مرمت و حفاظت ویژه درختان دیر زیست باغ فین کاشان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از مرمت و حفاظت ویژه درختان دیر زیست باغ فین کاشان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از مرمت و حفاظت ویژه درختان دیر زیست باغ فین کاشان خبر داد.
به گزارش ایمنا، فریدون الهیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درختان دیرزیست باغ فین کاشان علاوه بر ارزش تاریخی به عنوان نماد باغ ایرانی محسوب شده و ارزش ملی و جهانی دارند.
وی افزود: در حال حاضر تعداد درختان این باغ، بالغ بر ۳۶۰ اصله درخت کهنسال، ۴۵۰ اصله درخت جوان، با میانگین سنی درختان قدیمی در حدود ۳۵۰ سال و ارتفاع ۱۸ تا ۲۲ متر، مجموعه‌ای استثنایی را در بین باغ‌های ایرانی ایجاد کرده است که حفاظت و نگهداری آنها نیاز به تخصص‌ و اقدامات ویژه نیاز دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه درختان نیز مانند انسان ها با گذر زمان و افزایش سن نیاز به نگهداری و مراقبت دارند، تصریح کرد: با همت مدیران شهر کاشان و استان، طرح‌های مهمی را در مورد بازپیرایی، بازسازی و احیای فضای سبز مجموعه تاریخی باغ فین کاشان اجرا کرده ایم.
وی با اشاره به چگونگی اجرای عملیات حفاظت و مرمت این درختان گفت: با همکاری متخصصان صاحب نظر، تمامی درختان باغ فین به صورت مرتب مورد پایش و بررسی دقیق قرار می‌گیرند.
الهیاری، افزود: از سال‌های گذشته آسیب‌های ناشی از عوامل جوی نظیر بادهای شدید، بارش‌های سنگین و سرمازدگی خسارت‌هایی را به درختان وارد آورده بود که برخی از آنها می‌توانستند عامل جدی و تهدید کننده‌ای برای نابودی درختان محسوب شوند، به همین دلیل با بهره‌گیری از متخصص گیاه پزشکی، تک‌تک درختان مورد بازدید کارشناسی قرار گرفته و تمامی آسیب‌های ناشی از پوسیدگی‌ها، شکستگی‌ها، حفره‌ها، محل‌های زخم و آسیب‌های مشهود و یا پنهان، کشف و با مواد مخصوص مورد حفاظت قرار گرفتند.
الهیاری خاطرنشان کرد: در سه فاز مختلف، طرح‌های بررسی و ساماندهی فضای سبز باغ فین کاشان را به اجرا در آوریم که خوشبختانه از طریق این طرح‌ها توانسته‌ایم وضع رویشی درختان کهنسال و دیرزیست باغ فین را که عموما سرو شیراز (کاشی) و چنار هستند، بهبود دهیم.
به گزارش ایمنا ، باغ تاریخی فین کاشان با مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع در مجاورت چشمه سلیمانیه قرار دارد و سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۰ در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار