گام‌های امیدوار

یادآوری روزهای بدون ویلچر برای او سخت است، روزهایی که پاهای سالم داشت و بدون نیاز به دیگران در هیاهوی روزهای دوران پرزرق‌وبرقپر زرق و برق نوجوانی روزگار می‌گذراند. داستان از دست دادن پاهایش به سال‌هاسال ها قبل برمی‌گردد، درست وقتی‌کهوقتی که دانش‌آموز سال دوم راهنمایی بود باز می شود... آخرین روزهای اردیبهشت سال 71 راضیه هنگام بازگشت به خانه دچار سانحه رانندگی می‌شودمی شود تصادف می‌کند و از ناحیه کمر به پایین دچار ضایعه نخاعی ضایعه ای که درمانی برای آن وجود ندارد گریبان گیر او می‌شودمی شود.

فاطمه کاویانی- اصفهان امروز: یادآوری روزهای بدون ویلچر برای او سخت است ، روزهایی که پاهای سالم داشت و بدون نیاز به دیگران در هیاهوی روزهای دوران پرزرق‌وبرق پر زرق و برق نوجوانی روزگار می‌گذراند. داستان از دست دادن پاهایش به سال‌ها سال ها قبل برمی‌گردد ، درست وقتی‌که وقتی که دانش‌آموز سال دوم راهنمایی بود باز می شود . .. آخرین روزهای اردیبهشت سال 71 راضیه هنگام بازگشت به خانه دچار سانحه رانندگی می‌شود می شود تصادف می‌کند و از ناحیه کمر به پایین دچار ضایعه نخاعی ضایعه ای که درمانی برای آن وجود ندارد گریبان گیر او می‌شود می شود . اشک چشمانش را می پوشاند وقتی از اولین نخستین روزهایی که مجبور می شود شد بر این پاهای کاذب صندلی چرخ ‌ دار چرخ دار تکیه کند ، تعریف می‌کند اشک صورتش را می‌پوشاند بگوید . راضیه داستان ما حتی از پرت کردن خود با ویلچر به استخر به با قصد خودکشی گفت و اینکه افسردگی و خستگی به دنبال آن دل بریدن از زندگی باعث شد در ازلحاظ از لحاظ تحصیل ی سه 3 سه سال از هم سن و سال‌های سال های خود عقب بماند . نفرت از ویلچر او را خانه‌نشین خانه نشین کرد . نگاه‌های نگاه های دوستانش حس ترحم را در او زنده می ‌ کرد و همین موضوع انزوا او را دوچندان دو چندان عمیق‌تر عمیق تر می‌کرد می کرد . بالاخره تصمیم می گیرد گرفت در مدرسه‌ای مدرسه ای که کسی او را نشناسد مشغول به تحصیل شود اما بازهم باز هم حس ضعف ناتوانی و وابسته بودن به دیگران او را رها نمی کند نکرد . سال‌ها سال ها بر همین منوال می‌گذشت می گذرد تا روزی خبری در فضای مجازی توجه او را جلب می کند کرد . انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های آسیب های نخاعی در استان اصفهان برای توانمندی این بیماران عملکرد خوبی از خود به‌جا به جا گذاشته است بود . این جمله شاید در ابتدا نخست برای او مثل یک شعار و جمله کلیشه به نظر رس ی د اما باکمی با کمی پرس‌وجو پرس و جو متوجه می ش و د وجود دارند کسانی با وضعیت مشابه یا شاید بدتر از او در این مرکز در حال زندگی هستند و این موضوع نقطه عطف سرآغازی دیگر بر پایان 24 سال انزوا و خانه‌نشینی خانه نشینی راضیه می شود تاجایی که شد . و او ازآن‌پس تصمیم میگیرد گرفت برای حضور در این دراین مرکز خدماتی مرکزخدماتی از جنوب ازجنوب کشور به اصفهان سفر کند . هجرتی که به گفته خود راضیه هجرتی امیدبخش بود . حالا او بهترین تابلوهای نقاشی می‌کشد را می کشد و ، ورزش می‌کند می کند و حتی وحتی برخی مواقع فراموش می‌کند می که کندکه پاهایش دیگر توان راه رفتن ندارد . او حتی اکنون برای تردد دیگر به کسی وابسته نیست و بیش‌ازپیش توانمندی هایش را بیش ازسایرین از توانمندی‌هایش آگاه شده است. می داند.

10 درصدی که دیده نمی‌شوند نمی شوند

انجمن مردمی حمایت از آسیب دیدگان نخاعی اصفهان از سال 1385 توسط تعدادی از افراددچار آسیب دیدگان نخاعی به همراه چهار نفر از دغدغه ‌ مندان جامعه و به همت خیران استان اصفهان تأسیس شد که باگوشت وپوست واستخوان درداین بیماران رادرک کرده اند و 4 نفر از افراددارای دغدغه به همت خیرین استان اصفهان تاسیس شد . امااین NGO این تشکل مردمی مسیر سخت و طولانی وطولانی را برای رابرای رسیدن به یک تعادل و آرامش وآرامش نسبی پشت سر گذاشته سرگذاشته است چراکه به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از آسیب‌های ازآسیب های نخاعی استان اصفهان تا دو سال دوسال گذشته خانه‌به‌دوش خانه به دوش بودن د و ترس وترس از حکم تخلیه کابوسی بود که بودکه که آرامش را از این مجموعه را تهدید می ‌ کرد گرفته بود . منصور گلناری منصورگلناری از صرف هزینه بودجه یک میلیارد و 100 میلیون تومانی برای تأسیس تاسیس ساختمان جدید این مجموعه به وسعت 400 مترمکعب در 4 طبقه خبر داد و اظهار کرد: بیش از 80 درصد هزینه ساخت‌وساز ساخت و ساز و تجهیز این مرکز توسط خیرین خیران و بخشی از آن نیز به کمک شهرداری اصفهان صورت گرفته است. او او تأکید تاکید کرد بر اساس مفاد اساسنامه که توسط مؤسسان موسسان مجموعه به ثبت رسیده افرادی می‌توانند می توانند عضو مجموعه و از خدمات رایگان ان آن استفاده کنند که براثر حادثه تصادف سقوط از بلندی یا ضربات ناگهانی دچار آسیب نخاعی شده باشند. گلناری در ادامه افزود: در شرایطی که مطابق استانداردهای جهانی در هر جامعه‌ای جامعه ای بین 7 هفت 7 تا 12 درصد افراد دچار انواع معلولیت ها هستند که با توجه به میزان رعایت سطح بهداشت این رقم در هر جامعه متفاوت خواهد بود. او در ادامه تصریح کرد: اگر در نظر بگیریم در کشور ما به‌طور به طور میانگین 10 درصد میزان افراد دچار معلولیت هستند یعنی در کشور ما محاسبه شود بیش از 7 میلیون نفر معلول وجود دار ن د . این در حالی درحالی است که کمتر در سطح شهر حضور آنها را شاهد راشاهد هستیم و همین دیده نشدن باعث شده حقوق آنها نیز موردتوجه مورد توجه قرار نگیرد قرارنگیرد .

470 نفر از آسیب دیدگان نخاعی اصفهان تحت حمایت خیران

گلناری با انتقاد از اینکه در سیستم سلامت کشور سامانه‌ای سامانه ای جامع و دقیق برای ثبت اطلاعات افراد دچار آسیب نخاعی وجود ندارد تا بتوان برای آنها خدمات و تسهیلات در نظر گرفت عنوان کرد: مطابق آخرین اطلاعات در استان اصفهان حدود 3 هزار نفر بیمار آسیب نخاعی وجود دارد که نیاز به توانمندسازی توانمند سازی دارند این در حالی است که اطلاعات حدود 470 نفر در انجمن حمایت از آسیب‌های آسیب های نخاعی استان ثبت‌شده ثبت شده است. او او با اعلام اینکه امکانات و خدماتی که در این انجمن ارائه می‌شود می شود را ازلحاظ از لحاظ جسمی ، و حرکتی و روانی مطابق استانداردهای بین‌المللی بین المللی در سطح مطلوبی دانست که و گفت: تمام این خدم ات به‌صورت به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود می شود گفت: . این دست از بیماران بیش‌ازحد بیش از حد به کاردرمانی ، ورزش‌درمانی ورزش درمانی و مشاوره‌های مشاوره های روانشناسی نیاز دارند تا بتوانند فعالیت‌های فعالیت های روزانه و شخصی زندگی را بدون نیاز به سایرین انجام دهند اما این خدمات در مراکز خصوصی با هزینه‌های هزینه های زیادی ارائه می‌شود می شود که بسیاری از افراد نمی‌توانند نمی توانند این هزینه را پرداخت کنند. گلناری گلناری بیان داشت: فیزیوتراپی ، اردوهای گردشگری ، کلاس‌های کلاس های آموزش ی، هنری و فرهنگی ، برگزاری جلسات مشاوره حقوقی و روانشناسی و برگزاری مراسم مناسبتی را از جمله فعالیت‌های فعالیت های فرهنگی است که تلاش می‌شود می شود به‌صورت به صورت ماهانه و متداول مداوم به این مددجویان ارائه شود. گلناری آسیب‌های آسیب های نخاعی را مجموعه‌ای مجموعه ای از آسیب‌هایی آسیب هایی دانست که می‌توان می توان با اندکی رعایت ایمنی‌های ایمنی های اولیه از ابتلا به آنها پیشگیری کرد. او در ادامه بزرگترین تهدید برای این دست بیماران که بخش زیادی از مرگ‌ومیر مرگ و میر این افراد را به دنبال دارد را زخم‌های زخم های بستر عنوان کرد و افزود: بیماران آسیب‌های آسیب های نخاعی به دلیل اینکه بر حواس خود تسلطی ندارند ممکن است دچار زخم در زیرپوست زیر پوست شوند که این زخم‌ها زخم ها در درازمدت دراز مدت می‌توانند می توانند آسیب‌های آسیب های جدی با درمان بلندمدت بلند مدت به همراه صرف هزینه‌های هزینه های فراوان را در پی داشته باشند. از از سوی دیگر تأمین تامین ویلچر استاندارد موضوعی است که این دست از بیماران با آن دست‌به‌گریبان دست به گریبان هستند و به گفته گلناری هزینه تأمین تامین ویلچر برای بسیاری از خانواده این افراد غیرممکن غیر ممکن است که نیاز به مساعدت و همراهی خیران دارد.

ماهانه 25 میلیون تومان هزینه ماهانه اداره انجمن حمایت از آسیب دیدگان نخاعی

او در ادامه با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های آسیب های نخاعی اصفهان ازلحاظ از لحاظ ارائه خدمات و تجهیز ساختمان در کشور بی‌مانند بی مانند است اضافه کرد: ماهانه این مرکز با هزینه‌های هزینه های ب الغ بر یش از 25 میلیون تومان روبرو است که به‌طور تماما کامل توسط خیرین خیران پرداخت می‌شود می شود . او تأکید تاکید کرد: بهزیستی به‌عنوان به عنوان یکی از سازمان‌های سازمان های مرتبط با این امر با توجه به حجم زیاد افرادی که تحت پوشش دارد و بودجه محدود نمی‌تواند نمی تواند در تمام حوزه‌ها حوزه ها ورود پیدا کند . گلناری گلناری اهداف انجمن را نه‌تنها نه تنها حمایت‌های حمایت های درمانی و آموزشی پس از وقوع معلولیت که تلاش در جهت پیشگیری از بروز آسیب نخاعی دانست اضافه کرد: بیاییم به‌دوراز بدور از هرگونه هر گونه شعاری جامعه را برای زندگی بیماران دچار آسیب‌های آسیب های نخاعی مناسب و مساعد کنیم. به‌هرحال به هر حال باید دانست که این افراد نیز بخشی از جامعه هستند که نیاز به توجه از تمامی ابعاد اجتماعی اقتصادی و فرهنگی رادارند تا بتوانند در کنار محدودیت حرکتی که با آن مواجه هستند زندگی به نسبت ا آرامی را پشت سر گذارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار