اصناف با فناوری علم روز همسو شوند

نشست ماهانه اتاق اصناف اصفهان و همچنین مراسم گرامیداشت روز اصناف برگزار شد.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: نشست ماهانه اتاق اصناف اصفهان و همچنین مراسم گرامیداشت روز اصناف برگزار شد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران در این نشست اظهار کرد: تا پیش از به روی کار آمدن دولت ترامپ محور شرایط سیاسی- اقتصادی بود اما حالا این رویه تغییر کرده و جهت‌گیری‌های دشمن اقتصادی- سیاسی شده است.

سید جواد احمدی افزود: طبیعی است که با این جهت‌گیری، نظام اقتصادی کشورمان مورد هدف قرار می‌گیرد، بنابراین باید هوشیارتر باشیم و مثل گذشته وظایف خود را به خوبی تشخیص دهیم و به آن عمل کنیم.

او تصریح کرد: در حال حاضر به‌قدری جایگاه سازمان‌های صنفی رشد کرده که تعداد کاندیداهای برخی شهرستان‌ها برای حضور در اتحادیه‌ها و یا اتاق‌های اصناف غیرقابل‌تصور است؛ این امر نشان می‌دهد این موضوع در جوامع صنفی اهمیت پیدا کرده است.

احمدی با بیان این که در مسائل صنفی باید تمرکز بر رفتارهای حرفه‌ای و تخصصی صنفی را در نظر داشته باشیم، اذعان داشت: تشکل‌های صنفی از گذشته شکل گرفته و مطالباتشان از همان سال‌های دور بوده است اما هیچ وقت با رفتارهای غیرحرفه‌ای اجازه ندادند مسائل‌شان جهت‌گیری اشتباه بگیرد.

او با بیان این‌که وقتی رفتارها از چارچوب رفتارهای صنفی خارج شود، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، تصریح کرد: دولت و قانون‌گذار اموری را در اختیار واحدهای صنفی گذاشته و اگر پاسخ‌گو نباشند این اختیارات محدود می‌شود.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران بیان داشت: بازرسی بر اتاق‌های اصناف اختیار بزرگی است که به اتحادیه‌ها داده شده و اگر در این موضوع اهتمام لازم را نداشته باشیم طبیعتاً حرکت به سمتی می‌رود که این اختیار محدود شود.

او با اشاره به تبادل 110 هزار میلیارد تومانی در معاملات فضای مجازی سال گذشته اضافه کرد: این پولی است که از جیب اصناف رفته و اگر خودمان را برای این موضوع آماده نکنیم و درصدد تقابل باشیم راه به جایی نخواهیم برد.

احمدی با تأکید بر ضرورت تعامل سنت و مدرنیته در اصناف ابراز داشت: انتخابات اتاق‌های اصناف در سال 97 به‌صورت الکترونیکی برگزار شد که می‌تواند الگویی برای سایر انتخابات باشد.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران عنوان کرد: آموزش مجازی واحدهای صنفی و موضوع اتوماسیون اداری سازمان‌های صنفی از جمله موضوعاتی است که تا پایان سال عملیاتی خواهد شد و باعث می‌شود تا اتاق‌های اصناف به سمت استفاده از ابزار جدید بروند.

او با بیان این‌که توجه به ظرفیت صنوف تولیدی موضوعی مهمی است که باید در این زمان به آن پرداخت، یادآور شد: کارگروهی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بررسی مشکلات صنوف تولیدی تشکیل داده شده و تا امروز 15 مشکل احصا شده است.

* تصور اشتباه دشمنان در خصوص بازاریان کشور

محمدعلی شجاعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز در این نشست با بیان این‌که تنها راهی که به ذهن دشمن رسیده تحریم‌های اقتصادی است، اظهار کرد: دشمن به خیال خود درصدد ایجاد آشفتگی اقتصاد در کشور ماست اما نمی‌تواند کاری کند چراکه بازاریان خانه‌ خود را تخریب نمی‌کنند.

او با اشاره به نقش اصناف و بازاریان در کشور تأکید کرد: بازاریان نقش مهمی از دیرباز در کشور داشته‌ و دارند و اگر اصناف نبودند بسیاری از مشکلات برطرف نمی‌شد؛ تصور آمریکا و دیگر دشمنان درباره بازاریان کشور اشتباه است، مگر می‌شود کسی پایه‌های خانه خود را بلرزاند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با تأکید بر لزوم حل مشکلات ناشی از نوسانات ارزی برای بازار بیان کرد: از روزی که نوسانات ارزی اتفاق افتاد، مکاتباتی در راستای آرامش بازار در استان اصفهان انجام شد و نمایندگان اصناف در جلساتی مشکلات صنفی را مطرح کردند و مشکلات اتحادیه‌ها در تهران نیز مطرح شد.

شجاعی در ادامه ابراز داشت: کمیته‌ای در حوزه اقتصادی استان اصفهان تشکیل داده شده تا تبعات نوسانات ارزی بررسی شود و در آینده‌ای نه‌چندان دور، دولت تصمیم‌گیری‌های لازم را برای گذر از بحران انجام دهد.

او یادآور شد: دشمنان هنوز متوجه دلیل به شهادت رسیدن هزاران جوان رزمنده نشده‌اند و نمی‌دانند که بخش عمده‌ای از آنان جزو بازاریان شهرهای مختلف ایران بوده‌اند.

او با بیان این‌که آمریکا منزوی شده و تنها مانده است، متذکر شد: رفتار امروز کسبه میهن اسلامی‌مان باز هم دشمنان را پای میز مذاکره خواهد کشاند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان این‌که اطمینان داریم کسبه اصفهان در کشور نمونه می‌شوند، عنوان داشت: از پیشکسوتان و بزرگان اتحادیه‌ها و اصناف انتظار می‌رود تا حیله و نیرنگ بیگانگان را برای کسبه جوان روشن سازند.

* برطرف کردن معضلات صنفی با صحبت و تعامل

رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مشکلات زیادی داریم اما انقلاب را متعلق به خودمان می‌دانیم چراکه انقلاب از بازار شکل گرفت و هیچ جا نمی‌بینیم که اصناف از انقلاب جدا شده باشند.

او افزود: خواسته‌های صنفی را می‌توان با صحبت حل کرد و باید مراقب بود دستاویز برخی معاندان و دشمنان نشویم، اصناف همواره هوشیار هستند و دشمنان کشور را مأیوس می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: رئیس اتحادیه به‌عنوان رهبر اتحادیه توانایی این را دارد تا در واحدهای زیرمجموعه اجازه ندهد مطالبات صنفی با سوءاستفاده دشمنان هم‌سو شود.

او با اشاره به بسته حمایتی دولت برای اصناف گفت: این طرح حمایتی با وجود ویژگی‌های خوبی که داشت به طور کامل اجرایی نشد اما با توافقات شکل گرفته بزودی با شکل جدید این موضوع اجرایی می‌شود.

جهانگیری در بخش دیگری بیان داشت: هیئت‌رئیسه جدید اتاق اصناف اصفهان در آستانه دو سالگی فعالیت خود است، برای نخستین بار تقسیم کار شایسته‌ای بر اساس ظرفیت افراد و توانمندی هیئت‌رئیسه در اتاق اصناف شکل گرفت و از ظرفیت اعضا در سایر دستگاه‌ها استفاده شد.

او با بیان این نکته که برای نخستین بار کمیسیون‌های 6 گانه اتاق شکل گرفت افزود: فضای فیزیکی خوبی در اختیار اتاق اصناف است، ساختمانی با زیربنای نزدیک به 2 هزار مترمربع در اختیار اتاق قرار گرفت که در طول سال بین 25 تا 30 هزار واحد صنفی را آموزش می‌دهد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: تعامل را در پیش روی خود قرار دادیم و بی‌عدالتی و دغدغه‌های واحدهای صنفی را رفع کردیم. مدینه فاضله تحقق پیدا نکرده است اما در ادامه راه امید داریم چشم‌اندازی که مد نظر داریم محقق شود.

او بیان داشت: با اعلام شعار سال توسط رهبری دستورالعملی صادر شد تا در واحد آموزش بحث تعلق‌خاطر نسبت به کالای ایرانی در ذهنیت واحدهای صنفی احیا شود؛ کمیته‌های تخصصی در کمسیون‌های اتاق اصناف شکل گرفت و مشکلات موجود بر سر تولید و عرضه کالاهای ایرانی احصا شد تا برطرف شوند.

جهانگیری گفت: خوشبختانه با اقدامات مثبت شکل گرفته اکنون سیستم مالیاتی و اصناف در کنار یکدیگر هستند، از طرفی باید گفت اصناف ما هزینه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کنند و فقط تقاضای تعامل دارند.

* افزایش شفافیت در فضای اقتصادی

در ادامه این نشست اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روابط اتحادیه‌ها با اتاق اصناف شفاف‌تر شده است؛ با توجه به وضعیت کشور توصیه می‌کنم خودمان را مشغول مسائل جزئی نکنیم.

او افزود: اهداف ما خارج از فرمایشات رهبری و دولت نیست؛ امروز باید با کالای قاچاق مبارزه کنیم و تمام مفسده‌های قاچاق را براندازی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اذعان داشت: این روزها اگر قرار باشد هر کسی به حق خودش قانع نباشد بازرسی‌های اتحادیه‌ها، سازمان صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات این آمادگی را دارند تا برخورد قانونی با کسانی که رفتار نامناسبی دارند، انجام دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار