جاذبه ارزآوری شیرخشک، دلیل اصلی گرانی لبنیات

گرانی و افزایش قیمت، اصلی‌ترین دغدغه مردم است.مسئله‌ای که گاه با تعابیر مبهمی همچون حباب و واسطه‌گری دلال های اقتصادی از آن یاد می شود. اما هرچه است غول گرانی با تمام قدرت در برابر مردم قد علم کرده و بیش از هر چیز بر شانه‌های نحیف اقشار ضعیف و متوسط فشار وارد می‌کند.

گرانی و افزایش قیمت، اصلی‌ترین دغدغه مردم است.مسئله‌ای که گاه با تعابیر مبهمی همچون حباب و واسطه‌گری دلال های اقتصادی از آن یاد می شود. اما هرچه است غول گرانی با تمام قدرت در برابر مردم قد علم کرده و بیش از هر چیز بر شانه‌های نحیف اقشار ضعیف و متوسط فشار وارد می‌کند.
به گزارش ایسنا، افزایش قیمت کالاهای اساسی که نیاز اصلی سفره های کوچک مردم است، این روزها فشار بسیاری را به خانواده ها تحمیل می کند. شیر، ماست، کره، پنیر، خامه و برخی دیگر از محصولات لبنی از دیرباز بر سر سفره ایرانیان بوده و حتی به عنوان یک وعده غذای ساده و یا «حاضری» شناخته می شد. اما دریغ از اینکه امروز نه برای خوردن یک دست چلوکباب، که برای خوردن یک وعده غذای حاضری ساده خانواده ها باید هزینه قابل توجهی کنند و روز به روز جیب آنها خالی تر می شود.
مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان در خصوص گرانی اخیر محصولات لبنی به خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، گفت: قیمت‌گذاری سه محصول اصلی گروه کالای اول شامل شیر خانوار، پنیر یو اف و ماست دو و نیم درصد از سال 94 بر مبنای شیر خام 1130 تومانی تعیین شد، اما بعد از آن قانون، وظایف و اختیارات وزارت صنعت و معدن و تجارت در زمینه صنایع غذایی را به جهاد کشاورزی واگذار کرد که موجب ایجاد وضعیت نامناسبی شد.
هومان امیری ادامه داد: چنانچه قیمت شیرخام به عنوان اصلی ترین ماده اولیه محصولات لبنی افزایش یابد، باید نرخ دیگر محصولات لبنی نیز گران شود، اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی نرخ گذاری، شیر خام را بدون تغییر قیمت دیگر محصولات لبنی افزایش داد و با این تصمیم شرایط بدی را در بازار ایجاد کرد که منجر به نارضایتی بسیاری از کارخانه داران محصولات لبنی شد.
وی با تاکید بر اینکه کارخانجات به هیچ وجه موافق افزایش قیمت محصولات لبنی نیستند، گفت: وقتی قیمت مواد اولیه محصولات لبنی گرانی می شود، کارخانه ها نیز ناچار به افزایش سایر هزینه های خود می شوند و اگر با کاهش مصرف کننده روبرو شوند در نهایت هزینه هنگفتی به کارخانه ها تحمیل می شود.
مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان افزود: بسیاری از کارخانه ها از جمله تمام کارخانجات استان اصفهان در برابر حکم گرانی 6 درصدی محصولات لبنی مقاومت کردند و آن را به اجرا نکردند.
وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته نرخ تمام شده شیر خانوار با تثبیت قیمت مناسب به دست مصرف کننده رسیده است، اظهار کرد: در این سال‌ها دولت اجازه نداد پرداخت حقوق، مالیات، هزینه بسته‌بندی و ... در کارخانه‌های محصولات لبنی افزایش یابد و محصولاتی مانند شیر در این سال‌ها افزایش نرخ قابل توجهی نداشت تا اینکه در سال 96 گرانی این محصولات به اوج رسید و قیمت شیر از 1130 تومان به 1350 و سپس به 1400 تومان رسید.
امیری افزود: با تداوم گرانی‌ها سرانجام در پایان سال 96، کار به وزارتخانه های صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و هم‌چنین شورای گفتگوی استان رسید و نمایندگان حریف افزایش قیمت محصولات لبنی نشدند.
وی با بیان اینکه به دلیل تلاش دولت در مهار افزایش نرخ تورم، کارخانه ها در عمل دچار رکود و در نهایت چندین کارخانه در این مدت تعطیل شدند، تاکید کرد: اگر در سه ماه اخیر کارخانه‌های «شیر سویا»، از بهترین کارخانه های اصفهان، «صبحدم لبن»، «هفت» و چند کارخانه کوچک دیگر به دلیل گرانی شیر تعطیل شدندکه در نهایت دولت ناچار به چاره اندیشی برای این معضل شد.
مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با اشاره به اینکه قیمت تمام شده شیرخام با وساطت رییس جمهور تعیین شد، اظهار کرد: عضو کارگروه های اصلی جهاد کشاورزی که دبیری کارگروه تنظیم بازار را بر عهده دارد، در جلسات حاضر شده و قیمت شیر را 1440 تومان اعلام کرد و کارخانجات و وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز موافقت کردند، اما در پایان کار، قیمت را به 1570 و 1680 تومان رساند که این اختلاف به رییس جمهور کشیده شد و در نهایت در سوم مرداد 97 قیمت نهایی شیر خام 1570 تومان تعیین و افزایش قیمت لبنیات نهایی شد.
وی با تاکید بر اینکه این مساله خوشحال کننده نیست، چرا که با افزایش قیمت ها، شیر دیگر با نرخ 1570 پیدا نمی شود، تصریح کرد: در حال حاضر شیرخام با قیمت 1900 مبادله می شود، نه به دلیل اینکه شیر خام وجود ندارد، بلکه به دلیل جاذبه ارزآوری تولید شیرخشک برای کارخانجات، قیمت شیرخام بین 2000 و 2200 تومان افزایش یافته و مجموع 3500 تن تولید شیر خام، در استان‌ها جذب می‌شود. اگر چه قیمت شیر 1570 تومان تعیین شده، اما امروز شیر خام با نرخ 1570 تومان به دست بسیاری از کارخانه های لبنی نمی رسد.
امیری در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر گران تر شدن قیمت محصولات لبنی باشیم، گفت: امروز به دلیل جاذبه ارزآوری شیرخشک با افزایش چشمگیری نرخ لبنیات مواجه هستیم و اگر دولت فکری برای این معضل نکند، قیمت محصولات لبنی همچنان افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: منطقی نیست برای ارزآوری کارخانجات شیرخشک که سودی عاید مصرف‌کننده و کارخانه‌دار نمی‌کند، قیمت محصولات لبنی افزایش یابد.
مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان افزود: دولت باید نرخ شیرخام را بر مبنای قیمت تمام شده و سود متعارف آن را برای کارخانه های شیرخشک و محصولات لبنی تعیین کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار