جایگاه دوم اصفهان در حجم وصولی مالیات‌ها

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه ۹۷ درصد درآمدهای استان اصفهان از مالیات است، گفت: سال ۹۵ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، ۲۱۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در استان ارائه کردند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه ۹۷ درصد درآمدهای استان اصفهان از مالیات است، گفت: سال ۹۵ اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، ۲۱۰ هزار اظهارنامه مالیاتی در استان ارائه کردند.
به گزارش تسنیم، بهروز مهدلو ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه 97 درصد درآمدهای استان اصفهان از مالیات است، اظهار داشت: سال 95 اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، 210 هزار اظهارنامه مالیاتی در استان ارائه کردند که 62 هزار فقره در چارچوب خوداظهاری تبصره ماده 100 بوده است.
وی پیرامون اینکه تا 27 خرداد سال جاری 127 هزار فقره اظهارنامه مالیاتی در استان اصفهان تسلیم شده است، افزود: 2 هزار و 369 فقره گروه اول، 3 هزار 487 فقره گروه دوم، 110 هزار فقره اظهارنامه نیز از گروه سوم ثبت شده که از این تعداد 64 هزار فقره در چارچوب خوداظهاری و مابقی به صورت عادی بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه موعد خرداد ماه فصل شفاف‌سازی درآمدها و زمان تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی است، بیان کرد: تا پایان خرداد ماه باید مشاغل و اشخاص حقیقی وضعیت درآمدی و مالیاتی خود را در سال 96 مشخص کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.
آخرین مهلت ارائه سالنامه‌های مالیاتی سال 96 تا پایان خرداد امسال
وی آخرین مهلت زمان ارائه سالنامه‌های مالیاتی سال گذشته را تا پایان خرداد امسال اعلام کرد و گفت: اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که باید به امور مالیاتی مراجعه کنند به سه گروه تقسیم می‌شوند، گروه نخست افرادی هستند که دریافتی و فروش یکساله آ‌نها بیش از 30 میلیارد ریال است و تا پایان خرداد ماه باید اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل کارشناسان امور مالیاتی دهند.
مهدلو اضافه کرد: اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل که مجموع دریافتی آنها طی یکسال گذشته 10 تا 30 میلیارد ریال بوده در گروه دوم ارائه اظهارنامه مالیاتی قرار دارند و تا مدت مقرر باید اظهارنامه خود را تحویل دهند.
وی افرادی که مجموع دریافتی آنها طی یکسال کمتر از 10 میلیارد ریال است را جزو گروه سوم از صاحبان مشاغل در ارائه اظهارنامه مالیاتی معرفی کرد و اظهار داشت: این گروه به دو بخش تقسیم می‌شوند افرادی که میزان درآمد و فروش آنها کمتر از 240 میلیون تومان است می‌توانند براساس تبصره 100 فرم مربوطه را پر کرده و با هماهنگی اصناف و اتحادیه‌ها میزان مالیات آنها بدون حسابرسی، اسناد و مدارک طبق خوداظهاری، با افزایش 5 درصد نسبت به مالیات قطعی سال 95 خود، را پرداخت کنند.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان اضافه کرد: این بخش از گروه سوم از دستورالعمل تبصره ماده 100 قانون مالیاتی استفاده کرده و نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند اما اشخاصی که دریافتی آنها بیش از 240 میلیون تومان باید خوداظهاری انجام و آن را تسلیم کنند که این ارائه اظهار‌نامه شامل معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی است.
وی افزود: گروه‌های اول و دوم و آن بخش از گروه سومی که دریافتی بالای 240 میلیون تومان در سال دارند باید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به ثبت خوداظهاری اقدام کنند.
جایگاه دوم اصفهان در حجم وصولی مالیات‌ها
مهدلو استان اصفهان را از لحاظ حجم وصولی مالیاتی در جایگاه دوم یا سوم کشور دانست و بیان کرد: در سال گذشته حجم وصولی مالیات استان 5 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که بالغ بر 90 درصد آن به اصفهان اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه از اول تا 15 تیر ماه موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده دوره نخست سال 97 است، گفت: در سال گذشته تحقق مالیاتی در استان اصفهان زیر 90 درصد بوده است و باید بتوانیم زیرساخت‌ها را تغییر داده و اصفهان را به جایگاه اصلی خود باز گردانیم.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان پیرامون اینکه تا 27 خرداد ماه امسال 56 هزار اظهارنامه تحویل کارشناسان امور مالیاتی استان شده است، اظهار داشت: بسیاری از ارائه دهندگان اظهارنامه مالیاتی از تبصره ماده 100 می‌توانند استفاده کنند.
وی ادامه داد: افرادی که درصدد استفاده از تبصره ماده 100 هستند با عدم ارائه اظهارنامه و فقط با تکمیل فرم تبصره مربوطه حدود 70 تا 80 درصد سبب می‌شوند که مالیات‌دهندگان مالیاتشان قطعی ‌شود و کارشناسان هم با تمرکز بر موارد فرار مالیاتی این افراد را شناسایی کنند.
مهدلو با بیان اینکه حدود 70 هزار فعال اقتصادی استان اصفهان هنوز برای ارائه اظهارنامه مالیاتی خود مراجعه نکرده‌اند، افزود: به طور معمول این افراد در روزهای آخر مراجعه می‌کنند و چنانچه بدبینانه حساب کنیم 50 هزار نفر آنها از خوداظهاری استفاده می‌کنند.
وی پیرامون اینکه آمار دقیق از فرارهای مالیاتی استان اصفهان در دسترس نیست، گفت: ضروری است که به این آمار و ارقام دسترسی یابیم.
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، اظهار داشت: عوارضی پرداختی از این محل به حدود 180 شهرداری در استان اصفهان برای صرف هزینه‌های عمرانی واریز می‌شود و اختصاص این هزینه‌ها به عمران و آبادانی دهیاری‌ها نیز کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را در سایت سازمان امور مالیاتی استان اصفهان ثبت کنند، بیان کرد: فرهنگ‌سازی مالیاتی جز با کمک رسانه‌های جمعی محقق نمی‌شود و رسانه‌ها انتقادات مردمی را منتقل کنند تا اگر ایرادی وجود دارد، اصلاح شود.
مهدلو پیرامون نحوه ارتباط گیری و مشورت‌گیری مردم با امور مالیاتی استان اصفهان افزود: سامانه تلفنی 1526 مرکز پاسخگویی اداره کل امور مالیاتی استان است که کارشناسان امر آماده پاسخگویی به همشهریان هستند و سال گذشته بیش از 11 هزار تماس با این مرکز گرفته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار