عده‌ای در قضیه معدن موته قصد تخریب دارند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مباحث مربوط به درخواست مجوز اکتشاف معدن موته از 3 سال پیش مطرح بوده که به دلیل اهمال‌کاری و عدم قاطعیت دستگاه‌های متولی تبدیل به اختلافی میان دستگاه‌های مختلف شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مباحث مربوط به درخواست مجوز اکتشاف معدن موته از 3 سال پیش مطرح بوده که به دلیل اهمال‌کاری و عدم قاطعیت دستگاه‌های متولی تبدیل به اختلافی میان دستگاه‌های مختلف شده است.
کوروش محمدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مباحث مطرح‌شده پیرامون واگذری یکی از مجوزات معادن موته اظهار کرد: هر که در این کشور دل در گرو این سرزمین، خاک و نام پرآوازه ایران دارد، نسبت به محیط زیست دغدغه دارد چراکه محیط زیست امانتی در دستان ماست.
وی با بیان این‌که همه ما نسبت به حفظ محیط زیست مکلف هستیم، افزود: همان‌طور که محیط زیست از نسل‌های پیشین به ما رسیده، ما نیز باید در حفظ و مراقبت از آن کوشا باشیم و این امانت گران‌بها را با کم‌ترین آسیب به نسل بعد از خود بسپاریم.
* مطرح کردن موضوع موته پس از 3 سال
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این حق نسل‌های بعد از ماست که از محیط زیستی سالم و همه ارکان آن اعم از آب، هوا و حیات وحش با امنیت کامل برخوردار باشد.
وی خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به درخواست مجوز اکتشاف معدن موته از 3 سال پیش مطرح بوده که به دلیل اهمال‌کاری و عدم قاطعیت دستگاه‌های متولی تبدیل به اختلافی میان دستگاه‌های مختلف شده است.
محمدی با بیان این‍که سازمان صنعت، معدن تجارت و محیط زیست استان اصفهان متولیان اصلی صدور مجوز معادن در این استان هستند، یادآور شد: هرآنچه اکنون در رابطه با معدن موته اتفاق افتاده حاصل اهمال‌، مسامحه و ساده‌انگاری دستگاه‌های متولی بوده که نسبت به تأمین امنیت و شرایط مساعد برای حیات وحش موجود در منطقه موته بی‌توجهی کرده‌اند.
* متولیانی حفاظت از محیط زیست کجا هستند؟
وی با بیان این‌که بر اساس شنیده‌ها هم‌اکنون بیش از 70 معدن در منطقه موته فعال هستند و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، ادامه داد: سؤالی که مطرح است این است که متولیان امر چرا تا به امروز نسبت به حفظ محیط زیست منطقه حفاظت‌شده موته سکوت کرده و بی‌تفاوت بوده‌اند؟ متولیانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست منطقه موته را داشته‎‌اند، کجا هستند؟
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از صدور مجوزهای قبلی برای بهره‌برداری از معادن مستقر در موته اذعان داشت: در رابطه با مورد اخیر این سؤال مطرح است که چرا سازمان محیط زیست طی 3 سال گذشته تلاش لازم را برای ورود شورای عالی محیط زیست به این قضیه انجام نداده است؟
وی تأکید کرد: وقتی مسائل زیست‌محیطی به محل اختلاف دستگاه‌های مربوطه تبدیل می‌شود، باید توسط مرجع حل اختلاف آن متشکل از دادگستری، محیط زیست، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و استانداری بررسی شود.
* صدور مجوز معدن موته توسط محیط زیست
محمدی با بیان این‌که مجوز صادرشده برای معدن موته توسط محیط زیست و دیگر دستگاه‌های متولی تأیید و امضا شده است، اذعان داشت: این اداره کل حفاظت محیط زیست است که به عنوان مرجع و متولی اصلی امر تشخیص می‌دهد که اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن برای منطقه حفاظت‌شده‌ای خطر دارد یا خیر؛ این در حالی است که محیط زیست صورت‌جلسه‌ای را برای صدور همان معدن امضا کرده و به اتفاق آرای همه اعضای هیأت مزبور تصویب شده است.
وی تصریح کرد: این که عده‌ای در این موضوع با جهت‌گیری خاصی قصد تخریب چهره‌ استاندار اصفهان را دارند، کار درستی نیست چراکه این مسأله مستقیماً ارتباطی به استاندار پیدا نمی‌کند و تنها یکی از اعضای شورای حل اختلاف محیط زیست بوده که صورت‌جلسه‌ای قانونی را به استناد امضای متولی محیط زیست استان اصفهان امضا کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز داشت: تصمیم هیأت حل اختلاف محیط زیست برای صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری معدن موته وجاهت قانونی داشته و بر اساس تبصره 5 ماده 24 قانون مکرر معادن صورت گرفته است که این به معنای مجوز از سوی استانداری نیست بلکه استاندار به عنوان یکی از اعضا صورت‌جلسه‌ای قانونی را امضا کرده و مرجع تشخیص آسیب‌های زیست‌محیطی استان اصفهان نیز آن را تأیید کرده است.
* عده‌ای در قضیه معدن موته قصد تخریب دارند
وی اضافه کرد: به استانداری که در طول هفته برای رایزنی جهت حل مسائل آب استان اصفهان با مقامات دولتی چندین سفر به تهران دارد، نمی‌شود برچسب ناقض مسائل زیست‌محیطی زد.
محمدی عنوان داشت: سابقه مهرعلیزاده در جایگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که او همواره جزو حامیان محیط زیست بوده است، اما اکنون عده‌ای با روش‌های جنجالی و جهت‌دار در حال گل‌آلود کردن فضا در قضیه معدن موته هستند و این کار سودی در پی نخواهد داشت.
وی با بیان این‌که منطقه حفاظت‌شده موته قطعاً باید از هرگونه تعرض مصون بماند، بیان کرد: این مسأله باید از راه و مجاری قانونی مشخص‌شده پیش برود.
* حل مسأله معدن موته از طریق مجاری قانونی
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که همه به یک میزان دغدغه محیط زیست استان اصفهان را دارند، متذکر شد: یک عضو شورای شهر به لحاظ قانونی وظیفه‌ای نسبت به مسائل محیط زیست خارج از شهر نمایندگی خود ندارد اما بر اساس رسالت نمایندگی شهروندان قطعاً نسبت به دغدغه‌های زیست‌محیطی بی‌تفاوت نخواهد بود.
وی اضافه کرد: نباید کاری کنیم که فردی را در مقابل جریان محیط زیست استان اصفهان قرار دهیم بلکه باید به سراغ متولیانی رفت که پاسخگو نبوده‌، در گذشته اهمال‌کاری کرده‌ و فضا را به اینجا رسانده‌اند.
محمدی اذعان داشت: مسأله معدن موته در حال حاضر باید از طریق مجاری قانونی حل شود و در این زمینه همه فعالان حوزه محیط زیست و سمن‌های مرتبط و به نوعی همه شهروندان وظیفه‌ای مشابه دارند که باید با رفتاری هم‌دلانه و تعاملی و در مجاری قانونی، همگی برای صیانت از زیستگاه طبیعی وحوش منطقه موته تلاش کنند؛ قطعاً در این زمینه حمایت همه مسؤولان استان و به ویژه امام جمعه اصفهان نیز کارگشا خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار