برخی معماران پایبند به معماری ایرانی اسلامی سبک اصفهان نیستند

ساخت و سازهایی که در شهر اصفهان صورت می‌گیرد همسو با معماری ایرانی اسلامی شهر اصفهان نیست، ساختمان‌هایی شبیه به هم که اصالت سنتی در آن گم شده‌ است.

ساخت و سازهایی که در شهر اصفهان صورت می‌گیرد همسو با معماری ایرانی اسلامی شهر اصفهان نیست، ساختمان‌هایی شبیه به هم که اصالت سنتی در آن گم شده‌ است.
به گزارش تسنیم، این روزها اگر در کوچه‌های اصفهان قدم بزنید و ساختمان‌های مسکونی چند طبقه‌ای که هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود را ببینید تنها چیزی که به چشم می‌خورد یک ساختمان نوساز و مدرن است، ساختمانی که در شهرهای دیگر نیز دیده می‌شود.
ساختمان‌هایی که شبیه به هم بوده و تنها در رنگ سنگ و آجر آن تفاوت ناچیزی دارد، ساختمان‌هایی که از معماری ایرانی اسلامی شهر اصفهان که زبان‌زد عامو خاص است هیچ بویی نبرده و سادگی و مدرن بودن را ترجیح داده‌اند.
در واقع اصفهان فراموش شده در میان ساختمان‌های بلندی است که معماری و نمای مدرن را به دوش می‌کشد، این اتفاق خوبی در حوزه معماری شهری نیست فراموش کردن و کنار گذاشتن معمای خاص یک شهر نشان از بی‌تفاوتی نسبت به فرهنگ و هنر است.
این ساختمان‌ها دیگر روح را جلا نمی‌دهند و اصالتی در خود ندارد، ظواهر نشان می‌دهد در طراحی آن نگرش عمیقی وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش رویم روزگاری نه چندان دور سبک معماری ایرانی اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان به کلی به پستوی فراموشی سپرده شود، آن هم به این گناه که سبکی سنتی است؛ سبکی که با وجود سنتی بودن خود قابلیت به روز شدن را دارد.
برخی معماران پایبند به معماری ایرانی اسلامی سبک اصفهان نیستند
در این مورد نخستین مرکزی که انتقاد به سوی آن نشانه می‌رود شهرداری اصفهان است جایی که نظارت روی شهرسازی صورت می‌گیرد و ضوابط خاصی در ساختمان‌سازی تعریف شده است، محمد نورصالحی معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این مورد به تسنیم گفت: در ضوابط طرح بازنگری که سال 90 تصویب شد، ضوابطی برای نماسازی و معماری همه‌ی بخش‌های ساخت و ساز مشخص شده که در آن همسو با سبکی است که قدیم در اصفهان بوده و اکنون تطبیق دارد.
وی افزود: اما نمی‌توانیم بگوییم این ضوابط کاملا منطبق با معماری ایرانی اسلامی است اما تاکید بر استفاده از آجر و سنگ در نمای ساختمان شده در واقع طرح باید به گونه‌ای باشد که با معماری سنتی و بومی اصفهان همخوانی داشته باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: این موارد در کارگروه منظر شهری است که در آن تنها کارشناسان شهرداری حضور ندارند بلکه مهندسین و معماران سطح شهر نیز به عنوان صاحب نظر حضور دارند.
وی با اشاره به نظارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: مسکن و شهرسازی طبق قانون نظارت عالیه بر جریان ساخت و ساز در کشور دارد اما نه نظارت کامل بر نما و یا معماری و تنها نظارت کلی وجود دارد.
نورصالحی خاطرنشان کرد: در این کارگروه مواردی بوده که متوقف شده آن هم به دلیل عدم انطباق با ماده 100 و طرح به سبک غربی سمت و سو داشته، برخی از طراحان ترجیح می‌دهند معماری غیربومی استفاده کنند که این علاقه‌مندی در کل کشور وجود دارد و در اصفهان هم است و سعی می‌شود؛ به همین دلیل در این طراحی‌ها حکم اصلاح داده می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه نوع معماری ساخت و سازهای جدید همسو با معماری شهر اصفهان است گفت: در این مورد می‌توانیم نظر نسبی بدهیم اینکه مطلق بگوییم نمی‌توان گفت منطبق نیست اگر چه معماری شهرسازی در اصفهان نسبت به شهرهای همطراز در کشور وضعیت بهتری دارد اما 100 درصد قابل قبول نیست.
نورصالحی اظهار داشت: در شهر اصفهان معمارهایی داریم که نسبت به معماری سبک اصفهان و ایرانی متعهد هستند ولی تعدادی این پایبندی را ندارند.
معماری شهری روی موج مد
این در حالی است که شیرین طغیانی رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد ساخت وسازهایی که شده و نوع معماری به کار رفته آن در شهر اصفهان به تسنیم می‌گوید: انتظار ما از شهر اصفهان به این بزرگی و نیروی کار حرفه‌ای در بخش معماری بیشتر است، و این انتظار پاسخ داده نمی‌شود البته ساختمان‌ها خوب که با نوع معماری شهر اصفهان ساخته می‌شود اما در هر حال ساختمان‌هایی که می‌بینیم چیزی است که همه جا دید می‌شود. سبک، روش و خط سیری وجود ندارد.
وی افزود: حتی گاهی اوقات می‌بینیم که در معماری‌ها فراز و فرودهایی وجود دارد، گاهی اوقات یک شرکت یا یک فرد در شهر با رانت دارد یا هرچه که با اقبال مواجه شده نمای مسکونی شهر را به یک سمت و سویی سوق می‌دهد و می‌بینیم که اغلب ساختمان‌ها شبیه هم هستند در واقع مانند مد لباس شده و این بدترین اتفاقی است که در معماری و شهرساز رخ می‌دهد.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در معماری چنین چیزی را نمی‌توانیم بپذیریم با وجود اینکه هر چیزی زمان خودش را دارد هر اما باید ان قدر استوار باشد که با گذر زمان به غنای آن افزوده شود نه اینکه بلافاصله کنار گذاشته شود.
طغیانی با اشاره به راهکارها گفت: در این اتفاق مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد مانند جامعه، بازار و به ویژه ذائقه مردم، در معماری درخواستی که از حرفه‌ای‌ها می‌شود ضعیف شده و تغییر جدی باید صورت بگیرد اما خیلی راحت نیست.
وی خاطرنشان کرد: در اینجا مدیریت شهری به عنوان یک حلقه واسط و خط دهنده است، مدیریت شهری به دلیل درآمد زایی کوتاه مدت که در دراز مدت ضرر می‌دهد باید در این مورد توجه کند و مورد دوم جامعه است در حال حاضر به جای اینکه فرهنگ ساز باشد پیشرو و پیرو شده از طرف دیگر جامعه فرهنگی باید این ذائقه را به مردم بشناساند ؛ ما در مورد ذائقه مردم کار نکرده‌ایم.
طغیانی افزود: نوع نگاه مدیریت شهری در صنعت ساختمان‌سازی درآمد زایی معقول داشته باشد و مردم نیز متوجه شوند در چه فضایی زندکی می کنند و چه انتظاری از حرفه‌ای ها در زمینه معماری دارد و از سوی دیگر جامعه حرفه‌ای ارزش خود را با پول پایین نیاورد؛ اگر این 3 مورد خوب کار شود با نیروی متخصصی که در شهر اصفهان است اتفاقات بهتری می‌افتد .
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در این راستا ضرورت‌هایی وجود دارد به نظر می‌رسد بر روی قوانین باید تجدید نظر شود، برخی مواقع قانون آنقدر کلی است یا سخت گیرانه که مردم را به سمت تخلف سوق می‌دهد و در این مورد ما نمی‌توانیم بازنگری کنیم فقط پیشنهاد می‌دهیم.
معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای امروز مغفول مانده
محمد حسینی کارشناس معماری در مورد نوع معماری که در ساختمان‌سازی شهر اصفهان به کار برده می‌شود به تسنیم گفت: به نظرم مهم‌ترین بخش کارفرما است و آن‌ها باید این سبک را پذیرفته و به کار بگیرند در حال حاضر بسیاری از آن‌ها به سمت معماری رومی می‌روند که ایرانی نیست و یا در نماد از آجر که نماد معماری خشتی وایرانی است کمتر استفاده می‌کنند.
وی افزود: در واقع معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای امروز مغفول مانده البته برخی از معمارهای جوان کارهای خوبی انجام داده‌اند و نمونه‌های موفق داشتیم اما در کل اغلب معماری‌ها بر گرفته از معماری شهر اصفهان نیست.
این کارشناس بیان کرد: با وجود اینکه در شهرداری در این مورد کارگروه وجود دارد اما باز هم خیلی از معماران رعایت نمی‌کنند در بسیاری از مواقع یک تعریف نما به شهرداری ارائه می‌دهند اما پس از طرح مصوب طرحی که پیش از این در نظر داشته‌اند را اجرا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کارفرما هنوز به این نتیجه نرسیده که معماری گذشته می تواند کمک کند و با به روز کردن آن می‌توان از آن استفاده کرد. در حال حاضر معماری ایرانی اسلامی با مشکل روبرو است و این مشکل و بررسی آن از جنبه‌های مختلف است و کارفرما ابتدا باید توجیه شود و آموزش ببیند تا سواد بصری وی افزایش یابد تا معماری ایرانی اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان به کار گرفته شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار