ذخیره زیاد آب در تانکرهای خانگی کیفیت را کاهش می‌دهد

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: حجم مخزن مورد نیاز ذخیره‌سازی آبی هر مشترک در منزل نباید بیش از 12 ساعت بیشتر باشد چراکه کیفیت آب تغییر پیدا می‌کند و باعث استفاده بی‌رویه آب می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: حجم مخزن مورد نیاز ذخیره‌سازی آبی هر مشترک در منزل نباید بیش از 12 ساعت بیشتر باشد چراکه کیفیت آب تغییر پیدا می‌کند و باعث استفاده بی‌رویه آب می‌شود.
به گزارش فارس، ناصر اکبری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 10 سال است که شرایط خشک‌سالی بر استان اصفهان حاکم شده به طوری که از سال 89 ظرفیت منابع آبی 17 مترمکعب بر ثانیه بوده ولی امروز ظرفیت حدود 10 مترمکعب بر ثانیه است.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی حاکم بر استان و خشک‌سالی اقدامات اساسی و زیرساختی در شبکه آب اصفهان و بر روی تأسیسات آب انجام شده که امروز با حداقل فشاری از شرایطی که می‌توانست ایجاد کند عبور کنیم و میزان هدر رفت آب از 25 درصد به 16.2 درصد برسد.
* ذخیره زیاد آب در تانکرهای خانگی کیفیت را کاهش می‌دهد
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به تأمین زیرساخت‌های اساسی در استان اصفهان گفت: سامانه آب‌رسانی به عنوان نخستین سامانه کشور تله‌متری تشکیل شده که قابلیت دریافت و ارسال فرمان دارد و بازه آب توزیعی 56 شهر در اصفهان توسط این سامانه مدیریت می‌شود تا به هر شهر بر اساس نیاز به یکسان آب‌رسانی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر فشاری وارد می‌شود برای همه یکسان باشد البته امکان دارد به لحاظ توزیع شبکه داخل شهری نیاز به دقت بیشتر داشته باشد که زیرساخت‌ها توسط کارکنان شرکت آب و فاضلاب هر شهر در حال انجام و رسیدگی است.
اکبری بیان داشت: همچنین عدالت در توزیع و قطعی آب امسال به مراتب بهتر شده است، آب‌گیری در صورت خالی شدن مخازن آب عمل زمان‌بر است و باعث هدر رفت آب می‌شود به همین دلیل هم جیره‌بندی آب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب است.
وی تأکید کرد: حجم مخزن مورد نیاز ذخیره‌سازی آبی هر مشترک در منزل نباید بیش از 12 ساعت بیشتر باشد چراکه کیفیت آب تغییر پیدا می‌کند و باعث استفاده بی‌رویه آب می‌شود.
* مردم اصفهان مشترکان خوش‌مصرف آب هستند
رضا رضایی معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر استان اصفهان به 2 میلیون و 50 هزار واحد در حوزه آب شرب و بهداشت خدمت‌رسانی می‌کند.
وی افزود: اگر این جمعیت تفکیک شود 83 درصد آن را مشترکان خانگی تشکیل می‌دهند، بنابراین در درجه اول مشترکان مصارف خانگی مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان 75 درصد آب‌رسانی‌ها در اماکن خانگی استفاده می‌شود.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: در نخستین قدم مشترکان کل استان اصفهان به خانگی و غیرخانگی تفکیک شدند و برای قسمت خانگی برنامه‌ریزی شد تا اول مشترکان پرمصرف شناسایی و به آن‌ها با روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در مرحله اول میزان مصرف بر روی قبض اعلام و در مرحله بعد بروشورهایی تعبیه شد، پس از آن اقدام به تهیه قبوض خاص شده که علاوه بر قبض، نمودار وضعیت کنونی و 7 دوره قبل از آن مصرف مشترک هم مشخص با رنگ سبز و زرد و قرمز اطلاع‌رسانی می‌شود.
رضایی تصریح کرد: در سال 1396 تعداد 458 هزار اخطاریه به دست مردم رسانده شد و به منظور بررسی اثربخشی از مردم دعوت شد تا در هر منطقه یک روز به عنوان روز مشترکان پرمصرف جلسات آموزشی استفاده از لوازم کاهنده و کاهش مصرف آب برگزار شود، تاکنون 55 جلسه در مناطق مختلف برگزار و 50 هزار نفر در این جلسات شرکت کردند.
وی عنوان داشت: با تمام ارگان‌ها 30 جلسه با 30 هزار نفر برگزار شد تا مطالب به اطلاع مردم رسانده شود، به مساجد، حسینیه‌ها، پادگان‌ها و مدارس برای استفاده از آب خاکستری و ذخیره آب اطلاع‌رسانی و آموزش داده و جلسات آموزشی با سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به تغییر دید مردم در مصرف آب نیز ترتیب و در جلسات آموزش اختصاصی با آموزش و پرورش از ظرفیت 850 هزار دانش‌آموز، معلم‌ها و اولیا مربیان استفاده شد.
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: در دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه مردم اصفهان 5 درصد کاهش مصرف داشتند با این‌که حدود 28 هزار انشعاب جدید واگذار شده است.
وی متذکر شد: از سال 87 تا 96 آحاد مردم خوش‌مصرف بین 0 تا 20 مترمکعب از 66 درصد به 86 درصد رسید اما در دو ماهه اول سال 97 از 86 به 90 درصد رسیده است.
رضایی اذعان داشت: سامانه 1522 آماده ثبت‌نام مردم برای استفاده از لوازم کاهنده است و در صورتی که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند به صورت 12 ماهه روی قبوض هزینه را قسط بندی کند تا بتوانیم از سرانه مصرف 154 لیتر در شبانه‌روز به 110 لیتر برسیم.
* دستگاه تصفیه املاح مفید آب را می‌گیرد
محمدحسن ربیعی‌راد مدیر امور کنترل کیفیت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به نقش شرکت آب و فاضلاب در استفاده مردم از دستگاه‌های تصفیه آب اظهار کرد: منع فروش دستگاه‌های تصفیه آب بر عهده شرکت آب و فاضلاب نیست، ضرر قرار دادن این دستگاه‌ها قبل از آب شرب بیشتر از منفعت آن‌هاست و مردم در معرض از دست دادن املاح مفید آب قرار می‌گیرند.
در ادامه امیرحسین حکمتیان معاون مهندسی و توسعه پروژه‌ها شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: کار طراحی اصلاح شبکه فاضلاب میدان نقش جهان این میدان انجام شده اما شرایط میراثی ویژه میدان برای اجرا نیاز به تکنولوژی‌های جدید است که با دو شرکت خارجی در خصوص نحوه اجرای آن صحبت شده است.
وی افزود: پروژه فاضلاب مناطق شرق اصفهان با مبلغ 15 میلیارد تومان از 6 ماه پیش شروع شده و مشغول احداث سازه‌های پمپاژ فاضلاب و خطوط انتقال اصلی هستیم، کل مناطق استان اصفهان در بازه زمانی 3 ساله به اتمام خواهد رسید و پس از اجرای خطوط انتقال و پمپاژ وارد محدوده شبکه‌های فرعی و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب محلات خواهیم شد.
معاون مهندسی و توسعه پروژه‌ها شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: در سال 1396 در حدود 231 کیلومتر لوله‌گذاری آب در استان و 362 کیلومتر لوله‌کشی فاضلاب با شاخص رشد 52 درصدی نسبت به گذشته انجام شده است.
وی عنوان داشت: تصفیه‌خانه خوانسار امسال با هزینه 10 میلیارد تومان و پروژه آب‌رسانی به شهر گلشهر گلپایگان با هزینه 10 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
حکمتیان در پایان اضافه کرد: فاینانس اصلاح شبکه فاضلاب فعلاً برنامه در قسمت نخست در حال اجرا است و 3 فاز دیگر دارد، هر فاز به 50 میلیون یورو نیاز دارد؛ با این حال برنامه‌ریزی شده که با اتمام قسمت اول بخش دوم وارد مناقصه شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار