بی‌خیال رشته‌های دهن‌پرکن!

اینترنت همه چیزمان را زیرورو کرد و دیگر نیازی به صرف زمان در بسیاری از کارها نیست؛ مثلا صف بستن مقابل دکه روزنامه‌فروشی برای دانستن نتیجه کنکور، جوانان امروزی که در کسری از ثانیه با واردکردن یک شماره داوطلبی از نتیجه کنکور خود یا دوستانشان خبردار می‌شوند. درواقع داوطلبان امروزی کنکور تفاوت‌های بسیاری با داوطلبان چند نسل پیش دارند اما باوجود تمام اینها همچنان استرس و اضطراب این رقابت بزرگ اگرچه در قالب‌های متفاوت بروز پیدا می‌کند، تأثیر خود را روی داوطلبان باقی می‌گذارد. این امر را می‌توان در گفتگوهایی که رسانه‌های مختلف سراسر کشور با نفرات برتر کنکور انجام داده‌اند به‌وضوح مشاهده کرد. درحالی‌که مدت‌هاست از سوی کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریز نظام آموزشی مسئله حذف کنکور مطرح‌شده، اکنون داوطلبان نیز به آن اشاره و تأکیددارند؛ اما گذشته از اینها با اعلام نتایج کنکور اکنون مبحث انتخاب رشته جلوی پای داوطلبان قرار دارد که درواقع از آن به‌عنوان مرحله دوم کنکور از آن یاد می‌شود و به فراخور خود دشواری‌هایی را دارد. اکنون مشاوران تحصیلی پرمشغله‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند چراکه مراجعان بسیاری برای مشورت و اولویت‌بندی انتخاب رشته بر اساس رتبه‌ای که به دست آورده‌اند به آنها مراجعه می‌کنند.

بی‌خیال رشته‌های دهن‌پرکن!

مینا عباسپور - اصفهان امروز : اینترنت همه چیزمان را زیرورو کرد و دیگر نیازی به صرف زمان در بسیاری از کارها نیست؛ مثلا صف بستن مقابل دکه روزنامه‌فروشی برای دانستن نتیجه کنکور، جوانان امروزی که در کسری از ثانیه با واردکردن یک شماره داوطلبی از نتیجه کنکور خود یا دوستانشان خبردار می‌شوند. درواقع داوطلبان امروزی کنکور تفاوت‌های بسیاری با داوطلبان چند نسل پیش دارند اما باوجود تمام اینها همچنان استرس و اضطراب این رقابت بزرگ اگرچه در قالب‌های متفاوت بروز پیدا می‌کند، تأثیر خود را روی داوطلبان باقی می‌گذارد. این امر را می‌توان در گفتگوهایی که رسانه‌های مختلف سراسر کشور با نفرات برتر کنکور انجام داده‌اند به‌وضوح مشاهده کرد. درحالی‌که مدت‌هاست از سوی کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریز نظام آموزشی مسئله حذف کنکور مطرح‌شده، اکنون داوطلبان نیز به آن اشاره و تأکیددارند؛ اما گذشته از اینها با اعلام نتایج کنکور اکنون مبحث انتخاب رشته جلوی پای داوطلبان قرار دارد که درواقع از آن به‌عنوان مرحله دوم کنکور از آن یاد می‌شود و به فراخور خود دشواری‌هایی را دارد. اکنون مشاوران تحصیلی پرمشغله‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند چراکه مراجعان بسیاری برای مشورت و اولویت‌بندی انتخاب رشته بر اساس رتبه‌ای که به دست آورده‌اند به آنها مراجعه می‌کنند. در همین راستا با محمدرضا کیوان‌فر، سرگروه اسبق مشاوران آموزش‌وپرورش و مشاوره نمونه کشور گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانی د:

  • در حال حاضر انتخاب رشته دانشگاه سلیقه و هدف پذیرفته‌شدگان کنکور چه وضعیتی دارد؟

نخست باید به این نکته توجه کرد که درزمینه انتخاب رشته جنسیت افراد بسیار تأثیرگذار است. به‌این‌ترتیب که هدف پسرها از انتخاب رشته ورود به بازار کار و تأمین هزینه‌های زندگی است اما برای دختران علاوه بر بازار کار، علاقه به آن رشته هم مدنظر است؛ بنابراین در انتخاب رشته هم سلیقه، هم هدف و هم جنسیت تاثیرگذار است. این در حالی است که در گروه‌های آموزشی مختلف در دفترچه شماره دو یک سری رشته پر متقاضی اعلام‌شده که در انتخاب آنها رقابت بیشتری وجود دارد؛ مثلا در شاخه علوم انسانی رشته‌ای مانند حقوق و روانشناسی، در شاخه علوم تجربی دندانپزشکی و داروسازی و در شاخه ریاضی هم مهندسی عمران، کامپیوتر، معماری و برق پرمخاطب‌تر هستند.

  • چه مواردی باید در مورد انتخاب رشته دانشگاهی در نظر گرفته شود؟

همان‌طور که اشاره شد جنسیت متقاضی و علایقی که دارد در این امر بسیار مهم و تاثیرگذار بوده و در ادامه اینکه فرد در چه زیرگروهی قرار داشته و چه رتبه‌ای کسب کرده دارای اهمیت است. در ضمن به ترتیب باید به رشته‌های بومی و استانی و بعد ناحیه‌ای توجه ویژه شود چون 60 الی 80 درصد قبولی مربوط به منطقه بومی است که داوطلب باید علاوه بر نمره‌ای که در زیرگروه کسب کرده به آن توجه داشته باشد. هم‌چنین داوطلب باید حتما تا پیش از اولویت دهم از رشته‌های نیمه‌متمرکز هم انتخاب کنند. ضمن اینکه فرد داوطلب باید وسواس به خرج داده و اولویت‌بندی را به‌خوبی انجام دهد.

اکنون وضعیت انتخاب رشته نسبت به آینده شغلی و امکان بهره‌مندی از تحصیلات مرتبط با شغل آینده افراد تا چه میزان منطبق است؟

به نظر می‌رسد درمجموع جمعیت فارغ‌التحصیلان بیش از ظرفیت بازار کار است و برقراری تعادل بین این دو نیازمند برنامه‌ریزی کلان نظام آموزشی است. در این راستا باید نیاز بازار و محتوای مراکز دانش‌بنیان مسیری را طی کنند که خروج داوطلب از مرکز آموزشی به بازار کار منتهی شود. در غیر این صورت عمل به روش‌های سنتی منجر به معضلاتی همچون فرار مغزها خواهد شد؛ اما بااین‌وجود معتقدم اگر کسی رشته آسانی را انتخاب کند اما در آن موفق به کسب مدارج برتر شود، در رقابت‌های شغلی می‌تواند موفق‌تر عمل کرده و بهتر جذب بازار کار شود. درواقع افراد باید این باور غلط که فلان رشته «دهن پر کن نیست» را کنار بگذراند. بلکه رشته‌ای که نسبتا بازار دارد را انتخاب کرده و با خلاقیت و کارآفرینی زمینه اشتغال را برای خود و دیگر افراد ایجاد کنند.

  • نظر شما در مورد حذف کنکور چیست و چه روالی را مناسب جایگزینی آن می‌دانید؟

با توجه به اینکه اکنون پذیرش برای حدود 85 درصد رشته‌ها از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود، در صورت حذف کنکور لازم است در دانشگاه‌های مهم و پر متقاضی یک روش پذیرش جایگزین مانند شرط معدل در نظر گرفته شود. به‌این‌ترتیب دانشگاه‌های پر متقاضی در رشته‌های پر متقاضی خود یک آزمون داخلی بین افراد داوطلب ورود به آن آموزشگاه در نظر گرفته و بر اساس درصد و رتبه قبولی در آن پذیرش خود را انجام می‌دهند. به‌این‌ترتیب درواقع به‌جای کنکور فعلی می‌توان آزمون داخلی بین دانشگاه‌ها برگزار شود و کنکور به مسابقه ورودی تبدیل می‌شود.

  • به نظر شما وضعیت رقابت در کنکور نسبت به سال‌های گذشته چه تغییراتی داشته است؟

در رشته‌هایی که دانشگاه دولتی روزانه یا دانشگاه‌های مطرح آن را ارائه می‌کنند، رقابت همچنان داغ است و اما در آنهایی که پذیرش از طریق سابقه تحصیلی انجام می‌شود رقابت کمتر است. برعکس اینها، در دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و شبانه هم رقابت پائین‌تر بوده هم شانس قبولی بیشتر است. درواقع فرد برای ورود به دانشگاه انتخاب‌های متعدد و مختلفی دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار