بره موم و خواص آن

بره موم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماریها در کندو محسوب می شود.

بره موم و خواص آن

بره موم حاوی حدود 50 درصد صمغ یا رزین گیاهان، 30 درصد موم 10 درصد اسیدهای چرب ضروری، 5 درصد گرد گل و 5 درصد دیگر آن از ترکیبات آلی، ویتامینها و عناص معدنی مانند: نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.

بره موم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماریها در کندو محسوب می شود. بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالا می تواند نقش ضد عفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نماید.
همچنین پر کردن شکافها، تنگ کردن سوراخهای تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی ها، جلا دادن و ضد عفونی کردن جدار داخلی کندو و قابها، محکم کردن محل اتصال قابهای عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره موم است.بره موم (Bee glue) ماده چسبناکی است که زنبور برای جلوگیری از ورود سرما در اطراف کندو عسل جمع آوری می‌کند. خواص ضد سرطانی از جمله خواص بره موم است. رنگ آن‌ها اغلب قهوه‌ای رنگ بوده ولی بین رنگ‌های زرد تا سیاه با انعکاس رنگی قرمز یا سبز ، قهوه‎ای روشن تا مایل به سبز و قهوه‌ای مایل به قرمز متغیر است ولی به دلیل داشتن درصد بالای موم گیاهی، شیره و رزین که اساس رنگ زرد در کندوها هستند به رنگ زرد بیشتر تمایل دارند. بوی تند و مخلوطی از صمغ و موم است. بره موم‌ها را باید در هنگام مصرف با آب دهان مخلوط کرد و کاملاً جوید به دلیل اینکه طعم آن در ابتدا شدید و با آزاد شدن عناصر فعال موجود درونش طعمی ملایم پیدا خواهد کرد. پس از جویدن آن می‌توانید آن را به بیرون بیندازید یا مصرف کنید. البته رنگ، بو و احتمالاً خواص داروئی آنان مطابق منشأ و فصل سال می‌تواند تغییر کند.
خواص پزشکی بره موم :
این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون کاربرد دارد.در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری های عفونی استفاده شده است بر این اساس در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ توسط دکتر شاهین گوانجی انجام شد اثر عصاره بره موم زنبور عسل بر روی پاتوژن های
بیماری زاد بررسی شد که نتایج این طرح نشان داد عصاره بره موم دارای خاصیت آنتی میکروبیال قوی در غلظت ۳۰ % بر روی Candida albicans میباشد و نتایج این طرح در سال ۲۰۱۵ در مجله Chinese Journal of Integrative Medicine منتشر شد.
بره موم قویترین آنتی بیوتیک:
بره‏ موم را مى‏ توان جایگزین آنتى‏ بیوتیک‏ هاى شیمیایى نمود به این دلیل که داراى عارضه ‏ى جانبى نمى ‏باشد و هم‏چنین باکترى‏هایى را که به مواد شیمیایى مقاوم هستند را به راحتى از بین مى‏ برد.
خواص بره موم در طب سنتی:
بره‏ موم؛ ضد باکترى، ویروس، قارچ، التهاب و نیز آنتى ‏بیوتیک و آنتى ‏اکسیدان مى‏ باشد و براى درمان بیمارى‏ هایى چون حساسیت، خون‏مردگى، سوختگى، کوفتگى، زخم، سرطان، خستگى، مشکلات تنفسى، جوش‏ها، اختلالات پوست، آفتاب سوختگى، سرفه، عفونت، سرماخوردگى، آنفلوانزا، زونا و جراحات به کار گرفته مى ‏شود.
مخلوط عسل و بره موم
مخلوطی از 100 میلی‌لیتر عسل و 5 میلی‌لیتر بره موم و موم برای فشارخون بالا خصوصاً ناشی از مشکلات گوارشی دارویی معجزه‌گر است. همچنین برای باز کردن رگ‌های قلبی همراه با عسل زرشک و عسل کردستان در سه نوبت هرکدام یک نوبت به مقدار یک قاشق غذاخوری و نیز برای از بین بردن انگل‌های شناخته و یا ناشناخته بدن در معده و روده و اثناعشر و همچنین از بین بردن باکتری معده و عفونت‌های مزمن و سرطانی معده و نیز عفونت‌های ریوی و گلو و غیره در بدن که مخلوط آن با 5٪ رویال ژله (ماده‌ای که توسط زنبورها تولید می‌شود) برای از بین بردنعفونت زنانگی به‌صورت مصرف داخلی با دستگاه آپلی‌کاتور بسیار مناسب است. در این زمان، محل را با نوار بهداشتی آغشته به یک قاشق غذاخوری عسل اورگانیک کردستان بپوشانید. با انجام این عمل در موقع پاکی در هفت شب در رفع عفونت‌های رحمی به بانوان کمک خواهد نمود. در صورت بروز سوزش کم مشکلی نیست لیکن گهگاه بعضی به این ماده پرکاربرد حساسیت نشان می‌دهند که با مصرف عسل زرشک از بین خواهد رفت.
اثرات ضدباکتریایی و ضد عفونی
این ماده به‌شدت می‌تواند در بیماری‌های باکتریایی، عفونی و قارچی مؤثر باشد. همچنین درمان دردهای التهابی نیز تأثیر بسزایی دارد.برخی خواص دارویی این ماده شگفت‌انگیز درمان عفونت‌ها و التهابات به شرح زیر است.
محافظت در برابر تبخال‌های تناسلی و تاول‌های تبخالی
جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های اطراف دندان (Fungicidal properties)
استفاده در دندانپزشکی به‌عنوان یک ماده بی‌حس‌کننده
اثرات ضدالتهابی روی التهابات ورم حاد و مزمن مفاصل
كاهش آسم و آلرژي و انقباضات جريان هواي ماهيچه‌هاي صاف و واكنش‌هاي آلرژيك
برطرف‌کننده روماتیسم
تسریع درمان ناشنوایی
استفاده از آن برای کاهش عفونت‌های استخوانی و عفونت‌های بافت نرم و ترمیم جراحات پس از عمل جراحی
تحريك و تقويت سيستم ايمني بدن
افزایش پلاکت خون
حفاظت از کبد
ضدعفوني كردن مجاري ادراري
جلوگیری از بروز سرماخوردگی و آنفولانزاهای شدید در فصول سرد
میزان مصرف
-کپسول بره موم : روزانه نیم ساعت قبل از نهار و شام با یک لیوان آب عسل طبیعی میل شود
-عسل بره موم: روزانه یک الی دو قاشق غذا خوری
توصیه ها
توصیه می شود بره موم زمانی که معده به صورت کامل خالی است مصرف شود و استفاده از آن به شب و به عنوان آخرین خوراکی قبل از خواب موکول نشود.
بره موم هیچ عوارض جانبی نداشته و می توان آن را با خیال راحت میل کرد اما در مصرف آن چه به صورت کپسول و چه عسل با بره موم ، زیاده روی نکنید .
اثرات ضد سرطانی
تأثیر مستقیم ضد سرطانی
افزایش ایمنی
اثر آنتی‌اکسیدانی
اثر ضد تشکیل غیرطبیعی رگ‌های خونی
اثر ضدالتهابی
اثرات ضد باکتریایی و ضدویروسی
اثر ترمیم بافت آسیب‌دیده
اثر محافظت از شیمی‌درمانی
اثر محافظت از پرتودرمانی
خواص دارویی بره موم
مطالعات گسترده‌ای بر روی آن‌ها انجام‌شده است که همگی نشان از خواص دارویی و کاربردهای فراوان این ماده اعجاب‌آور هستند خواصی مانند ضد باکتریایی بودن و کاربردهایی درمان بیماری‌های سرطانی بره موم را از بقیه مواد طبیعی متمایز کرده است.تحقیقات نشان داده است بیمارانی که از سرطان‌های مانند سرطان ریه، معده، روده، پروستات، سینه، تخمدان و پانکراس رنج می‌برده‌اند با مصرف بره موم رو به بهبودی رفته و درمان سرطان آن سرعت بیشتری یافته‌اند.

بو : بوی بره موم تند و شبیه بوی صمغ درختان و همین‌طور بوی موم می‌باشد.

طعم و مزه و نحوه مصرف : دارای یک طعم خاص و مخصوص می‌باشد. در هنگام جویدن آن بهتر است ابتدا آن را با دهان خود مخلوط کنید تا طعم شدید ابتدای آن کاهش یابد. بعد از نیم ساعت جویدن می‌توانید آن را بیرون انداخته یا قورت دهید.

خواص آرایشی بره موم
از این ماده پرکاربرد به‌عنوان ضد بوها و ضد عرق‌ها استفاده فراوان می‌شود.
در برطرف کردن شوره سر و پوسته‌های تولیدشده در سر مؤثر است.
به دلیل خاصیت ضد قارچی در ترمیم دهنده‌های پوستی و تمامی محصولات پس از استفاده در اصلاح صورت کاربرد پیداکرده است.
خنثی‌کننده عفونت‌های پسوریازیس (آكنه ، جوش و لك‌هاي صورت) و قارچی مانند عفونت و کچلی موهای دست‌ و پا

بره موم را میتوانید در فروشگاه هایی که عسل تولید میکنند سفارش دهید .
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار