کاهش جرایم نیروهای مسلح/ فرار از خدمت شایع‌ترین جرم سربازان

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: فرار از خدمت 10 درصد، ضرب و جرح 14 درصد، توهین 4 درصد و سو استفاده از موقعیت شغل بیشترین جرائم رخ داده هستند که همگی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: فرار از خدمت 10 درصد، ضرب و جرح 14 درصد، توهین 4 درصد و سو استفاده از موقعیت شغل بیشترین جرائم رخ داده هستند که همگی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.
به گزارش فارس، مهدی تشکری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: طبق قانون، رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح شامل انتظامی، نظامی و وزارت دفاع وظیفه سازمان قضایی نیروهای مسلح است که در صورت لزوم می‌تواند آن را به مراجع قضایی ارجاع دهد.
وی پیشگیری از وقوع جرم را یکی از محورهای اساسی و جدید دانست و افزود: نگاه به سازمان‌های قضایی این بوده که با اقدام منکوبانه خود مجرمان را به سزای عمل‌شان برسانند، اما امروز صحبت از پیشگیری است تا با اقدامت غیر کیفری از رخ دادن جرایم جلوگیری کند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان ادامه داد: معمولاً جوانانی که به عنوان سرباز وارد نیروهای مسلح و مرتکب جرم می‌شوند عنادی نداشته و نسبت به قوانین جهل دارند، علاج این موضوع برگزاری کلاس‌های آموزشی است.
وی تصریح کرد: سال گذشته 300 کلاس آموزشی برای 30 هزار نیروی انتظامی، نظامی و وزارت دفاع برگزار کردیم که شامل نیروهای پایور و وظیفه بوده، در 3 ماهه ابتدایی سال 97 هم نیازها را شناسایی کردیم و سعی در تخصصی کردن آموزش‌ها داریم.
تشکری با بیان این که این تعداد زندانی زیبنده نظام اسلامی نیست، عنوان کرد: در سال‌های اخیر تعداد زندانیان نیروهای مسلح به یک چهارم کاهش پیدا کرده است؛ اگر یک شخص با خطایی که کرد وارد زندان شد نسبت به او نظارت داریم چرا که او باید به محل خدمت برگشته و نباید روحیه‌اش را از دست بدهد.
وی با اشاره بودن زمان‌بر بودن پرونده‌ها گفت: سرباز دو سال بیشتر در خدمت ما نیست، باید در این زمان وضعیتشان مشخص شود؛ با این نگاه در حالی که مدت زمان رسیدگی به یک پرونده در دادسرا 91 روز بوده اما در دادگاه نظامی 20 روز بوده، همچنین در سال 97 در دادسرا 109 روز و در دادگاه نظامی 21 روز بوده است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان یادآور شد: البته امکان دارد بعضی احکام به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود که ممکن است آنجا به طول بیانجامد، در صورت ارجاع پرونده به دیوان دیگر در اختیار ما نیست.
وی با بیان این که در دادگاه‌های نظامی استان سال گذشته 1989 پرونده وارد و 1431 مورد به نتیجه رسیده، اظهار داشت: در سال 95، سازمان قضایی استان اصفهان در شاخص‌های مختلف رتبه اول کشور را به دست آورد و در سال 96 با اختلاف ناچیزی حائز رتبه دوم شد.
تشکری خودکشی در بین نیروهای مسلح استان اصفهان را خیلی کم توصیف کرد و ادامه داد: اخذ رشوه، توانی با قاچاقچیان و اختلاس از جمله جرائمی است که باشدت با آن‌ها برخورد می‌شود و از 3 تا 15 سال و انفصال از خدمت را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به بیشترین فراوانی جرائم در بین نیروهای پایور و وظیفه عنوان کرد: فرار از خدمت 10 درصد، ضرب و جرح 14 درصد، توهین 4 درصد و سو استفاده از موقعیت شغل بیشترین جرائم رخ داده هستند که همگی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان یادآور شد: فراوانی جرم در بین نیروهای پایور به مراتب نسبت به سربازان وظیفه کمتر است، توقع هم همین است چرا که نیروهای پایور مراحل گزینش را طی کرده اما نیروهای وظیفه این گونه نیست.
تشکری با اشاره به حساسیت نسبت به جرائم نیروهای مسلح تأکید کرد: در مراجع قضایی نیروهای مسلح در صورت احراز شدن جرم اگر شاکی خصوصی هم رضایت بدهد دادستان نسبت به موضوع پیگیری لازم را انجام می‌دهد.
مجرمان در نیروهای مسلح می‌توانند وکیل مورد نظر خود را بگیرند و از این جهت شبیه دادگستری عمل می‌کنیم، البته در جرائم خاص و امنیتی طبق قانون وکلای شناخته شده از قبل تعیین می‌شوند و فرد می‌تواند از بین آن‌ها یک نفر را انتخاب کند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار