اجرای طرح خوب در زمان بد

ورود غیرقانونی گوشی‌های تلفن همراه به بازار مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته و دراین‌بین تلاش شده با اجرای طرح‌های مختلف عامل بازدارنده‌ای در این مسیر اعمال شود. این در حالی بود که از سال 85 طرح رجیستری با هدف شناسه‌دار کردن تلفن‌های همراه، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن‌های همراه به کشور به‌صورت ناقص در کشور آغاز شد و با نقایصی که داشت در همان ماه اول بدون نتیجه‌ به پایان رسید.

گروه اقتصاد- فاطمه کاویانی| ورود غیرقانونی گوشی‌های تلفن همراه به بازار مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته و دراین‌بین تلاش شده با اجرای طرح‌های مختلف عامل بازدارنده‌ای در این مسیر اعمال شود. این در حالی بود که از سال 85 طرح رجیستری با هدف شناسه‌دار کردن تلفن‌های همراه، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن‌های همراه به کشور به‌صورت ناقص در کشور آغاز شد و با نقایصی که داشت در همان ماه اول بدون نتیجه‌ به پایان رسید.
در سال‌های بعدازآن نیز به مدت کوتاهی هر از چند گاهی صحبت‌ها بر سر اجرایی شدن و یا اجرایی نشدن طرح رجیستری به گوش می‌رسید این در حالی بود که مهرماه سال گذشته قرار شد این طرح با جدیت دنبال شود. با اجرایی شدن طرح رجیستری گوشی‌هایی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند پس از 30 روز، دیگر خدماتی از اپراتورها دریافت نمی‌کردند و برای همیشه از دسترس خارج می‌شدند. حتی دراین‌بین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای موفق طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در اظهارنظری جالب عنوان کرده بود: نیمی از موهای من در اجرای این طرح سفید شد اما این طرح ۴۰۰ میلیون دلار پرداختی‌های به خزانه کشور را از محل واردات گوشی به کشور در سال افزایش داد.
روزهای ابتدایی اجرایی طرح همه راضی و خشنود از آینده‌ای درخشان برای بازار موبایل بودند اما چند ماهی نگذشته بود که صدای اعتراض خریداران و به دنبال آن فروشندگانی که خود را قربانیان اصلی این طرح می‌دانستند به گوش رسید.
با توجه به نوسان بازار ارز این مشکلات شدت گرفت. فروشندگان از خاموشی رونق در بازار موبایل و افزایش حداقل 20 درصدی قیمت انواع گوشی‌های تلفن همراه می‌گویند و اینکه اگر خرید و فروشی نیز صورت گیرد درصورتی‌که طرح رجیستری مشکلی برای آن ایجاد کند تمام عواقب به عهده فروشنده است و حمایت‌هایی که دراین‌بین باید رخ بدهد و انجام نمی‌شود.
*موبایلی برای فروش وجود ندارد
برای پیگیری وضعیت فروشندگان در بازار تلفن همراه با توجه به اجرایی شدن نزدیک به یک‌ساله طرح رجیستری به سراغ رئیس اتحادیه موبایل اصفهان رفتیم. به گفته حسن میرشمشیری کلیات طرح رجستری طرحی موفق و مفید بوده و هست و مشکلی ندارد.
او تأکید کرد: متأسفانه هم‌زمانی این طرح با موضوعات جانبی دیگر مشکلاتی را برای بازار تلفن همراه به دنبال داشته است که می‌توان به افزایش قیمت دلار و اجرای موازی طرح سامانه همتا اشاره کرد.
میرشمشیری با بیان اینکه سامانه همتا و رجیستری دو طرح با گستردگی بسیار بالایی بود که اجرای هم‌زمان آن تنها فشار مضاعفی را برای فروشندگان به همراه داشت اظهار کرد: هرکدام از این طرح‌ها به‌تنهایی اهداف درست و قابل دفاعی را در پیش داشته است ولی اعمال آنها به‌طور هم‌زمان شاید در شرایط اقتصادی امروز چندان اصولی نباشد.
او در ادامه تصریح کرد: در کنار طرح رجیستری باید سرویس‌ها و خدمات را تجهیز کنیم. همچنین باید در نظر داشت قبل از ورود هر کالایی به کشور نخست مراکز خدمات آن به‌صورت معتبر در مراکز استان‌ها فعال شود و پس‌ازآن اجازه واردات آن کالا صادر شود.
رئیس اتحادیه تلفن همراه استان اصفهان با اشاره به اینکه نباید یک شخص به‌واسطه ارتباطات و رانت‌هایی که در اختیار دارد بتواند در تهران کالایی را وارد کند و به‌صورت انحصاری آن را در اختیار خود قرار دهد و سایر شهرستان‌ها برای تأمین آن با دردسر روبرو باشند.
او راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت را در برداشتن انحصار طرح رجیستری دانست اضافه کرد: اینکه تنها یک تعداد خاص نتوانند که از این راه گوشی وارد کنند و بتوانند افراد به‌راحتی با پرداخت حق گمرک اون کالا را وارد کنند تا سوءاستفاده و رانتی به وجود نیاید یکی از راه‌هایی است که می‌تواند اثرگذار باشد.
میرشمشیری خاطرنشان کرد: تفاوتی در قیمت دلار برای واردکننده‌ها نباشد تبعیض و تخصیص اعتبار به عده‌ای خاص یکی از عمده مشکلاتی است که در بازار موبایل وجود دارد این در حالی است که افرادی که کالاهایی که با دلار 4200 وارد کرده‌اند اسامی و مشخصات آنها وجود دارد اما موضوع رها شده و در واحدهای صنفی به دنبال مقصر هستند.
او بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود صنف موبایل بویژه در اصفهان در تأمین هزینه‌های جاری خود مشکل دارند از سوی دیگر کالای قابل‌عرضه در صنف گوشی‌های تلفن همراه وجود ندارد که مشکلی اساسی به حساب می‌آید و نکته دیگر که باید به آن توجه شود اینکه دیگر کالایی برای فروش وجود ندارد چراکه واردات فعلاً مشکل پیدا کرده و اجازه واردات توسط گمرک رخ نمی‌دهد.
میرشمشیری ادامه داد: از سوی دیگر اداره دارایی هم بدون توجه به اینکه واحد صنفی فعالیتی دارد یا ندارد به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند و اگر به همین منوال بگذرد می‌توان ادعا کرد تا چند ماه دیگر صنف گوشی‌های تلفن همراه به تعطیلی کامل کشیده شود.
*موفقیت 80 درصدی طرح رجیستری در بازار
اما توجه به مسائل صنف گوشی‌های تلفن همراه بدون شک تنها توسط اتحادیه این صنف قابل‌حل نیست و نیاز به نظارت‌ها و بازرسی‌های منظم برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی توسط سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و مسئول دارد.
غلامرضا صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز با اشاره به اینکه شعب این اداره کل در سطح بازار با همکاری بازرسان اصناف و سازمان صنعت و معدن روزانه فعالیت واحدها را رصد می‌کنند گفت: هر واحدی گران‌فروشی، احتکار و کم‌فروشی داشته باشد برای آن فرم و گزارش تنظیم می‌شود و برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات ارسال می‌شود.
او اظهار کرد: با توجه به اقتضاعات امروزی حاکم بر بازار بلافاصله آرا در این زمینه اعلام می‌شود تا جنبه بازدارنده و اثربخشی خود را داشته باشد. صالحی اجرای طرح رجیستری را در بازار تلفن همراه 70 تا 80 درصد تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: در جلوگیری از ورود موبایل قاچاق به کشور و با اجرای کامل این طرح امیدواریم شاهد به صفر رسیدن این عدد باشیم که ازسال گذشته تا به امسال به‌صورت اندک اتفاق افتاده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار