آماده بازسازی حجره تخریبی در محدوده مسجد جامع هستیم

شهردار اردستان با اشاره به تخریب حجره ای قدیمی در محدوده اثر تاریخی مسجد جامع از آمادگی آن مجموعه برای بازسازی دوباره این حجره خبر داد.

شهردار اردستان با اشاره به تخریب حجره ای قدیمی در محدوده اثر تاریخی مسجد جامع از آمادگی آن مجموعه برای بازسازی دوباره این حجره خبر داد.

محسن حیدری ایرنا گفت: با توجه به اجرای طرح بازآفرینی شهری در محدوده مسجد جامع اردستان از میراث فرهنگی درخواست شد تا در زمینه بهسازی این حجره که از نظر شهرداری چندان قدمت نداشت و از استحکام کافی برخوردار نبود، اقدام شود.
وی افزود: فرد یا افرادی در این میان اقدام به تخریب بنا کردند و زمانی که قسمتی از سقف و دیواره این حجره تخریب شده بود، شهرداری برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت های جانی به شهروندان برای جمع آوری و پاکسازی آن اقدام کرد.
شهردار اردستان بیان کرد: با توجه به تخریبی بودن این بنا شهرداری موضوع را به جایی اعلام نکرده بود.
او اضافه کرد: این مجموعه آمادگی دارد تا با موافقت اداره میراث فرهنگی پس از سپری شدن فرآیندهای قانونی و دریافت پروانه ساخت، نسبت به بازسازی دوباره این حجره اقدام کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان پیش تر در این زمینه عنوان کرده بود: فرد یا افرادی شبانه ناودان ها و آب رو یک حجره قدیمی در محدوده مسجد جامع واقع در مرکز این شهرستان را تخریب و با قرار دادن شلنگ آب روی بنا قسمتی از سقف را خراب کردند و به دیواره ها آسیب جدی زدند.
به گفته محمدرضا صدوقی، شهرداری اردستان نیز با عنوان نداشتن استحکام لازم و خطرسازی برای عابران این حجره را ویران و مصالح آن را جمع آوری کرده که چند نفر در این زمینه شناسایی و دادخواستی نیز تنظیم شده است.
به گزارش ایرنا، مسجد جامع اردستان در سال 1311 با شماره 180 در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسید.
واقع بودن حجره قدیمی متعلق به اواخر دوره قاجار در حریم درجه یک مسجد جامع اردستان به گفته رئیس میراث فرهنگی این شهرستان در سال 1384 در قالب حریم و ضابطه های عرصه مسجد جامع از سوی شورای عالی سازمان میراث فرهنگی به استانداری، فرمانداری و شهرداری فرستاده شده بود.
عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در محدوده اثر تاریخی مسجد جامع اردستان از بهمن سال گذشته آغاز شده بود که به گفته شهردار، به دلیل مشکلات گوناگون اکنون تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اردستان با 670 هکتار وسعت (دارای 195 هکتار بافت تاریخی و 60 هکتار بافت فرسوده) در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار