نوسان قیمت و قطعی برق صدای قطعه‌سازان و تعمیرکاران امیرکبیر را در آورد

پس از قطعی‌های موقت برق در فصل تابستان، تداوم این قطعی‌ها باعث شده تا به قطعه‌سازان صنعتی خساراتی وارد شود.

پس از قطعی‌های موقت برق در فصل تابستان، تداوم این قطعی‌ها باعث شده تا به قطعه‌سازان صنعتی خساراتی وارد شود.

به گزارش فارس، از فرم لباس‌ اکثر تجمع‌کنندگان دیروز خیابان امیرکبیر اصفهان مشخص بود که اکثر آنان کارگرانی بودند که از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی کوچک با این تجمع همراه شده‌اند.

مطالبات این کارگران عمدتاً به مشکلاتی همچون بیمه، مالیات، ارزش افزوده و گرانی مواد اولیه مربوط می‌شود، مشکلاتی که به گفته آنان از چند ماه گذشته نیز وجود داشته و موضوع جدیدی نیست.

قطعی برق در اصفهان یکی از دلایلی است که کارگران را در گرمای تابستان رنج داده و علاوه بر آن تداوم این قطعی‌ها باعث شده تا به قطعه‌سازان خودروهای سبک و سنگین نیز خساراتی وارد شود.

قطعی برق به قطعه‌سازان خسارت می‌زند

یکی از قطعه‌سازان در حاشیه این اتفاق در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: ما با ماشین‌های سی.ان.سی سر و کار داریم، ماه‌ها روی یک قالب صنعتی کار کرده بودم که در یکی از روزهای کاری و در حین کار با قطعی برق همه تلاش‌هایم نقش بر آب شد.

او با بیان این که گاهی اوقات کامپیوترهای مخصوص کار ما نیز با قطعی برق دچار خرابی می‌شوند، در پاسخ به این سؤال که چرا از موتوربرق استفاده نمی‌کنید، می‌افزاید: از قبل پیش‌بینی نکرده بودم و علاوه بر آن فضای کارگاهی اکثر قطعه‌سازان فضای کافی برای موتوربرق را ندارند.

این قطعه‌ساز مستقر در خیابان امیرکبیر بیان می‌کند: هزینه خریداری موتور برق یا دستگاه‌های یو.پی.اس زیاد است و صاحبان کارگاه‌های کوچک از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند.

یک کارگر تراشکار نیز در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: در کارگاهمان با دستگاه‌های تراشکاری سر و کار داریم و در اکثر مواقعی که برق به طور ناگهانی قطع می‌شود، قلم تراش ما می‌شکند و خسارات زیادی به ما وارد می‌شود.

طبقه‌بندی و رسیدگی به مطالبات کارگران امیرکبیر

اکبر عشوریون در پاسخ به این مطالبات اعلام می‌کند: قرار است روز چهارشنبه مطالبات کارگرانی که در خیابان امیرکبیر اصفهان تجمع کردند، به صورت طبقه‌بندی‌شده به اعضای هیأت‌امنای اتحادیه ارائه شود؛ همچنین قرار است با معاون استاندار اصفهان نیز در رابطه با مشکلات این صنف جلسه‌ای داشته باشیم.

او درخصوص تجمعات کارگران با بیان این که عواقب هرگونه حرکت خارج از چارچوب قانون برعهده مسببین آن خواهد بود، تأکید دارد: با پیگیری مستمر اتحادیه و هیأت امنای شهرک امیرکبیر، در حال انتقال مشکلات و مطالبات برحق صنعت‌گران به مسؤولان هستیم که نتایج آن به زودی منتشر خوهد شد.

رئیس اتحادیه ماشین‌ساز، فلزتراش و خدمات فنی خودروهای سنگین اصفهان خاطرنشان می‌کند: از همه صنعت‌گران می‌خواهیم ضمن خفظ آرامش و هوشیاری نسبت به تحرکات ضد انقلابی، هرگونه مواردی را به اتحادیه یا دفتر هیأت‌امنا انتقال دهند.

به گفته او بیمه، افزایش بی‌رویه مالیات‌، افزایش نرخ ارزش افزوده، افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه از جمله مشکلات این صنف است.

ابزارفروشان زیر بار فروش اجناس نمی‌روند

عشوریون با اشاره به رکود کسب و کار در صنف قطعه‌سازان تأکید دارد: با تعطیلی مداوم کارگاه‌های کوچک 150 تا 300 متری در شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان روبه‌رو هستیم که کارگران زیادی را از کار بیکار کرده‌ است؛ میانگین تعداد کارگران کارگاه‌های کوچک از 5 تا 20 نفر است.

او با بیان این که به دلیل افزایش نرخ ارز ابزارفروشان اخیراً کمتر زیر بار فروش اجناس خود می‌روند، تأکید دارد: قطعات و ابراز به شدت گران شده است؛ یک قطعه‌ساز براساس قیمت‌ روز یک سفارش را قبول کرده و قراردادی را منعقد می‌کند اما پس از این که به سراغ ابزارفروش می‌رود همه محاسباتش به هم می‌ریزد؛ افزایش قیمت قطعات داخلی تابع نرخ قیمت مواد اولیه مثل فولاد و چدن است و تقریباً سرعت پایینی دارد اما قیمت قطعات خارجی خودروهای سبک و سنگین نیز به صورت لحظه‌ای و تابع افزایش لحظه‌ای نرخ ارز است.

اهمیت شهرک امیرکبیر اصفهان در قطعه‌سازی کشور

اسماعیل معصومی نیز در این باره تأکید دارد: قیمت قطعات متغیر است اما بسیاری از قطعات مورد نیاز در گمرک است و باید پرسید که چرا ترخیص نمی‌شوند؟ وقتی قیمت طلا، سکه و ارز به صورت لحظه‌ای متغیر است، چه انتظاری باید از فروشندگان قطعات داشت؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل اصفهان یادآور می‌شود: قیمت قطعات داخلی نسبت به تغییر قیمت در مواد اولیه آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

به گفته صنعت‌کاران شهرک امیرکبیر اصفهان یکی از شهرک‌های صنعتی مؤثر کشور بوده و بخش زیادی از صنایع بزرگ کشور همچون فولاد مبارکه و کارخانجات خودروسازی به آن وابسته هستند؛ بسیاری از قطعات خودروهای داخلی و حتی برخی از خودروهای خارجی نیز در این شهرک ساخته می‌شوند.

مطالبات تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین به دلیل رکود در صنف مربوطه و قطعه‌سازان نیز به دلیل مشکلات بیمه‌ای و نبود سفارشات سابق دولتی به مرحله‌ای رسیده که نیاز به یک پاسخ‌گویی مناسب دارد و آن‌ها نیز در تلاش هستند تا برای تداوم چرخیدن چرخ این صنعت، مطالبات خود را به گوش مسؤولان برسانند، مطالباتی که البته خیلی هم دور از انتظار نیست.

ارسال نظر