تولد بازیگری که از مهرجویی به ریدلی اسکات رسید

گلشیفته فراهانی که یک بار سینما را به موسیقی ترجیح داده و در ایران مانده بود، کمتر از یک دهه بعد به‌خاطر سینما از ایران رفت.

وب سایت فیلم نت نیوز - یاسین محمدی: گلشیفته فراهانی که یک بار سینما را به موسیقی ترجیح داده و در ایران مانده بود، کمتر از یک دهه بعد به‌خاطر سینما از ایران رفت.

گلشیفته فراهانی که یک بار سینما را به موسیقی ترجیح داده و در ایران مانده بود، کمتر از یک دهه بعد به‌خاطر سینما از ایران رفت.
گلشیفته فراهانی در خانواده‌ای بزرگ شد که پیش از او پدر، مادر و خواهر بزرگ‌ترش حرفه‌ی بازیگری را برای خود برگزیده بودند. هرچند شقایق که ۱۱ سال از او بزرگ‌تر بود فقط یک سال زودتر از او با فیلم «لیلا» (۱۳۷۵) داریوش مهرجویی وارد سینما شد و گلشیفته‌ی ۱۴ساله، سال بعد در فیلم بعدی مهرجویی «درخت گلابی» (۱۳۷۶) نقش به‌یادماندنی «میم» را بازی کرد و در اولین حضورش از جشنواره‌ی فجر سیمرغ بلورین گرفت تا نامش به‌عنوان جوان‌ترین برنده‌ی این جایزه ثبت شود.
بااین‌حال سه سال طول کشید که گلشیفته که به هنرستان موسیقی رفته بود به سینما بازگردد. «هفت پرده» (۱۳۷۹) نخستین فیلم فرزاد مؤتمن، تجربه‌ی دوم او در کنار بازیگرانی چون فریبرز عرب‌نیا، مهدی احمدی، عسل بدیعی، ماهایا پطروسیان و پدرش بهزاد فراهانی بود. فیلم آن‌طور که باید دیده نشد، اما گلشیفته در دوراهی تصمیم‌گیری بین سینما و موسیقی، سینما را برگزید و در ایران ماند تا به بازیگری ادامه دهد.
گلشیفته پس از «هفت پرده» به قمار در بازی در فیلم‌های اول کارگردانان ادامه داد و در فیلم‌های اول حمیدرضا صلاحمند (زمانه/ ۱۳۸۰)، محمد حقیقت (دو فرشته/ ۱۳۸۱)، مهدی کرم‌پور (جایی دیگر/ ۱۳۸۱) و حمید نعمت‌الله (بوتیک/ ۱۳۸۲) بازی کرد.
بازی او در «اشک سرما» (۱۳۸۲) با کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد هم که در شرایط دشوار کوهستانی و سرد کردستان انجام شده بود، تحسین منتقدان را در پی داشت و با نامزدی در بیست‌ودومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر نشان داد موفقیت او در چهارده سالگی یک اتفاق گذرا نبوده است. گلشیفته که در این فیلم برای نخستین بار نقش دختری کرد را ایفا می‌کرد، رقابت را به گوهر خیراندیش (رسم عاشق‌کشی) واگذار کرد، اما سال بعد تندیس بهترین بازیگر زن جشن خانه‌ی سینما را هم به خود اختصاص داد.
گلشیفته فراهانی در فیلم «اشک سرما»
او در همین سال در یک فیلم با تولید مشترک ایران و تونس به کارگردانی ناصر خمیر با نام «باباعزیز» بازی کرد. علی رفیعی آخرین کارگردان ایرانی‌ای بود که گلشیفته در نخستین فیلمش بازی کرد؛ حاصل کار این استاد کارکشته‌ی تئاتر در سینما فیلم خوش‌آب‌ورنگ و به‌یادماندنی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» (۱۳۸۳) بود که یک نامزدی در جشن خانه سینما هم برای گلشیفته فراهانی به‌همراه آورد.
گلشیفته فراهانی در فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»
گلشیفته پس از فاصله‌ای کوتاه بازگشتی توفانی به سینما داشت. او در سال ۱۳۸۵ در پنج فیلم بازی کرد که دیگر کارگردانان تازه‌کاری را پشت دوربین نداشتند و گلشیفته فقط در طول یک سال با ابراهیم حاتمی‌کیا (به‌نام پدر)، رسول ملاقلی‌پور (میم مثل مادر)، بهمن قبادی (نیوه‌مانگ) و بار دیگر با داریوش مهرجویی (سنتوری) همکاری کرد.
گلشیفته فراهانی در فیلم «سنگ صبور»
حضور «نیوه‌مانگ» در جشنواره سن‌سباستین اسپانیا، گلشیفته را درمعرض انتخاب تیم هالیوودی‌ای قرار داد که برای فیلم جدید ریدلی اسکات به‌دنبال بازیگری خاورمیانه‌ای می‌گشت. گلشیفته به امریکا رفت و در تست موفق شد و نقش «عایشه» در «یک مشت دروغ» (۲۰۰۸) را به‌دست آورد تا در این فیلم با لئوناردو دی‌کاپریو و راسل کرو هم‌بازی شود.
گلشیفته فراهانی در فیلم «به نام پدر»
بازی گلشیفته در این فیلم بااین‌که با رعایت ضوابط داخلی انجام شده بود حواشی بسیاری برای او و فیلم بعدی‌اش «درباره‌ی الی» (۱۳۸۷) با کارگردانی اصغر فرهادی ایجاد کرد و فیلم تا مرحله‌ی حذف از جشنواره و اکران پیش رفت و کار به دخالت رئیس‌جمهوری وقت کشید! گلشیفته هم پس از فراز و نشیب‌های بسیار تصمیم به اقامت در فرانسه و بازی در سینمای اروپا و امریکا گرفت.
گلشیفته فراهانی و ترانه علیدوستی در فیلم «درباره الی»
او از سال ۲۰۱۱ تا به امروز در ۲۱ فیلم بازی کرده و همکاری با کارگردانانی مثل رولند جافه، رشید بوشارب، ریدلی اسکات، هیو هادسن و جیم جارموش را تجربه‌ کرده است.
گلشیفته فراهانی در فیلم «دختران خورشید»
پیش‌تر فیلم‌های «درباره‌ی الی» را در بین آثار شاخص اصغر فرهادی و «نیوه‌مانگ» را درمیان آثار برتر هدیه تهرانی مرور کرده‌ایم.
گلشیفته فراهانی در فیلم «نیوه مانگ»
چهار فیلم برتر دیگر او را با هم مرور می‌کنیم:
4) بوتیک (۱۳۸۲)
نخستین فیلم حمید نعمت‌الله که کارش را با نقد فیلم در مطبوعات سینمایی و دستیاری مسعود کیمیایی در «ضیافت» (۱۳۷۴) و «مرسدس» (۱۳۷۶) آغاز کرده بود، نوید ظهور کارگردانی خوش‌فکر را داد و گلشیفته فراهانی در کنار محمدرضا گلزار، حامد بهداد، رضا رویگری و افسانه چهره‌آزاد با کارگردانی او بازی‌های درخشانی در فیلم ارائه کردند. گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش «اتی» دختر ساده‌ای بازی می‌کند که تصمیم دارد به خارج برود و برای تهیه ‌کردن پول به دردسر می‌افتد. فیلم در بیست‌ودومین جشنواره‌ی فیلم فجر به‌نمایش درآمد و نعمت‌الله جایزه‌ی بهترین فیلم اول جشنواره را به‌دست آورد و چند ماه بعد گلشیفته فراهانی در جشنواره‌ی سه‌قاره نانت نخستین جایزه‌ی جهانی‌اش را برای همین فیلم به‌دست آورد.
گلشیفته فراهانی و محمدرضا گلزار در فیلم «بوتیک»
3) میم مثل مادر (۱۳۸۵)
گلشیفته فراهانی که عادت داشت در اولین فیلم کارگردانان تازه‌کار بازی کند، این بار در آخرین فیلم کارگردانی کهنه‌کار جلوی دوربین رفت. رسول ملاقلی‌پور چند ماه بعد از اکران این فیلم در ۵۱سالگی بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت. گلشیفته در این فیلم در نقش «سپیده» بازی می‌کند که در زمان جنگ ایران و عراق در بیمارستانی در سردشت پرستار بوده و در بمباران شیمیایی سردشت دچار مشکلاتی می‌شود و بعدها فرزندش با مشکلات تنفسی به‌دنیا می‌آید. حسین یاری و سحر دولتشاهی از دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند. بنیاد سینمایی فارابی این فیلم را به‌عنوان نماینده‌ی سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی کرد که به جمع نامزدها راه نیافت. گلشیفته فراهانی برای بازی در این فیلم نامزد جایزه‌ی بازیگری جشن خانه‌ی سینما شد که جایزه به هدیه تهرانی بازیگر «چهارشنبه‌سوری» (۱۳۸۴) رسید.
گلشیفته فراهانی و علی شادمان در فیلم «میم مثل مادر»
2) درخت گلابی (۱۳۷۶)
نخستین فیلم گلشیفته فراهانی با کارگردانی داریوش مهرجویی و در کنار همایون ارشادی، نعمت‌الله گرجی و شهرام حقیقت‌دوست ساخته شد. او در این فیلم در نقش «میم» دخترکی بازی می‌کند که عشق ازدست‌رفته‌ی سال‌های دور یک نویسنده به‌نام «محمود» است. «محمود» نویسنده‌ای در آستانه‌ی شصت‌سالگی است که باغ پدری‌اش در دماوند می‌رود تا بلکه بتواند کتاب نیمه‌کاره‌اش را به پایان برساند، اما درخت گلابی باغ که یادآور خاطرات «میم» است مثل او بی‌بار شده و او را به گذشته می‌برد. مهرجویی این فیلم را بر اساس داستان کوتاهی از گلی ترقی ساخته است و با این فیلم از فضای چند فیلم گذشته‌اش که با «هامون» (۱۳۶۸) آغاز شده بود و به «لیلا» (۱۳۷۵) ختم می‌شد، عبور کرد. گلشیفته فراهانی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد.
گلشیفته فراهانی در فیلم «درخت گلابی»
1) پترسون (Paterson) (۲۰۱۶)
این فیلم کمدی‌رمانتیک جیم جارموش، داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که زندگی عادی و روزمره‌ی خود را می‌گذرانند. «پترسون» با بازی آدام درایور، راننده‌ی اتوبوس خطی در شهر پترسون در ایالت نیوجرسی است و در طول روز شعرهای ساده‌ای در دفترچه‌اش می‌نویسد و همسرش «لورا» با بازی گلشیفته فراهانی رویای ستاره‌ی موسیقی شدن دارد و این‌که روزی مغازه‌ی کاپ‌کیک‌فروشی راه بیندازد. فیلم در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن به‌روی پرده رفت. پیش از این هم فیلم «خورش آلو با مرغ» (۲۰۱۱) با بازی فراهانی در بخش اصلی جشنواره ونیز رقابت کرده بود و فیلم‌های «سرزمین شیرین فلفلی من» (۲۰۱۳) و «دو دوست» (۲۰۱۵) در بخش‌های نوعی نگاه و دوربین طلایی کن به‌روی پرده رفته بودند. تازه‌ترین فیلم گلشیفته فراهانی با نام «دختران خورشید» (۲۰۱۸) با کارگردانی اوا هوسون هم امسال در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن رقیب فیلم‌های اصغر فرهادی و جعفر پناهی بود.
ارسال نظر