تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت :۲۰درصد از زمین‌های کشاورزی به شیوه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:۲۰درصد از زمین‌های کشاورزی به شیوه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد در آیین بهره برداری از طرح 230هکتاری آبیاری بارانی روستای دره بید فریدن گفت: وزارت جهاد کشاورزی هرسال باید 250هزار هکتار از اراضی را به سامانه های نوین آبیاری مجهز کند تا به کاهش 30درصدی درمصرف آب برسد.
عباس زارع افزود:پارسال بیش از 300هزار هکتار از اراضی کشور مشمول این طرح شد که تاکنون 180هزار هکتار از آن تحویل کشاورزان شده است.
به گفته وی تاکنون 20درصد از اراضی کشور به شیوه های نوین آبیاری مجهز شده اند اما شهرستان فریدن در این زمینه پیشگام بوده و توانسته از 22هزار هکتار زمین 75درصد از آن را مجهز به سیستم های نوین آبیاری کند.
برای اجرای طرح 230هکتاری آبیاری بارانی روستای دره بید فریدن بیش از 24میلیارد ریال هزینه شده که 23میلیارد ریال آن تسهیلات بلاعوض بوده است.
مشاور وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی همچنین در سفر به شهرستان فریدن از نخستین طرح آبیاری زیرسطحی کشور بازدید کرد.
طرح آبیاری زیرسطحی را برای نخستین بار در کشور صارم رفیعی کشاورز دامنه ای با هزینه ای افزون بر 12میلیارد ریال در سطح 30هکتاراجرا کرده است.
طرح آبیاری زیرسطحی روشی کاملا هوشمند است که آب را مستقیم به ریشه گیاه هدایت می کند و متناسب با نیاز گیاه آبیاری می شود و در این روش تبخیر به صفر رسیده و راندمان آبیاری را تا 95درصد افزایش می دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار