پروژه تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش نیازمند 2 میلیارد دلار اعتبار است

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه کمبود آب از موضوعات جدی پالایشگاه اصفهان است، گفت: اجرای پروژه مربوط به تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش در پالایشگاه اصفهان نیازمند اعتبار 2 میلیارد دلاری است که البته بازگشت سرمایه آن سریع و قابل انجام است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه کمبود آب از موضوعات جدی پالایشگاه اصفهان است، گفت: اجرای پروژه مربوط به تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش در پالایشگاه اصفهان نیازمند اعتبار 2 میلیارد دلاری است که البته بازگشت سرمایه آن سریع و قابل انجام است.
به گزارش ایسنا، لطفعلی چاوشی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان، با گزارشی از عملکرد این شرکت، اظهار کرد: در طول این سال ها تمام هم و غم شرکت، حل مسائل اساسی بوده تا باتوجه به وضعیت موجود و شرایط داخل و خارج، این شرکت به یک وضعیت پایدار و سودده برسد.
وی با بیان اینکه طراحی شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 52 توسط دو شرکت خارجی انجام شد، افزود: در سال های 54 تا 57 کارهای ساختمانی پالایشگاه انجام شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت های خارجی ایران ترک کردند، درحالی که هنوز پالایشگاه راه‌اندازی نشده بود، با این وجود در سال 58 عملیات تکمیل پالایشگاه اصفهان برای اولین بار به دست متخصصان داخلی صورت گرفت و پالایشگاه اصفهان راه اندازی شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه تکنولوژی پالایشگاه اصفهان مربوط به سال 1352 است، افزود: در آن سال ها پالایشگاه اصفهان بسیار به روز و سودآور بود، اما امروز با الگوی تولید و استاندارد محصولات مربوط به 45 سال پیش دیگر کارآمد نیست.
وی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت مساله یادشده در طول سال های گذشته تلاش پالایشگاه در راستای به روزرسانی بوده است، گفت: بدون به روزرسانی پالایشگاه اصفهان امکان ادامه حیات و سودآوری ندارد.
چاوشی با تاکید بر اینکه در طول سال های گذشته و زمانی که دغدغه زیست محیطی وجود نداشت، بخش عمده ای از محصول پالایشگاه به عنوان نفت کوره در داخل پالایشگاه استفاده می شد، افزود: به تدریج ممنوعیت و محدودیت‌های زیست محیطی ایجاد شد و با توجه به الزامات زیست محیطی حتی استفاده از نفت کوره در نیروگاه شهید منتظری هم وجود ندارد، این درحالیست که فلسفه وجودی راه اندازی این نیروگاه در کنار پالایشگاه اصفهان به دلیل مصرف نفت کوره بود.
وی با تاکید بر لزوم تصمیم گیری درخصوص نفت کوره پالایشگاه اصفهان، تصریح کرد: تا پیش از این نفت کوره پالایشگاه به خارج از کشور فرستاده می شد، اما اخیرا این امکان نیز وجود ندارد و اگر فکری برای این محصول پالایشگاه اصفهان نشود نه در داخل و نه خارج از کشور امکان فروش نفت کوره وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به استراتژی بلندمدت، فرصت ها و چالش های پیش رو و چشم انداز این شرکت اشاره کرد و گفت: به روزرسانی پالایشگاه و مقابله با تهدیدهای موجود و آتی ازجمله کمبود آب از مسائل جدی است که در برنامه ها و اهداف شرکت مدنظر قرار گرفته است.
وی به چشم انداز مدون پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: براساس این چشم انداز پالایشگاه اصفهان در افق 1400 با تکیه بر ارزش های سازمانی، سرمایه های انسانی و استفاده از فناوری های نوین در راستای تامین منافع سهامداران و سایر ذینفعان و دستیابی به استانداردهای جهانی فرآورده ها و زیست محیطی سرآمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی کشور خواهد بود.
چاوشی به تدوین بیش از 20 برنامه اجرایی شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد و افزود: گفت: تجزیه و تحلیل ریسک های شرکت به صورت مستمر انجام شده، به عنوان نمونه ریسک منابع آب و وابستگی شدید این صنعت به آب موضوعی نیست که مسئله امروز باشد و از سال ها قبل مورد توجه بوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه کمبود آب را از موضوعات جدی پالایشگاه اصفهان است، تصریح کرد: درحال حاضر منبع اصلی تامین آب پالایشگاه را از دست داده ایم. پالایشگاه اصفهان در سال 58 با حق آبه 10 میلیون مترمکعب در سال از رودخانه زاینده رود در محل درچه فعالیت خود را آغاز کرد در طول این سال ها، این حق آبه تخصیص می یافت.
وی با بیان اینکه در سال هاي اخير حساسیت بر روی میزان مصرف آب وجود داشته، اظهار کرد: در همان سال 58 میزان مصرف آب این شرکت 9.5 میلیون مترمکعب مصرف بود که با وجود افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه و احداث واحدهای جدید، نه تنها مصرف آب افزایش نداشت، بلکه شاهد کاهش مصرف به میزان 8 میلیون مترمکعب بودیم.
چاوشی با بیان اینکه پروژه مطالعاتی استفاده از پساب از سال 89 در این شركت تعریف شد، گفت: پالایشگاه اصفهان در سال 92 به عنوان نخستین شرکت در استان، قرارداد استفاده از پساب فاضلاب را منعقد کرد، با این حال از سال 91 به صورت مقطعی منبع تامین آب از زاینده رود را از دست دادیم و حتی از سال گذشته تاکنون حتی قطره ای آب از این محل دریافت نکرده ایم.
وی صرفه جویی در مصرف آب و تعریف منابع آبی جدید را دو هدف مهم شرکت پالایش نفت اصفهان عنوان کرد و افزود: شاید در آینده نزدیک مجبور شویم برای ادامه حیات پالایشگاه در پروژه های انتقال آب از خلیج فارس مشارکت و سرمایه گذاری کنیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به آورد 1.2 میلیارد مترمکعبی زاینده رود در سال های گذشته، گفت: سهم مصرفی پالایشگاه از این میزان 8 میلیون مترمکعب یعنی کمتر از یک درصد بود، اما امسال که وضعیت بحرانی شده، به حدود 400 هزار مترمکعب کاهش یافته است، چراکه اولویت اصلی، تامین آب شرب شهروندان است.
وی با بیان اینکه در سال 96 متوسط هزینه ای که بابت تامین آب پرداخت می کردیم، حدود هزارتومان در هر متر مکعب و در سال معادل 8 میلیارد تومان بود، افزود: در سال جاری بالای 2500 تومان به ازای هر مترمکعب هم آب پرداخت کرده ایم.
چاوشی تصریح کرد: هزینه مصرف آب بسیار بالا رفته و در آینده باید آب را با قیمت گرانی بخریم، بنابراین از الان باید به دنبال طرح هایی برای کاهش مصرف آب باشیم.
وی همچنین به پروژه های پیش بینی شده برای بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اشاره کرد و افزود: بعد از وقفه ناشی از خصوصی سازی، از سال 93 این پروژه ها دوباره فعال شد، اما آنچه در این شرکت متوقف مانده پروژه "تبدیل نفت کوره به محصولات باارزش و فرعی با سودآوری بالا" است که در هرشرایط اجرای آن به نفع شرکت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان دلیل عدم اجرای این پروژه تاکنون، تاکید کرد: اجرای پروژه مربوط به تبدیل نفت کوره به محصولات با ارزش نیازمند اعتبار 2 میلیارد دلاری است که البته بازگشت سرمایه آن سریع و قابل انجام است.
وی با اشاره به اینکه بعد از برجام قرادادی امضا کردیم تا شرکت خارجی دایلم کره جنوبی با تامین فاینانس این پروژه را اجرا کند، افزود: متاسفانه با تحریم های جدید آمریکا و خروج این کشور از برجام، شرکت کره ای اعلام کرد امکان ادامه همکاری ندارد و چون قرارداد مشروط بود خود به خود بي اثر شد.
چاوشی اظهار کرد: باتوجه به اهمیت و حساسیت اجرای این طرح با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: باید توجه کرد 2 میلیارد دلار، رقمی اندک نیست که با منابع داخلی شرکت تامین شود و نیاز به مشارکت سهامداران دارد، چرا که اگر این پروژه اجرا نشود در آینده قادر به فروش نفت کوره نیستیم و پالایشگاه دچار توقف تولید خواهد شد.
چاوشی با بیان اینکه پروژه های دیگر این شرکت، در وضعیت خوبی قرار دارد و سودآور است، گفت: تاریخ پایان پروژه های موجود پایان 97 است، به غیر از پروژه بهینه سازی که زودتر آغاز شد و درسال 94 به طور کامل راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان علاوه بر الزامات قانونی و زیست محیطی، سودآوری و افزایش درآمد برای شرکت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان به اجرای پروژه بهینه سازی در سال 94 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت بنزین یورو با بنزین معمولی تفاوت دارد، به طوری که 230 میلیارد تومان از سود سال 94 مربوط به بنزين يورو بود اين در حالیست که تنها 6 ماه از اجرای پروژه تولید بنزین یورو 4 می گذشت.
وی با بیان اینکه در سال 96، از سود 1700 میلیارد تومانی، 367 میلیارد تومان مربوط به افزایش درآمد تولید بنزین یورو4 بود، اظهار کرد: با اجرای این پروژه علاوه بر افزایش درآمد، الزامات زیست محیطی نیز رعایت شد.
چاوشی با تاکید بر اینکه دولت پروژه هاي بهينه سازي و بهبود فرآيند را در سال 86 به عنوان پروژه های اولویت دار کشور تعریف کرد و پالایشگاه اصفهان هم این پروژه را اجرا کرد، با بيان اينكه البته دو طرح از پروژه های بهینه سازی در پالایشگاه اصفهان باقی مانده است، گفت: درحال حاضر روزانه حدود 21 میلیون لیتر گازوئیل تولید می کنیم که معادل 47 میلیون بشکه در سال است، در حالیکه اختلاف قیمت دو گازوئیل تولیدي در پالایشگاه به اضافه گوگرد استحصالی از آن طی سال گذشته، 2.96 دلار در هر بشکه بود و اگر پروژه تصفيه گازوئيل سال گذشته اجرا شده بود 645 میلیارد تومان به درآمد شرکت اضافه می شد.
چاوشی با اشاره به پروژه تقطیر سوم این شرکت، اظهار کرد: این پروژه محصولات سبک را اضافه و بخشی از نفت کوره را کاهش می دهد که با نرخ های سال 96، اختلاف قیمت درآمد حاصل از فروش دو محصول 245 میلیارد تومان در سال است که علاوه بر حل مشکلات، موجب درآمدزایی این شرکت شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار