروشان هستند، قرار است اتحادیه چایخانه‌داران درخواست این موضوع را بدهد و در صورت اخذ مجوز از اتاق اصناف،صنعت، معدن و تجارت، این مغازه‌ها هم زیرمجموعه اتحادیه چایخانه‌داران شوند تا بتوان بر اجناس و فعالیت آن‌ها نظارت داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار