بزرگترین مشکل پروژه نمایشگاه مسائل مالی است
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان با بیان اینکه اتاق بازرگانی تا هنوز به طور کامل به تعهدات خود برای افزایش سرمایه نمایشگاه عمل نکرده است، گفت: تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، نمی توان رقم دقیقی را برای افزایش هزینه های پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان پیش بینی کرد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان با بیان اینکه اتاق بازرگانی تا هنوز به طور کامل به تعهدات خود برای افزایش سرمایه نمایشگاه عمل نکرده است، گفت: تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، نمی توان رقم دقیقی را برای افزایش هزینه های پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان پیش بینی کرد.
به گزارش ایسنا، علی یارمحمدیان پیش از ظهر امروز (يكشنبه) در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه بزرگ نمایشگاه بزرگ اصفهان، با اشاره به اينكه نمايشگاه از اهميت بسزايي در اقتصاد برخوردار است، اظهار كرد: نمايشگاه موتور محركه اقتصاد است و كشورهايي كه نمايشگاه فعال دارند، اقتصادي پويا داشته و در صادرات و واردات موفق خواهند بود.
وي با بيان اينكه اصفهان صنعتي ترين استان كشور است، بنابراين بايد در صنعت نمايشگاهی پيشرو باشد، افزود: متاسفانه مكان فعلي نمايشگاه در شأن اصفهان نيست و این شهر از لحاظ فضاي نمايشگاهي نسبت به استان هايي چون آذربايجان شرقي، خراسان رضوي، فارس، تهران و ... بسيار عقب است، به عنوان نمونه مساحت نمايشگاه تهران ٦٠ هزار متر مربع، مشهد ٢٥ هزار متر مربع و تبريز حدود ٨٠ هزار متر مربع است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان تاكيد كرد: با وجودي كه از لحاظ متراژ از ديگر نمايشگاه ها عقب هستيم، اما كيفيت برخي نمايشگاه هاي اصفهان از جمله گردشگري، فرش، كشاورزي و ... بالاتر و حتي بي رقيب در کشور است. با اين وجود فضاي نمايشگاهي استاندارد ميتواند فرصت هاي از دست رفته اصفهان را بازگرداند.
وي با تاكيد بر اينكه پيشرفت پروژه نمايشگاه در گرو عمل به تعهدات سهامداران، مجريان و پيمانكاران است، اظهار كرد: در حال حاضر ٤٧ هكتار ديوار كشي زمين نمایشگاه انجام شده كه فاز اول آن ١٧ هكتار است.
یارمحمدیان با بیان اینکه محوطه سازي پروژه جديد نمايشگاه اصفهان ٧٠ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، گفت: تا دو ماه آينده سقف سالن نمايشگاه و تا چهار ماه آينده نیز ديواركشي و كف سازي سالن نمايشگاه به اتمام خواهد رسيد.
وی با بیان اینکه کل برآورد هزینه برای پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان 159 میلیارد تومان است، افزود: تاکنون 47 میلیارد تومان از این رقم، قرارداد منعقد شده است، اما پیشرفت پروژه به شرط تعهداتی است که سهامداران به آنها عمل کنند چرا که شرکت نمایشگاه اصفهان به تنهایی قادر به تامین مبالغ این پروژه نیست.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان با اشاره به اینکه در مجمع سال 96 شرکت نمایشگاه اصفهان میزان رقم مصوب افزایش سرمایه 50 میلیارد تومان بود، گفت: از این میزان 32 میلیارد تومان سهم شهرداری، 17 میلیارد تومان سهم اتاق بازرگانی و بقیه نیز مربوط به سهامداران خرد است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه افزایش نرخ ارز میزان هزینه های پروژه را تا چه اندازه افزایش داده و برآورد شرکت نمایشگاه چه میزان است، اظهار کرد: افزایش نرخ دلار و یورو مشکل پروژه را بیشتر کرده است به نحوی که نوسانات نرخ ارز هزینه های پروژه را افزایش خواهد داد، اما با توجه به اقداماتی که در راستای کاهش هزینه ها انجام داده ایم، برآورد شرکت همان رقم 159 میلیارد تومان است.
یارمحمدیان تصریح کرد: تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، نمی توان رقم دقیقی را برای افزایش هزینه های پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان پیش بینی کرد، اما امروز بزرگترین مشکل پروژه نمایشگاه بزرگ، مسائل مالی است و در صورتی که این مشکلات را نداشته باشیم سرعت پروژه افزایش می یابد.
اتاق بازرگاني به تعهدات خود عمل نكرده است
وی تاکید کرد: با وجود تمام این مشکلات سود شرکت نمایشگاه در سال 96 نسبت به سال 95، معادل 83 درصد افزایش یافته است که رقم کمی نیست و کاهش هزینه ها حاکی از بهبود عملکرد شرکت است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان هم چنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تغییر محل نمایشگاه به منطقه روشن دشت موجب کاهش بازدیدکنندگان تخصصی و غیرتخصصی می شود، گفت: اگر نمایشگاه به معنای واقعی تخصصی باشد حتی اگر محل نمایشگاه در منطقه سگزی باشد، بازدیدکنندگان تخصصی جذب آن خواهند شد.
وی افزود: انتقال نمایشگاه در محدوده خارج از شهر، موجب انتقال ترافیک به حاشیه شهر خواهد شد و در نهایت باعث کاهش ترافیک شهری می شود، البته با همکاری معاونت ترافیک اتوبوس هایی را در نقاط مختلف شهر برای جابجایی مردم به مکان جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان جانمایی خواهیم کرد.
یارمحمدیان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص اختلاف شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان بر سر سهام نمایشگاه بزرگ اصفهان و تاثیری که بر پیشرفت این پروژه خواهد داشت، گفت: اتاق بازرگانی و شهرداری دو سهامدار عمده پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان است و وجود برخی اختلاف سلیقه ها در هیات مدیره ها طبیعی است.
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی در جلسه هیات مدیره با تغییر مدیریت نمایشگاه و آمدن بنده موافقت کرد و اما اتاق بازرگانی تا هنوز به طور کامل به تعهدات خود برای افزایش سرمایه نمایشگاه عمل نکرده است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان ادامه داد: در صورت اتمام فاز یک پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، فاز دو این پروژه را با کمک سرمایه گذاران و مشارکت مردمی تکمیل خواهیم کرد.