پایان فرونشست‌های خیابان میرفندرسکی

با اجرای عملیات نوسازی شبکه آب و فاضلاب شهری اصفهان در خیابان میرفندرسکی، فرونشست‌های پیاپی در این خیابان تا آخر شهریورماه سال جاری به پایان می‌رسد.

با اجرای عملیات نوسازی شبکه آب و فاضلاب شهری اصفهان در خیابان میرفندرسکی، فرونشست‌های پیاپی در این خیابان تا آخر شهریورماه سال جاری به پایان می‌رسد.
به گزارش فارس، شهر اصفهان بیشترین برخورداری در حوزه شبکه‌های فاضلاب کشور را دارد اما به جهت قدمت، این شبکه‌ها با خوردگی‌ها و ریزش‌های فاضلابی دست و پنجه نرم می‌کنند.
لوله‌های فاضلاب شهر اصفهان از جنس بتن بوده و طی سالیان متمادی در اثر گاز فاضلاب دچار آسیب شده است، هزینه‌های لوله‌کشی آب و فاضلاب بسیار سنگین است به طوری که زیان این شرکت در سال 95 حدود 170 میلیارد تومان بوده است.
علی‌رغم این که بازسازی شبکه آب و فاضلاب شهر اصفهان جزو اولویت‌های ملی تعریف شده اما کمترین اعتبارات در این خصوص به اصفهان داده شده است؛ پروژه عملیات بازسازی خطوط اصلی و نیمه‌اصلی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استانداردهای کشور آلمان در حال اجراست.
قدمت و فرسودگی، انشعابات غیر مجاز، عدم تخلیه مناسب گازهای خورنده شبکه، پرهزینه بودن بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات از جمله مشکلات بهسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان است.
شبکه فاضلاب برای نخستین بار در شهر اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور احداث و راه‌اندازی شده بود و به دلیل فرسودگی و قدمت 50 ساله آن نیازمند نوسازی است که عملیات بازسازی این شبکه فاضلاب طی قراردادی با هزینه‌ای بالغ بر 50 میلیون یورو با مشارکت شرکتی‌ چینی در حال اجراست و قرار بوده که طی 36 ماه 360 کیلومتر از شبکه‌ فاضلاب شهر اصفهان بازرسی و 25 کیلومتر بازسازی شود.
سید اکبر بنی‌طبا سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: عملیات بازسازی شبکه فاضلاب شهری اصفهان از 30 ماه گذشته آغاز شده و در حال حاضر در خیابان میرفندرسکی در حال اجراست که در ادامه تا خیابان آبشار ادامه خواهد داشت.
وی از اختصاص اعتبار 180 میلیارد تومانی برای انجام این پروژه خبر داد و افزود: قطر لوله‌های جدید در این شبکه فاضلاب هزار و 400 میلی‌متر است که اطراف آن باید بین 2.5 تا 3 متر تیرچه بلوک قرار گیرد.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: عملیات بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان یکی از حساس‌ترین پروژه‌های آب و فاضلاب در سطح کشور است که در 4 فاز انجام خواهد شد؛ به فاز نخست این پروژه اعتباری بالغ بر حدود 50 میلیون یورو اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: فرسوده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه فاضلاب شهری اصفهان در خیابان میرفندرسکی قرار دارد و به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه شد و به بازسازی نیاز پیدا کرد؛ اگر قسمت‌های فوقانی لوله‌های فاضلاب خالی بماند، تولید گاز متان که خورنده بتن‌های سیمانی است باعث از بین بردن لوله خواهد شد.
بنی‌طبا با بیان این که ساختار شبکه‌های قدیمی آب و فاضلاب شهر اصفهان بتنی بوده و مثل زمان کنونی از جنس پلی‌اتیلن نیست، اذعان داشت: اگر تاج لوله‌های شبکه فاضلاب خالی بماند، تلاطم فاضلاب و گاز متان تولیدشده، لوله‌ها را از بین خواهد برد.
وی اضافه کرد: تاج و جدار لوله‌های فاضلاب خیابان‌های میرفندرسکی، نظر شرقی و نظر غربی به صورت کامل ساییده و پوسیده و فاضلاب در بافت‌های زمین نشت پیدا کرده بود؛ خطوط سابق شبکه فاضلاب شهری در این خیابان‌ها از مدار خارج شده و خطوط جدید جایگزین آن‌ها شده است.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان داشت: تنها 100 متر از طول عملیات نوسازی شبکه آب و فاضلاب خیابان میرفندرسکی باقی مانده که تا چهارراه جهانگیرخان قشقایی نیز ادامه دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان شهریورماه سال جاری به اتمام می‌رسد.
وی با بیان این که از ابتدای مهرماه با افزایش عبور و مرور و تردد در خیابان‌ها، این عملیات در خیابان میرفندرسکی به پایان خواهد رسید، یادآور شد: فاز دوم عملیات نوسازی شبکه فاضلاب شهری اصفهان از چهارراه جهانگیرخان قشقایی تا میدان فیض به طول 500 متر است که تا پایان سال 97 به پایان می‌رسد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار