نقشه راه صنایع معدنی رونمایی می‌شود

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی در آینده نزدیک خبر داد. محمد شریعتمداری این خبر را در آیین گشایش نخستین کارخانه تولید کنسانتره از کم عیارهای هماتیت در جلال‌آباد زرند داد.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از رونمایی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی در آینده نزدیک خبر داد. محمد شریعتمداری این خبر را در آیین گشایش نخستین کارخانه تولید کنسانتره از کم عیارهای هماتیت در جلال‌آباد زرند داد.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد شریعتمداری در جلال‌آباد در زرند کرمان اظهار داشت: یکی از وعده‌های من در شروع دولت دوازدهم این بود که برنامه چهار ساله‌ای را برای توسعه معدنی کشور تهیه و به اجرا در بیارم و به لطف الهی با نظرخواهی از همه اصحاب فکر و اندیشه، نقشه راه معدن و صنایع معدنی پیش روی ماست و به‌زودی رونمایی می‌شود.

او افزود: با استفاده از این نقشه، می‌دانیم در چه زمینه‌ای با چه اهداف و سرعتی در این حوزه حرکت کنیم. بدون نقشه راه، حرکت خطاست و در حوزه صنایع معدنی- که به گفته رهبری یکی از پتاسیل های جایگزین نفت است- زیبنده نبود که بدون نقشه راه قدم برداریم.

شریعتمداری تصریح کرد: توجه ویژه‌ای بر استفاده از ذخایر و معادن کوچک در این نقشه راه داشته‌ایم و راه‌حل‌هایی را برای استفاده از ذخایر معادن کوچک برای توسعه معدنی پیش‌بینی کرده‌ایم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: نبود نقشه جامع حوزه معدن و صنایع معدنی باعث ایجاد بی‌توازنی در زنجیره حوزه صنایع معدنی اعم از حوزه کنسانتره، آهن اسفنجی گندله و. شده بود که به‌تدریج و با دسترسی به این سند جامع برطرف می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت شرکت فکور صنعت تهران را مایه فخر و مباهات صنایع معدنی ایران دانست و گفت: این مجموعه صنعتی بزرگ، تاکنون در سطح کشور 32 میلیون تن ظرفیت تولید آهن را در عرصه‌های گوناگون به اجرا درآورده است.

او افزود: در همه دنیا، توسعه فولاد به دلیل آثار و نتایج بالای آن، مؤلفه مهمی برای توسعه همه‌جانبه و متوازن است و امروز دارنده یکی از مهمترین و پرافتخارترین صنایع معدنی در حوزه فولاد در دنیا هستیم.

شریعتمداری ادامه داد: یکی از تأکیدات ما برای توسعه فعالیت‌های معدنی، توجه به موضوع اکتشاف است که این فعالیت‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل‌مقایسه با همه ادوار فعالیت اکتشافی در حوزه معدن (هم ژئوفیزیک هوایی و هم ژئوشیمی) در سطح و عمق است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: با تهیه نقشه جامع راه چهار ساله توسعه معدنی ایران، ما برای نخستین بار در تاریخ، تقسیم‌کار روشنی بین فعالیت‌های سازمان‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و ایمیدرو داریم که با استفاده از همه توان‌بخش خصوصی برای توسعه اکتشاف -که پایه توسعه معدنی هست- قدم‌های اساسی‌تری برمی‌داریم.

شریعتمداری در ادامه از اکتشاف یک ذخیره بزرگ سنگ‌آهن در استان یزد سخن گفت و افزود: هم‌اینک در استان یزد معادل همه ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، ذخایر سنگ‌آهن شناسایی (به‌صورت زیرزمینی) کشف کرده‌ایم که به‌تدریج دارای صرف اقتصادی خواهد شد.

او اظهار کرد: اکتشاف از مهمترین عناصر کار ما است و اکتشافات تکمیلی مثل سرمایه‌گذاری در یک واحد تولیدی به شمار می‌رود.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت تأکید کرد: در این میان، ایمیدرو مسئول است که اکتشاقات تکمیلی را تا قبل از دریافت پروانه بهره‌برداری انجام دهد.

شریعتمداری با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم زیست‌محیطی توجه به حوزه آب است افزود: طرحی در مهر 96 برای آبگیری از باطله‌ها شروع شد که اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در شهریور سال جاری راه‌اندازی می‌شود که با بهره‌برداری از این واحد، از اتلاف یک هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری می‌کند.

او افزود: در طرح دیگری که در این مجموعه اجرا می‌شود، ساخت کارخانه تولید سنگ‌آهن نرمه با عیار 61 درصد است که 130 هزارتن سنگ‌آهن به مجموعه فولادسازی اضافه می‌کند و حاصل آن زمینه اشتغال برای هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار