ایران و ژاپن؛ فراتر از حد انتظار

جام‌جهانی برای تیم‌های آسیایی به موفقیت نسبی همراه شد و یکی از تیم‌های قاره کهن توانست خودش را به مرحله حذفی رقابت‌ها برساند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: جام‌جهانی برای تیم‌های آسیایی به موفقیت نسبی همراه شد و یکی از تیم‌های قاره کهن توانست خودش را به مرحله حذفی رقابت‌ها برساند.

ژاپنی‌ها در حالی جواز صعود از مرحله گروهی را پیدا کردند که همچون ایران چهار امتیاز داشتند و ازنظر امتیاز و تفاضل گل و بازی رودررو شرایط برابری با سنگال داشتند اما دو کارت زرد کمتر حکم به صعود سامورایی‌ها داد. بر این اساس از جمع پنج نماینده آسیا یک تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید تا پهناورترین قاره جهان در مرحله پلی آف بدون نماینده نماند. این در حالی بود که هیچ‌یک از نمایندگان قاره آفریقا نتوانستند راهی به مرحله بعد پیدا کنند و هر چهار تیم قاره سیاه در همان مرحله گروهی از گردونه مسابقات خارج شدند. آسیایی‌ها درمجموع 14 امتیاز به دست آوردند درحالی‌که تیم‌های آفریقایی در این جام بیش از 11 امتیاز صاحب نشدند. البته آسیایی هنوز ژاپنی‌ها را در مسابقات حاضر آماده می‌بینند اما ملاک سنجش، عملکرد تیم‌ها این دو قاره در مرحله مقدماتی است.

آبروریزی آسیایی‌ها در جام‌جهانی 2014

در جام‌جهانی 2014 سهمیه قاره‌های آسیا و آفریقا به ترتیب چهار و پنج تیم بود در حالی این سهمیه در جام‌جهانی روسیه به پنج تیم برای قاره آسیا افزایش پیدا کرد. در آن جام هیچ‌یک از تیم‌های آسیایی نتوانستند راهی مرحله بعد شوند و مجموع امتیازهای که آنها جمع کردند به عدد سه رسید. این در حالی بود که آفریقایی‌ها 12 امتیاز به دست آوردند و نیجریه توانست خودش را به مرحله حذفی مسابقات برساند. مقایسه میان عملکرد تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی پیشین و جام‌جهانی فعلی نمایانگر تفاوت آشکار عملکرد تیم‌های قاره کهن در مقابل نمایندگان قاره سیاه است. تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی 2018 با جهشی قابل‌تحسین از امتیاز سه به 14 رسیده‌اند درحالی‌که آفریقایی‌ها با یک عقب‌گرد عجیب یک امتیاز هم کمتر از آسیایی‌ها تصاحب کردند.

کم‌تجربگی یکی از دلایل ناکامی آفریقایی‌ها

پیرامون دلایل ناکامی محض تیم‌های آفریقایی و عملکرد قابل‌قبول آسیایی‌ها می‌توان به نکات مشخصی اشاره کرد. ازجمله اینکه تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی قبلی روند آماده‌سازی خوبی را پشت سر نگذاشتند و به‌طور مثال تیم ملی ایران در رقابت‌ها تنها یک امتیاز به دست آورد و یا ژاپن و کره جنوبی هم با کسب تک امتیاز مرحله گروهی را به پایان رساندند درحالی‌که همین سه تیم در جام‌جهانی 2018 به عدد امتیازی 11 رسیدند. همچنین در جام‌جهانی 2014 نیجریه و الجزایر از گروه خودشان موفق به صعود شدند و هر دو هم چهار امتیاز به دست آوردند اما در جام‌جهانی اخیر آفریقایی‌ها سه تیم جدید را به‌عنوان نمایندگان قاره خودشان در جام‌جهانی دیدند. تونس، مصر و مراکش و سنگال نمایندگان تازه‌وارد این قاره به شمار می‌رفتند و نیجریه تنها تیمی به شمار می‌رفت که در دوره قبلی هم حاضر بود. شاید یکی از دلایل ناکامی تیم‌های آفریقایی در جام‌جهانی 2018 به همین موضوع مربوط باشد. به‌هرحال تجربه یکی از عوامل موفقیت در هر تورنمنتی به شمار می‌رود و چهار تیم تونس، مصر، مراکش و سنگال پس از سال‌ها دوباره فرصت خودنمایی در بزرگترین جشنواره فوتبالی جهان را پیدا می‌کردند.

پرچم آسیایی مقابل آفریقایی‌ها بالا رفت

تیم‌های آسیایی در جام‌جهانی 2018 با سه نماینده از قاره آفریقا هم‌گروه شدند و حاصل سه رقابت آنها کسب هفت امتیاز بود درحالی‌که حریفان قاره دیگر درمجموع این سه مسابقه به کسب تنها یک امتیاز بسنده کردند. عربستانی‌ها در گروه A با مصر هم‌گروه شدند و در آخرین بازی به برتری مقابل رقیب هم‌گروه بازی پایانی را پشت سر گذاشتند. تیم ملی ایران هم با مراکش هم‌گروه شد و در همان نخستین گام موفق شد این تیم را از پیش رو بردارد. ژاپنی‌ها هم که با سنگال هم‌گروه شده بودند در دومین دیدار به مصاف این تیم رفتند و از این حریف سرسخت یک امتیاز گرفتند. همین تک امتیاز به سامورایی‌ها کمک کرد تا برای سومین بار در جام‌جهانی از مرحله گروهی بالا بیایند و افتخار بزرگی را به نام خودشان سند بزنند. البته تیم ملی ایران هم اگر خوش‌شانس بود می‌توانست به‌عنوان دومین تیم آسیایی خودش را به جمع شانزده تیم پایانی برساند اما هم‌گروهی با اسپانیا و پرتغال مسیر دشواری را پیش روی یوزهای ایرانی قرارداد. بااین‌وجود شاگردان کی روش در گروه مرگ موفق به کسب چهار امتیاز شدند و اگر بخت به آنها روی خوش‌نشان می‌داد چه‌بسا با همین امتیاز هم راهی مرحله بعد می‌شدند. درمجموع باید عملکرد موفقیت‌آمیز تیم آسیایی بویژه ایران، ژاپن و کره جنوبی را به فال نیک گرفت و مدعی شد فوتبال قاره آسیا اگر از فوتبال قاره آفریقا پیش نیفتاده باشد حداقل با آن همسان است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار