اصفهان،سومین شهر پرجمعیت کشور

سرمایه اصلی یک کشور ، دارایی های مادی و حتی منابع طبیعی اش نیست؛ سرمایه اصلی هر کشوری جمعیت پویا،بالنده و جوانش است.

سرمایه اصلی یک کشور ، دارایی های مادی و حتی منابع طبیعی اش نیست؛ سرمایه اصلی هر کشوری جمعیت پویا،بالنده و جوانش است.
به گزارش صدا وسیما؛ ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب امروز چهار ساله شد.
ایشان سی ام اردیبهشت سال 93،سیاست های کلی جمعیت را براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ابلاغ کردند.
ارتقای پويايي، بالندگي و جواني جمعيّت،رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، اختصاص تسهيلات مناسب براي مادران،تحكيم بنيان و پايداري خانواده، ترويج و نهادينه‌سازي سبك زندگي اسلامي- ايراني و
ارتقا اميد به زندگي، تأمين سلامت و تغذيه سالم جمعيّت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي از جمله 14 بند سیاست های کلی جمعیت است.
فرهنگ سازي براي احترام و تكريم سالمندان، توانمندسازي جمعيّت در سن كار،باز توزيع فضايي و جغرافيايي جمعيّت، مديريت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ تشويق ايرانيان خارج از كشور براي حضور و سرمايه گذاري،تقويت مؤلفه‌هاي هويت‌بخش ملي (ايراني، اسلامي، انقلابي) و رصد مستمر سياست‌هاي جمعيّتي در ابعاد كمّي و كيفي از دیگر بندهای ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.
نرخ رشد جمعیت ایران در خطر
ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت کشور در روزهای پایانی سال گذشته از مرز 81میلیون نفر گذشته است.
اما جمعیت ایران براساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد نزدیک به 80 میلیون نفر بود. براساس نتایج این سرشماری، نرخ رشد جمعیت نسبت به سال 90 صفر شده و خانوارهای ایرانی در حال کوچک‌تر شدن هستند.
در فاصله سال‌های 90 تا 95، جمعیت و خانوار به ترتیب با رشد سالانه 24/1 درصد و3/3 درصد همراه شد، اما نرخ رشد سالانه جمعیت به شیب منفی خود که از سال 85شروع شده بود، ادامه داد، به این ترتیب میل منفی به فرزندآوری در خانوارها نسبت به ازدواج بیشتر شده است. نرخ رشد سالانه جمعیت کشور در فاصله سال 90 تا 95 معادل05/0 واحد درصد کاهش یافت و به این ترتیب کاهش شیب رشد جمعیت یک هشدار جدی برای کشور محسوب می‌شود.
بر اساس این سرشماری همچنین نرخ رشد جمعیت شهری 0.2- درصد و نرخ رشد جمعیت روستایی 0.06- درصد است.
گزارهای این سرشماری همچنین نشان داد، 24 میلیون و 196هزار و 35 خانوار در کشور وجود دارد و اندازه متوسط خانوار در ایران 3.3 نفر است. جمعیت مردان هم 40 میلیون و 498 هزار و 442 نفر و جمعیت زنان نیز 39 میلیون و 427هزار و 828نفر است.
از کل جمعیت کشور 24 درصد در گروه سنی صفر تا 14 ساله، 69.9 درصد در گروه سنی 15 تا 64ساله و 6.1درصد هم در گروه سنی 65 ساله و بیشتر قرار دارند.
هشدارهای دیگر آمارهای جمعیتی کشور
همچنین نتایج سرشماری از افزایش جمعیت مجردهای حاصل از طلاق نسبت به افزایش طلاق در کشور هشدار جدی می‌دهد.
بر این اساس؛ سهم مردان مجرد بدون همسر ناشی از طلاق از 7/ 0 درصد در سال 90به 2/ 1درصد در سال 95افزایش یافته و در زنان نیز آمار 4 / 1 درصدی سال 90 به 2/ 2 درصد در این سال رسیده است.
هشدار دیگر در زمینه نسبت جمعیتی کشور است. آمارها حاکی از افزایش سهم جمعیت سالمند با سن بیش از 65سال است. این افزایش جمعیت در گروه میانسالان (30 تا 64سال) نیز مشهود است به نحوی که سهم آنها از کل جمعیت کشور به 8/ 44 درصد رسیده و نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت کنونی کشور (51درصد)را افراد میانسال و سالمند تشکیل می‌دهد.
نگرانی درباره آینده جمعیت
براساس پیش بینی مرکز آمار ایران، جمعیت کشور در سال 1430 در کمترین سطح به 95.3 میلیون نفر و در بیشترین سطح به حدود 112.5 میلیون نفر می رسد.
براساس این گزارش و با توجه به روند موجود و اجماع کارشناسی اعضای کمیته آمارهای بخشی جمعیت، به احتمال زیاد نرخ باروری کاهش تدریجی داشته و جمعیت کشور در سال 1430 به رقم 101.3 میلیون نفر می رسد.
مسولان مرکز آمار ایران عنوان کرده اند اگر نرخ باروری کشور روی عدد 8 . 1باقی بماند، نرخ رشد جمعیت صفر و حتی بعد از آن منفی خواهد شد.
اصفهان،سومین شهر پرجمعیت کشور
براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر اعلام شد.
از این تعداد حدود 51 درصد جمعیت استان مردان و حدود 49درصد زنان هستند.
بنابر این گزارش اصفهان به عنوان سومین شهر پرجمعیت کشور بعد از تهران و مشهد است.
نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان 0.97 درصد اعلام شده است.
همچنین براساس این سرشماری ،شهرستان‌های اصفهان، کاشان، خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، شاهین‌شهر و شهرضا به ترتیب جزو پرجمعیت‌ترین شهرستانهای استان اصفهان هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان می گوید: در حال حاضر هفت درصد از جمعیت استان اصفهان سالمندان هستند.

حسین غفرانی کجانی با اشاره به اینکه 360 هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند می افزاید: با رسیدن این میزان به 12درصدآهنگ رشد جمعیت سالمندی در استان نواخته می شود.
وی با بیان اینکه از سال85 تاکنون رشد جمعیتی استان مطلوب نبوده است، افزود: کمیته های 5گانه به ریاست مدیرکل صداوسیما، مدیرکل بهداشت و درمان، کار و تعاون، امور بانوان و ثبت احوال برای ارائه راهکارهای پیشگیری از افزایش جمعیت سالمندی در استان تشکیل شد.
باید به فکر آینده جمعتی کشور بود
امروزه موضوع كنترل جمعيت و شعار «جمعيت كمتر، زندگى بهتر» به قدرى فراگیر شده و هياهو و تبليغات بر سر نتایج افزایش جمعیت گسترش یافته، كه كمتر کسی به عواقب و خطرات کاهش جمعیت کشور در بلند مدت توجه می کند.
تضعيف نيروى دفاعى كشور، كاهش جمعيت جوان و نخبه، بر هم خوردن تعادل جمعيتى و تضعيف جايگاه ايران به عنوان يك كشور شيعى از جمله پيامدهای کاهش جمعيت است.
کارشناسان معتقدند رصد مداوم تحولات جمعيتى توسط مراكز علمى ـ پژوهشى معتبر در سطح كشور و منطقه و بررسى نيازهاى آينده شناسانه جهان اسلام و ايران در بحث جمعيت؛ انجام مطالعات عميق در زمينه ارزيابى سياست هاى جمعيتى گذشته، حال و آينده براى رسيدن به حد مطلوب جمعيت و تشكيل شوراى عالى سياست گذارى و برنامه ريزى جمعيت با تأكيد به منابع اسلامى می تواند نگرانی از آینده جمعيتى كشور را برطرف کند و البته در صدر این راهکار ها،اجرای دقیق و کامل بندهای سیاست کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است؛دستورالعملی که متاسفانه شاهد اجرای ناقص آن در سطح کشور هستیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار